Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Argumentar consiste en evaluar los enunciados en base a pruebas
En aquest primer capítol es mira de donar resposta al concepte d’argumentar, centrant-se específicament en què consisteix i en quines són les proves que permeten justificar l’argumentació basant-se en diferents evidències. Així mateix, es defineix l’argumentació com un procés social, cosa que suposa una interpretació sobre el que vol dir per a cada persona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La argumentación contribuye a competencias básicas y objetos generales de la educación
Per què és important aprendre a argumentar? De quina manera contribueix l’argumentació als objectius de l’educació? Quines dimensions del treball científic s’aprenen argumentant? En aquest capítol es parla de tots aquests interrogants abordant algunes de les raons per les quals es considera important l’aprenentatge de l’argumentació per part de l’alumnat, i també es revisa com es tracta aquest tema al PISA i als currículums.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las pruebas permiten distinguir conclusiones sustentadas en datos de opiniones
Quin és el paper de les proves? Com sabem el que sabem? Partint d’aquests interrogants, aquesta idea clau no busca una discussió detallada des del punt de vista filosòfic de la importància de les proves, sinó proporcionar recursos per treballar a classe la capacitat de fer-les servir, desenvolupant una perspectiva adequada sobre la naturalesa de la ciència, que requereix entendre com es generen i es validen proves científiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los argumentos comprenden conclusiones, pruebas y justificaciones
En aquest capítol es parla dels elements que comprenen un argument i de si tots són indispensables. S’hi analitzen els tres elements principals de l’argumentació —conclusió, proves i justificació—, així com altres components seus, com ara el coneixement bàsic, els qualificadors modals i les condicions de refutació, entre d’altres. S’aborda cadascun d’aquests components il·lustrant-los amb exemples presos d’estudis del projecte RODA o de la història de la ciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los criterios para evaluar pruebas incluyen especificidad, suficiencia, fiabilidad
Quins criteris s’han de fer servir per decidir sobre les proves? En aquesta idea clau s’aborda aquest interrogant i altres sobre l’avaluació de proves i els criteris que ens porten a decidir si una prova és fiable, si algunes són més sòlides que altres o bé si una prova es pot interpretar de maneres diferents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los argumentos sobre modelos pretenden identificar relaciones causa-efecto
Què entenem per model? Quins objectius caracteritzen l’argumentació sobre models explicatius? Aquest capítol gira a l’entorn d’aquests interrogants i se centra en la importància de la participació de l’alumnat en les pràctiques científiques de modelitzar, en el sentit de construir, avaluar i revisar models, i d’argumentar l’avaluació de models teòrics i de les proves que els sustenten, així com la construcció i avaluació de models a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La argumentación sociocientífica contribuye al pensamiento crítico
Aquest capítol vol respondre als interrogants següents al voltant de l’argumentació sociocientífica: Què caracteritza l’argumentació en qüestions sociocientífiques? Com contribueixen les qüestions sociocientífiques als objectius de l’educació? Què se n’aprèn? Quina relació tenen amb el pensament crític i l’educació per a la ciutadania?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender a argumentar implica comunicar, persuadir a una audiencia
Com contribueix l’argumentació a aprendre a comunicar idees de ciències? En aquesta idea clau s’aborda aquest interrogant des de dos contextos: tasques que requereixen escriure un informe o, en altres paraules, desenvolupar un argument per escrit, i tasques en què té lloc un procés d’argumentació oral, insistint especialment en la importància d’ensenyar a parlar i escriure ciències a classe i els criteris per valorar l’argumentació en un informe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado argumenta si su papel en clase lo requiere
Aquest capítol vol respondre als interrogants següents al voltant de l’argumentació per part de l’alumne, així com de l’important paper del professorat en aquest procés: Com s’han dissenyar tasques i ambients de classe que promoguin l’argumentació? És necessari ensenyar a argumentar formalment o val més que l’alumnat practiqui l’argumentació? És igual el disseny d’una classe que afavoreix l’argumentació i indagació al d’una classe constructivista?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un buen argumento tiene en cuenta los argumentos opuestos
Com s’ha d’ensenyar a avaluar arguments d’altres a partir de proves? Quins criteris podem fer servir per avaluar la qualitat de l’argumentació? En aquesta idea clau s’aborda aquesta dimensió de les competències en argumentació i ús de proves; en primer lloc, discutint de quina manera ser capaç de donar suport amb proves als enunciats propis i criticar els oposats constitueix un criteri de qualitat de l’argumentació, i, en segon lloc, examinant les condicions que afavoreixen els diàlegs argumentatius a classe de ciències. També es discuteix un tipus especial d’argument, basat en la condició d’expert de qui l’emet, i com es pot aconseguir que l’alumnat adopti el paper d’expert en aquests contextos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.