Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I tu, ja et cuides? Ens cuidem?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Arrimar el muscle
Poder-se realitzar a nivell personal i professional és una oportunitat que tothom mereixem viure i contagiar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lluís Baella, mestre i membre del grup Bibliomèdia: «Si volem que els joves s´interessin per la lectura, els hem d´acostar als libres»
Lluís Baella defensa que no hi ha mals lectors, sinó persones que encara no han trobat el llibre que els faci descobrir el plaer de llegir. Per això ja fa més de 15 anys que es dedica «a acompanyar els alumnes en la descoberta del gaudi de llegir, a proposar llibres que els permetin endinsar-se en nous mons i emocionar-se».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Temps educatius des d'una perspectiva internacional
En les darreres tres dècades molts països han ampliat i diversificat la jornada escolar per assolir una educació més equitativa i integral. En aquest monogràfic repassem les característiques d’aquestes reformes internacionals i donem a conèixer algunes experiències d’educació a temps complet (tant a nivell estatal com d’altres països), on l’escola esdevé un node d’aprenentatge, cura i socialització amb la implicació del seu entorn local.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una escola a temps complet? L´experiència portuguesa
L’article vol presentar el programa d’escola a temps complet que s’ha implementat des del 2006 a Portugal a partir de la legislació, els estudis i els informes que s’han publicat fins avui sobre el tema. Després d’explicar les característiques principals del programa, se’n comenta l’impacte educatiu i social i, per acabar, s’enuncien alguns aprenentatges d’aquesta experiència per a educadors i polítics. Es conclou que, si bé aquest programa presenta unes quantes llacunes que el fan controvertit, també té algunes llavors per plantejar un desenvolupament educatiu compromès amb la llibertat, la igualtat i la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Die Ganztagsschulen
Alemanya va iniciar a principis de la dècada del 2000 una reforma escolar destinada a garantir més temps educatiu i una nova cultura pedagògica. L’objectiu era oferir als infants i adolescents més oportunitats d’aprenentatge amb una atenció personalitzada i equitativa. Van sorgir, així, les Ganztagsschulen (escoles a temps complet). En aquest article analitzem les implicacions d’aquest model escolar, predominant, avui, a Alemanya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´ús del temps educatiu a l´Institut Escola Barnola
En aquest article s’explica l’experiència sobre l’ús del temps educatiu a l’Institut Escola Barnola, d’Avinyó, partint de les necessitats dels infants i adolescents i tenint en compte els factors que determinen l’estructura organitzativa cronològica en un centre formatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quan la força d´un equip fa que els canvis siguin possibles
Connectar els temps educatius, lectius i de lleure és la clau per realitzar la transformació sistèmica d’un centre escolar, perquè aquest esdevingui ecosistema per a la comunitat educativa i garant d’oportunitats per a tothom, perquè calibri aprenentatges i millori la cohesió social, a més d’incrementar el sentiment de pertinença a un entorn que aprèn i que viu conjuntament
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jocs de taula moderns com a intervenció educativa
En els últims anys s’han incrementat les propostes lúdiques que es poden aplicar a l’educació. Els jocs de taula es consideren part de la nostra història. El nostre grup de recerca, Neuropsicologia, Gens i Ambient, s’ha focalitzat a investigar els beneficis de practicar jocs de taula moderns com a aprenentatge basat en el joc. Al present article hi exposem alguns dels resultats de la nostra recerca, emmarcats en allò que s’ha trobat en investigacions internacionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
DaCaTrà: una nova mirada a la cançó i a la dansa tradicionals
La dansa i la cançó tradicionals són part del nostre patrimoni i acostumen a estar presents a les escoles catalanes, especialment a classe de música i en festivitats. Amb tot, l’ús que se’n fa i els valors que en traspuen algunes expliquen que se’n qüestioni cada cop més la presència a l’aula. Com a resposta, el projecte DaCaTrà en reivindica la centralitat educativa i en mostra el potencial transformador per a l’escola del segle XXI.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Son Goku entra a l´aula
El manga és un gènere literari que fins ara no ha gaudit d’acceptació entre el professorat. Hi ha qui en considera les històries massa violentes, qui hi troba un excés de sexualitat i qui les considera ximples. En canvi, altres mestres han vist les possibilitats literàries d’aquests còmics, els han potenciat i han copsat l’èxit que tenen entre els nois i noies, fins al punt que són una porta d’entrada meravellosa a la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció! ODS 2: Fam zero
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 19: Reducció de les desigualtats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció! ODS 1: Fi de la pobresa
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 19: Reducció de les desigualtats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: Carnet ODS (actualitzat)
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu el Carnet ODS per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: Rúbrica d'avaluació
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu la rúbrica d'avaluació per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ambient negre a l´escola
Misteri, màgia, intriga, suspens, terror, crims, por i un llarg etcètera són els protagonistes d’aquesta proposta didàctica. Motivadora, d’internivell i globalitzada va permetre que alumnat, mestres, famílies i agents de l’entorn hi treballessin conjuntament, amb la qual cosa no només es va convertir en un projecte d’escola, sinó també en una proposta que va traspassar l’àmbit de les aules i les escoles de la zona escolar rural (ZER) per convertir-se en treball de comunitat educativa i de comarca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Taules de programació i material complementari: Ambient negre a l´escola
Misteri, màgia, intriga, suspens, terror, crims, por i un llarg etcètera són els protagonistes d’aquesta proposta didàctica. Motivadora, d’internivell i globalitzada va permetre que alumnat, mestres, famílies i agents de l’entorn hi treballessin conjuntament, amb la qual cosa no només es va convertir en un projecte d’escola, sinó també en una proposta que va traspassar l’àmbit de les aules i les escoles de la zona escolar rural (ZER) per convertir-se en treball de comunitat educativa i de comarca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Albert Camus
El mestre és un artista miop. Posa tot el seu afany en una obra el resultat de la qual no arribarà a veure mai. De fet, ni tan sols sabrà si hi ha deixat cap mena d’empremta. A mesura que l’alumne s’allunya, el mestre li va perdent el rastre, i la incertesa total és el destí més comú. L’única cosa que li queda és l’esperança que l’alumne segueixi un bon camí.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica?: Les metodologies lúdiques afavoreixen la predisposició del cervell per a l'aprenentatge
Aprendre de manera lúdica possibilita que el cervell es relaxi i augmenti l’atenció, la qual cosa ajuda a crear relacions entre els nous continguts i els aprenentatges previs, de manera que es forma o reforça el que coneixem com a xarxes o esquemes de coneixements i es potencia la memòria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: Obrint capses, descobrim i construïm nous aprenentatges
Incorporem les capses d’aprenentatge a cinquè i a sisè de primària com a metodologia per promoure aprenentatges interdisciplinaris, autònoms i reflexius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les dreceres no sempre són el millor camí per coronar el cim: Aprendre les taules de multiplicar
En una gran majoria de persones l’aprenentatge matemàtic ha estat una experiència més o menys traumàtica, fonamentada en una memorització d’algorismes per resoldre operacions (aprenentatge per fe), i això provocava que sovint no s’entenia el que es feia. Entre els molts sabers que calia memoritzar es recorda la resolució de les operacions bàsiques (les fraccions, les arrels quadrades, les àrees..., i especialment les taules de multiplicar). En aquest article us presentem una proposta d’aplicació per aprendre-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preguntes amb resposta
Actuar pel clima comença per entendre què ens està passant i també per fer-ho entendre a les persones del nostre entorn. Quan la nostra feina és l’educació, la nostra responsabilitat és doble. Heus aquí una col·lecció de preguntes que potser ens plantegem. I que tenen resposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què hem après de Jordi Domènech sobre STEM/STEAM?
Jordi Domènech és un referent per a l’àmbit de l’educació STEAM; el seu rigor i el seu esperit crític han fet dels seus múltiples ensenyaments i variades propostes didàctiques un camí a seguir per a la millora de l’alfabetització científica de l’alumnat. En aquest article li volem retre un homenatge pòstum i descrivim una experiència inspirada en les seves aportacions aplicades al cinquè curs de primària, les mystery boxes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vincles imprescindibles entre famílies i escola
Aquest article vol fer èmfasi, amb contundència i poques paraules, sobre aspectes que han anat aportant les persones i els centres a través de les experiències presentades en aquesta secció, on també s’inclouen elements per reflexionar-hi i propostes per actuar-hi. Totes constitueixen el reflex de la vida a l’escola i les relacions que s’estableixen entre centres educatius i famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sabem que tot comença i tot s'acaba
Sabem que tan important és celebrar el començament d’un projecte com tancar-lo bé.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Ens ho passem bé aprenent ciència
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Jo sé reconèixer les bestioles
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Salvavides
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Acadèmia de veterinària
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibres: Cerebro, infancia y juego
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cuidar qui ens cuida
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.