Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Característiques lingüístiques i discursives del text expositiu.
En aquest article es defineix i caracteritza el discurs acadèmic produït pels estudiants de secundària en l'exposició de coneixements. Com a mostra representativa d'aquest gènere discursiu s'analitzen els textos escrits que constitueixen el Corpus 92. Aquest corpus està format per un total de 630 proves de les PAAU del juny de 1992, corresponents a les matèries no lingüístiques. Es delimita el discurs acadèmic a través de quatre eixos: situació de comunicació i objectiu pragmàtic; seqüències discursives dels components del text; valor que prenen els significats en el text; i tradició lingüística i retòrica que domina en cada disciplina temàtica. Els trets analitzats se centren en tres aspectes concrets: qüestions d'ortografia i presentació; tractament de la informació en els textos acadèmics expositius (ordre, progressió i jerarquització); i qüestions de sintaxi (trets gramaticals que reflecteixen l'objectiu pragmàtic i les seqüències discursives de l'exposició). Aquesta anàlisi permet d'identificar les dificultats que els estudiants han de saber salvar en els diversos estadis implicats en la producció del text acadèmic expositiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els textos acadèmics des de la perspectiva dels estudiants: quan, com i per què escriure.
En aquest article es fa una primera aproximació a les concepcions que tenen els estudiants universitaris de les tasques d'escriptura acadèmica. En base als comentaris de més d'un centenar d'alumnes, s'analitza el sentit que per ells té l'escriptura en quines situacions acadèmiques es plantegen determinades finalitats i quines estratègies posen en marxa per enfrontar-se a les diferents activitats d'escriptura. El treball forma part d'una recerca més àmplia centrada en l'estudi de les representacions mentals que els estudiants es fan de l'escriptura i del procés de composició i en les relacions que s'estableixen entre aquestes representacions i l'ús de diferents estratègies a l'hora de produir textos escrits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un estudi preliminar sobre la presa d'apunts dels estudiants universitaris.
En aquest treball es presenten els resultats d'un estudi iniciat per esbrinar com prenen apunts els estudiants de primer curs universitari en una situació de classe habitual i per analitzar com incideixen les condicions d'una determinada situació educativa en les decisions respecte a què cal anotar i com cal ferho. L'estudi suposa l'inici d'una línia de recerca que té per objectiu investigar en quines condicions la presa d'apunts esdevé una estratègia d'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una activitat de comunicació peculiar: la lectura del diccionari.
Perquè un diccionari faci possible l'aprenentatge, ha de ser una eina que ajudi els lectors a resoldre els problemes lingüístics que els planteja l'àmbit acadèmic: principalment, l'ús d'un llenguatge descontextualitzat. És possible que les definicions d'un diccionari que estiguin redactades recollint trets de la definició oral natural siguin millor compreses. Una experiència feta amb nens de 8 a 12 anys demostra com aquests resolen millor els exercicis escolars amb definicions d'aquest tipus.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'ús de la llengua en situació d'aprenentatge des de les àrees curriculars.
Aquest article tracta d'un treball d'aprofundiment sobre objectius educatius i d'experimentació a l'aula compartit per un grup ampli de professors de diferents àrees i nivells educatius. Les propostes didàctiques que s'hi generen tenen com a objectiu el desenvolupament de capacitats cognitives i comunicatives i la millora dels aprenentatges dels continguts a l'escolaritat obligatòria. Per això s'han triat i s'hi han descrit les habilitats següents: descriure, explicar, justificar i argumentar, per tal d'analitzar els efectes que provoca el seu ensenyament en l'aprenentatge, i més concretament en la producció de textos escrits pels alumnes. L'article presenta, a grans trets, les bases teòriques, el procés de treball seguit amb les reflexions que ha suscitat i alguns exemples.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Idees per aprendre escrivint.
L'article presenta i comenta quatre activitats per ensenyar a utilitzar l'escriptura com a instrument d'aprenentatge a l'aula, en qualsevol àrea o assignatura. Es tracta de seqüències didàctiques iteratives que exigeixen que l'aprenent escrigui, que revisi el que ha escrit i que cooperi amb els seus companys per desenvolupar les seves idees, per prendre consciència del poder epistèmic de la llengua o per incrementar la capacitat d'autoregulació de l'ús de la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les assemblees escolars. Un gènere discursiu que cal ensenyar i aprendre.
Aquest article presenta un conjunt de reflexions sobre les assemblees escolars considerades com a instrument dialògic de regulació de la vida escolar. A continuació, s'argumenta la proposta de donar a l'assemblea un tractament educatiu vinculat fonamentalment a les àrees de llengua oral i d'educació moral. Per acabar, l'article planteja un seguit de propostes per al tractament didàctic de l'assemblea com a gènere discursiu formal i com a projecte interdisciplinari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El nord-occidental entre dues llengües? Actes de les Jornades d'estudi del català nord-occidental.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La normalitat improbable.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Textos acadèmics.