Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Salut mental i benestar a la infància
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació inclusiva: voler-la és crear-la
Deia Tolstoi que tots pensem en canviar el món, però que ningú pensa en canviar-se a si mateix, per això legislar i invertir en educació inclusiva encara que sigui necessari no és suficient. Disposar d’un marc jurídic no modifica de manera automàtica les nostres pràctiques, mentalitats o actituds.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Josep Valerio, pare d´una nena amb trastorn de l´espectre alcohòlic fetal: «Sense suport del professorat, el fracàs està gairebé garantit»
Quan la filla d’en Josep Valerio va complir tretze anys les seves vides van fer un tomb. La d’ella i la d’ell. El diagnòstic de trastorn de l’espectre alcohòlic fetal (TEAF) no estava en la seva equació vital. N’havia sentit a parlar quan s’informava, anys enrere, per adoptar als països de l’Est, però «mai no penses que et passarà a tu». El TEAF el va fer convertir-se en activista, i es va bolcar a ajudar altres famílies que, com la seva, conviuen amb les dificultats d’un trastorn heretat per l’alcoholisme de la mare gestant i que sol fer-se evident en arribar a l’adolescència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'avaluació justa: una eina per al canvi social
La forma en què avaluem marca inexorablement el present i futur dels i de les estudiants i en això té un paper fonamental el nostre concepte sobre què és una avaluació justa. En aquest monogràfic trobarem una presentació teòrica on s’aprofundeix en les característiques d’una avaluació justa, així com l’experiència de quatre escoles que comparteixen la seva manera d’avaluar l’alumnat per transformar l’educació i el món.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avaluar per aprendre: evitem el sentiment de fracàs a l'escola
La nostra experiència ens diu que als i les mestres no sol agradar-nos avaluar, i que aquesta tasca ens resulta ingrata. Per això, hem volgut reflexionar sobre un assumpte de pes com és el de l’avaluació, orientar-lo cap a la justícia social i exemplificar-lo amb tres contextos d’aprenentatge presents a les aules: les zones d’aprenentatge, les assemblees i els projectes de recerca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyant, aprenem
Al CEIP Filósofo Séneca aprenem tot convivint, respectant, incloent, dialogant, participant, gaudint, innovant, avaluant(-nos)… Aprenem amb l’emoció d’apostar per una escola justa i equilibrada, en la qual cada persona té un lloc molt important i compleix una funció que dins del col·lectiu es torna imprescindible. Aprenem ensenyant, i ensenyem aprenent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprenent a avaluar per aprendre
Al CEIP Carlos Cano, des que es va crear, l’any 2006, s’ha apostat per propostes organitzatives i metodològiques on la infància ocupa un lloc protagonista. No obstant això, en el si de l’equip docent es va detectar la necessitat de revisar la manera d’avaluar perquè fos coherent amb les mesures organitzatives i metodològiques posades en marxa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una altra avaluació és possible
És possible una avaluació diferent com és possible una escola diferent i una pràctica educativa diferent en què s’impliqui tota la comunitat educativa. I un instrument per a això és una avaluació formativa que deixi un espai important a l’autoavaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La simulació com a estratègia educativa en la formació inicial del professorat
Per donar resposta a les transformacions que experimenta la formació docent, la Universitat de Barcelona treballa en unes propostes innovadores basades en l’estratègia de la simulació. Aquesta estratègia no s’ha de confondre amb el microensenyament o el joc de rol. En el present article s’exposa el funcionament pedagògic general de l’estratègia, algunes iniciatives pioneres en el camp de la formació docent i la seva prospectiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Són els cercadors intel·ligents una eina per ensenyar i aprendre?
Si l’escola ha d’educar per a la vida, pot posar-se d’esquena a les noves eines que utilitza la intel·ligència artificial? Quins aspectes hauríem de tenir presents en el moment d’incorporar aquestes eines a l’escola? Poden les eines d’IA substituir la funció de l’ensenyant?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Utilitzar la intel·ligència artificial per crear un projecte sobre joguines a primària
Aprofitem la implementació de la LOMLOE per revisar els nostres projectes amb la utilització de la intel·ligència artificial com a assistent per explorar situacions d’aprenentatge i crear material didàctic. Un ús crític del material que proposa la IA pot ajudar-nos a ser més eficients en la nostra labor docent i aconseguir una major personalització dels aprenentatges per part de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I tu, ets digitalment responsable?
L’equip Món Digital i Educació, de l’ICE de la UAB, presenta a pares, mestres i sobretot alumnes una eina per pensar i reflexionar sobre la utilització dels dispositius digitals en la seva vida quotidiana. L’eina es mostra en format de rúbrica i pretén crear un pensament crític i reflexiu a l’entorn de l’ús de les pantalles i generar un canvi d’actitud i d’usos en cas que sigui necessari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La Mercè al cor i des del cor
Amb la Mercè al cor i des del cor, l’extraordinari equip professional de l’escola, al servei de la nostra comunitat educativa, preparem el nostre Endurance particular per començar la travessia. Inspirats en la història real i fascinant que van viure Shackleton i la seva tripulació, ens sentim unes persones privilegiades d’esdevenir tripulants dels somnis del nostre alumnat. Conscients del seu encomiable coratge, el nostre compromís total és assolir diàriament el repte de ser i de fer persones millors sense deixar ningú enrere.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: ODS 7: Energia neta i assequible
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 7: energia neta i assequible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: ODS 15: Vida terrestre
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 15: Vida d'ecosistemes terrestres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: Carnet ODS (actualitzat)
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu el Carnet ODS per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: Rúbrica d'avaluació
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu la rúbrica d'avaluació per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Amb la motxilla a punt...
Encetem aquesta secció amb l’objectiu d’ajudar a millorar el rendiment i l’autovaloració personal en l’aprenentatge matemàtic i que alhora aquesta activitat aporti gaudi i plaer. Les propostes que us anirem presentant pretenen ajudar el professorat a reflexionar sobre les bases i les estructures mentals, així com sobre els procediments que incideixen en la capacitació matemàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica?: La metodologia de projectes
La metodologia de projectes desenvolupa el pensament per a la complexitat i el sentit i la funcionalitat dels aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: La metodologia de projectes. Etapes en un projecte interdisciplinari
L’escola Francesco Tonucci planteja al llarg del curs mesos temàtics diferents per poder treballar sense llibres de text temes que resultin interessants als i les estudiants. Durant un dels trimestres temàtics sobre la mar i els pirates, el personal docent va suggerir aprofundir el tema com a projecte interdisciplinari, i va plantejar com a situació problema a l’alumnat la construcció d’un vaixell pirata a escala i en equip cooperatiu, que realment surés i suportés una mica de pes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preguntes amb resposta
Actuar pel clima comença per entendre què ens està passant, i també per fer-ho entendre a les persones del nostre entorn. Quan la nostra feina és l’educació, la nostra responsabilitat és doble. Heus aquí una colla de preguntes que potser ens plantegem. I que tenen resposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´elecció de problemàtiques a l´educació STEAM: una experiència sobre sostenibilitat
El desenvolupament sostenible representa actualment una de les problemàtiques més importants per a la societat, i és una temàtica de gran potencialitat per al treball mitjançant el model STEAM. En aquest article es presenta una experiència desenvolupada amb alumnat de 4t d’educació primària en què es dissenya i es produeix una bossa sostenible per transportar l’esmorzar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quan les famílies fan escola
Una escola petita en un poble petit duu a terme grans projectes amb l’ajuda de les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´abandonament escolar. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mikhaïl A. Bakunin
En cada moment històric, l’avenç científic i tecnològic ha provocat una transformació econòmica i laboral. En qüestió de dues o tres generacions hem passat de treballar al camp, a la fàbrica o al taller, a fer-ho des de la comoditat de casa. Ara tenim una vida més planera, una fita de les generacions anteriors. Això està bé, perquè ens estalviem els seus patiments. El treball manual ha estat substituït per l’intel·lectual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Corre, Maria, afanya't
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: La casa del ratolí
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: La sopa del senyor Lepron
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
LLibres: Sant Jordi
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.