Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducció
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formació del futur professorat de Llengua: les pràctiques als centres educatius
Aquest capítol aborda el moment del pràcticum, és a dir, el període d’inserció del professorat novell en un centre educatiu. En aquest context, es fa referència a les condicions i als instruments de reflexió (diari d’aprenentatge, portafolis, interacció grupal, etc.) necessaris per dur-lo a terme, posant èmfasi en la necessitat de parlar, de conversar i d’escriure per al seguiment del procés d’observació i aprenentatge de les tasques docents que tenen encomanades i, sobretot, com a instrument de reflexió compartida. També s’inclouen activitats i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desenvolupant la mirada investigadora a l'aula. La pràctica reflexiva: eina per al desenvolupament professional com a docent
Quina és la millor manera de formar-se com a docent? Quins són els elements clau per desenvolupar la capacitat de reflexionar críticament sobre la pròpia pràctica? Com podem ajudar a desenvolupar la mirada investigadora cap a l’aula? Partint d’aquests interrogants, en aquest capítol s’ofereix un model sistematitzat de reflexió sobre la pràctica docent, anomenat cicle reflexiu, que també integra instruments orals i escrits. En plantejar aquest model com a cíclic i en espiral, es va més enllà del període de pràcticum, que es presenta com a instrument de reflexió al llarg de la vida professional dels ensenyants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una seqüència didàctica per treballar l'oració des d'una perspectiva lèxica
Aquest capítol presenta una experiència duta a terme a quart d’educació secundària obligatòria sobre nocions bàsiques de l’oració simple. Primerament, s’exposen els trets del model d’intervenció seguit, el de seqüència didàctica de gramàtica(SDG),tot justificant breument la perspectiva lèxica adoptada. Finalment, es descriuen cadascuna de les activitats implementades, que responen a intencions diverses, combinen oralitat i escriptura, i es fan individualment i en parella, així com en petit grup i en gran grup. També s’inclouen activitats i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Iniciació a la recerca (socio)lingüística: anàlisi argumentativa i interacció oral entre alumnes a l'ESO i el Batxillerat
Aquest capítol presenta un exemple d’integració d’objectius en una activitat d’una gran riquesa de continguts que fan referència a coneixements i actituds sociolingüístiques, a procediments d’indagació empírica (com es poden fer preguntes, com es recullen dades, com s’interpreten, etc.) i a competències orals. Tot plegat en una seqüència d’activitats ben travades, més enllà de l’acumulació de tasques amb què, en ocasions, alguns d’aquests continguts s’ofereixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseyar a resumir
Resumir és una activitat omnipresent a l’escola, no tan sols a les classes de llengua i literatura sinó en totes les altres àrees del currículum. Moltes vegades no es té en compte que resumir implica capacitat de comprensió del text font, i per tant de reconeixement de les idees principals, i d’escriptura d’un nou text, que com a tal s’ha d’adequat a la finalitat que té i als destinataris als quals s’adreça. Aquests aspectes són els eixos principals d’aquest capítol, que, després d’una crítica del model tradicional d’ensenyament del resum, planteja els passos que cal seguir per ensenyar a resumir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Revisar els textos dels alumnes
Mitjançant cinc exemples de textos d’alumnes de l’educació secundària obligatòria (ESO), l’autora d’aquest capítol mostra maneres de revisar-los posant el focus en diversos aspectes, com ara la representació del context comunicatiu, la informació rellevant, la coherència semàntica o la cohesió. Acaba amb una reflexió sobre quina mena de valoració i de correcció cal fer. També s’inclouen activitats i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectures de cinema, una forma motivada d'apropament a la lectura
Aquest capítol aborda la relació entre cinema i literatura. Així, a partir d’un plantejament inicial en què reflexiona sobre la pertinència d’aquest enfocament en l’educació literària dels adolescents i dels processos que l’adaptació de les obres literàries requereixen per ser traslladades al cinema, es parla dels objectius i del tipus d’activitats que es poden dur a terme a l’aula. A continuació s’ofereix una àmplia selecció comentada de materials, classificats per gèneres, que es poden trobar a Internet i que, per tant, són a l’abast de tot el professorat. També s’inclouen activitats i recursos sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Seqüències didàctiques per aprendre Llengua i Leteratura
En aquest capítol, les autores fan una síntesi de les nombroses propostes de treball que basen la programació d’aula en seqüències didàctiques (SD), enteses com «una successió d’activitats relacionades entre si de manera que cada activitat es vincula amb un marc global d’aprenentatge. Així, l’important no és cada activitat en ella mateixa sinó la relació que s’estableix entre elles i el fil conductor que les guia.» Aquestes SD s’han classificat segons el seu objectiu predominant (ensenyament de la lectura, de l’escriptura, de la llengua oral, de la gramàtica o de la literatura). S’inclouen també activitats i recursos sobre el tema.
Aquest volum vol ser una ajuda per a la pràctica a l’aula; ofereix algunes pistes, alguns exemples, alguns recursos que ajudin a dur a terme l’activitat docent i que serveixin de base a la reflexió sobre les formes d’ensenyar i aprendre Llengua i Literatura, entenent que les propostes pràctiques son sempre incitacions a l’acció i a la reflexió inherent i necessària a qualsevol pràctica d’ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest volum vol ser una ajuda per a la pràctica a l’aula; ofereix algunes pistes, alguns exemples, alguns recursos que ajudin a dur a terme l’activitat docent i que serveixin de base a la reflexió sobre les formes d’ensenyar i aprendre Llengua i Literatura, entenent que les propostes pràctiques son sempre incitacions a l’acció i a la reflexió inherent i necessària a qualsevol pràctica d’ensenyament.