Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Horitzó 2020
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Famílies: estrangeres en un país anomenat escola?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una educació per afrontar el previsible col·lapse socioambiental
Marta Pascual reflexiona sobre la necessitat que des de l'escola desmuntem les suposades veritats que la cultura desenvolupista ens ha inoculat i que avui esdevenen suïcides.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La presència de les famílies a l'escola
A partir de l’article de Jordi Collet, «Famílies: estrangeres en un país anomenat escola», reproduïm algunes de les opinions recollides a través de les xarxes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tània Viña, estudiant de magisteri. Somiar, creure, veure
Recordeu què somiàvem quan érem a la facultat? Recordeu amb quina força desitjàvem canviar el món des de l’escola? Recordeu com creàvem, com imaginàvem, com inventàvem practicar maneres noves d’educar, d’acompanyar els infants?... Si ho recordeu amb claredat, ben segur que la vostra pràctica està impregnada d’això.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
LOMCE, participació i democràcia, alguna cosa nova?
La LOMCE és una proposta legislativa que incideix poc en l’estructura geneneral de participació dels centres heretada de les normatives anteriors. En canvi, sí que es caracteritza per tendir a dotar la figura del director de més capacitat per prendre decisions de manera unilateral. En aquest article, fonamentarem parcialment aquesta afirmació i analitzarem alguns elements clau per democratitzar els centres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Votem? És millor que cerquem el consens
El present article pretén exposar les pràctiques destacades com a participatives i democràtiques de l’escola Santa Cecília, de Boadella i les Escaules, i l’escola La Farga, de Salt. Tots dos centres, juntament amb tres més, formen part de la mostra del projecte d’investigació DEMOSKOLE, el qual, coordinat per la Universitat de Girona (UdG) i la Universitat de Vic (UVic), és el segon any que es desenvolupa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Portaré els meus fills a l´escola d´Almoines
En el present article, hi explicitem a grans trets el treball diari de l’escola pública El Castell, d’Almoines, que s’inicià a final dels anys setanta amb la renovació i la innovació pedagògiques que comportaven la introducció de l’ensenyament en valencià. En aquest viatge, hem elaborat i seguim construint una educació per ser lliures i uns aprenentatges democràtics que sorgeixen principalment de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La supressió de l'àrea de coneixement del medi a primària
L’aprovació de la LOMCE ha provocat una contradicció: enfront del caràcter integral i globalitzador de l’educació primària, s’ha procedit a segregar l’àrea de coneixement del medi en ciències socials i ciències de la naturalesa. En aquest article, hi proposem el desenvolupament de projectes que estudiïn els problemes socials i ambientals, tot evitant que la dispersió de continguts en suposi la superficialitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sortida d´estudi al bosc de l´Isern
En aquest article, s’hi relata l’experiència realitzada amb alumnat de cicle superior de primària, consistent en un treball de camp dut a terme per analitzar un ecosistema de l’entorn natural proper a l’escola. L’observació s’ha fet en èpoques ben diferents: a l’hivern, a la primavera i a l’estiu. Es prenen notes, s’agafen mostres de plantes, d’arbres, de pinyes rosegades, de closques de tipus diferents de cargols i fins i tot mudes de pell de serp! Després, per grups, es fa un treball de síntesi, un herbari i, finalment, una exposició oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprenem cooperativament: una experiència a l´aula
L’article que us presentem a continuació és una reflexió sobre les vivències que ens ha aportat l’aprenentatge cooperatiu a l’aula durant dos cursos escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Promoure la (inter)professionalitat i la intergeneracionalitat
L’experiència que es presenta se centra en l’educació i la intervenció intergeneracional i es fonamenta en el treball desenvolupat amb futurs professors de primer cicle d’ensenyament bàsic i educadors socials, amb la finalitat de comprovar la validesa sociopedagògica de certes pràctiques educatives formals, informals i no formals en un context escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´alumnat competent requereix contextos grupals rics
A l’article, s’hi reflexiona sobre com es poden afavorir contextos d’equip que millorin el desenvolupament de les competències a l’aula, entesa com l’espai on l’alumnat forma part del grup i sent que pot aportar riquesa als companys i companyes. Es pretén introduir els continguts dintre de contextos significatius, la qual cosa els fa útils i reals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De l'ou a la papallona
El mes de gener de 2011, ja fa quatre anys i mig, vam començar a publicar mensualment un «flaix», un article breu que proposava diverses reflexions sobre educació a partir d’una imatge d’activitats d’escola. Han estat 40 propostes, 40 imatges d’escoles d’arreu, 40 mestres que han ofert generosament el seu temps i la seva feina als altres, 40 textos d’educació que proposen repensar la pròpia pràctica, 40 citacions extretes del currículum a favor d’una formació centrada en les persones, 40 articles breus per remoure les idees sobre educació a partir de temàtiques, àmbits i enfocaments diversos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jocs per conèixer-se
A principi de curs, quan s’incorpora un infant nou a classe o, senzillament, quan, a tutoria, decidim que cal una mica més de coneixement entre uns i altres, aprofitem per practicar jocs de coneixença. Aquí en teniu tres propostes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lazarillos de palabras i el Club dels Rastrejadors
Fora dels mesos de pràctiques, la relació entre l’alumnat de primària i els estudiants de Magisteri és molt escassa. Això no obstant, les noves tecnologies permeten que s’estableixi una col·laboració molt estreta, enriquidora per a infants i universitaris, fins i tot en matèries com la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Acostar la poesia a l'escola
Una bona manera d’acostar la poesia a l’alumnat és a través del joc. Col·leccionar poemes, un cada setmana, amb la intenció de completar un àlbum, fomenta i ritualitza l’acció que es presenta en aquesta pràctica concreta. L’objectiu final de l’acció és que les poesies es recitin, es recreïn, es comprenguin i s’aprenguin.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Observar l´adaptació de l´alumnat nouvingut
L’adquisició d’hàbits propis de l’educació del nostre entorn pot suposar un aprenentatge notable per a l’alumne quan la seva cultura és geogràficament remota i, sobretot, molt distant de la nostra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació física emocional
Mitjançant aquesta proposta didàctica, pretenem donar una idea general del que seria una educació física emocional. Intentem desenvolupar la globalitat de l’escolar a través del cos, tenint en compte tots els àmbits: el físic, l’emocional i el social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat i orientacions per al professorat: Educació fisica emocional
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestió positiva del conflicte
Sabem que hi ha coses que funcionen. Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Webs
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació informal: Laboratori de certeses
El passat industrial d’aquest Vallès que m’acull batega entre els racons dels seus carrerons i les finestres de les seves fàbriques. No cal forçar gaire la imaginació per evocar les dones i els homes que van teixir la Revolució Industrial a cop de treball i de renúncies sota el so de les màquines filadores.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La Tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La democràcia i la participació i l´educació des d´una perspectiva crítica
A l’article, s’hi exposa la recerca que un grup d’investigadores i d’investigadors de les universitats de Girona i de Vic duen a terme sobre les dinàmiques democràtiques i participatives en algunes escoles i en alguns instituts. La governança, l’habitança, l’alteritat i l’éthos són les dimensions d’anàlisi i el punt de partida per comprendre les pràctiques democràtiques als centres.