Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recerques i propostes del professorat.
Fa anys que els professors i professores de l'ensenyament públic primari i secundari poden accedir a gaudir del que s'ha anomenat ½llicència d'estudis+. Durant el període que dura aquesta llicència, el professorat ha de dur a terme un treball que redundi en benefici de la resta del professorat. En aquest número ens hem volgut fer ressò d'alguns d'aquests treballs com a exemple i expressió dels temes que preocupen i interessen el professorat de llengua, amb una doble intenció: en primer lloc, contribuir a la difusió de treballs molt interessants i en segon lloc animar a d'altres professors que han dut a terme d'altres treballs a donar-los forma d'article per difondre'ls entre els col·legues.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'avaluació de l'expressió oral. Ens podem apropar a la vida real?
En aquest article, s'hi fa una síntesi del treball realitzat gràcies a una llicència d'estudis que va desembocar en una tesi doctoral. El treball se centra en l'anàlisi del discurs d'una prova oral per a alumnes adults d'anglès de nivell intermedi, i utilitza mètodes qualitatius i quantitatius per relacionar didàctica i avaluació. L'objectiu principal del treball és doble. No tan sols es tracta de trobar camins per poder portar a terme una avaluació que permeti ajudar a millorar la docència, sinó també de mostrar la necessitat d'assignar recursos a l'experimentació i la recerca en avaluació, per tal de millorar-ne la qualitat i la utilitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«L'escriptura del jo», una proposta d'educació intercultural i tractament de la diversitat per a l'ensenyament secundari obligatori.
L'escriptura del jo és un projecte que parteix d'un itinerari a través de les vivències passades, presents i futures de cadascun dels nostres alumnes, basat en tot un seguit d'activitats de recerca, lectura, creació i recreació de textos i altres ítems que giren essencialment a l'entorn de l'escriptura autobiogràfica i que culminen en l'elaboració d'un llibre autobiogràfic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials per a la comprensió lectora a primària.
Les autores d'aquest article hem elaborat una sèrie de materials curriculars de comprensió lectora per als alumnes dels diferents nivells de primària. Cadascun d'aquests materials estan formats per una unitat temàtica que fa de fil conductor entre les diverses propostes. Estan graduats de menys complexitat a més complexitat i pensats principalment per ser resolts de manera individual, amb independència del curs que faci l'alumne, i són adaptables al seu ritme i nivell lectors. Permeten també realitzar el treball cooperatiu en parelles i la posada en comú en gran grup. A través d'aquesta tasca, es pretén que l'alumne desenvolupi la capacitat de comprendre i integrar de manera interactiva la informació que aporten els textos en el bagatge del propi coneixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La dramatització i el teatre a l'educació secundària. Recursos didàctics per a la integració i el coneixement de la llengua i la cultura catalanes.
L'article exposa els punts més destacats del treball La Dramatització i el Teatre a l'Educació Secundària. Recursos didàctics per a la integració escolar i el coneixement de la llengua i la cultura catalanes, el qual mostra els beneficis que tant el Drama (o la dramatització) com el Teatre aporten com a recursos didàctics en general i, en particular, la seva idoneïtat per facilitar la integració escolar de l'alumnat a l'aula, com també per a l'aprenentatge de la llengua catalana. D'altra banda, l'article informa sobre el contingut teoricopràctic del Drama, tot exposant breument algunes experiències europees actuals com a exemple. Igualment, s'hi explica en què consisteix el material didàctic elaborat per a l'ús del professorat a l'aula i el treball realitzat amb un grup d'alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Competències bàsiques i Internet: disseny d'activitats interactives.
En aquest article es descriu succintament una aplicació informàtica que incorpora activitats interactives pensades per reforçar les competències bàsiques de l'àrea de llengua catalana (concretament les que corresponen a l'àmbit de la comprensió lectora i a l'àmbit funcional), i que permet fer l'autoavaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les «WebQuests», tasques dissenyades per navegar per la xarxa de forma significativa.
Les WebQuests apareixen com un recurs educatiu de gran vàlua que afavoreixen l'ús d'Internet a l'aula, faciliten la invisibilitat de les tecnologies de la informació i de la comunicació dins del currículum escolar i potencien la integració del nostre alumnat com a membres de ple dret dins la societat de la informació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Narrativa juvenil a l'abast. Base de dades per fomentar l'autonomia lectora de l'alumnat i facilitar l'orientació al professorat.
Triar les novel·les que han de llegir els nostres alumnes és sempre una feina difícil i no en totes les ocasions disposem de les eines de suport que ens faciliten l'encert en l'elecció. És per això que va sorgir la idea d'elaborar, d'una banda, un llistat de títols que fos el resultat del creuament de les diferents seleccions que els professionals relacionats amb la literatura juvenil estan d'acord a considerar i escollir per la seva qualitat literària, i de l'altra, oferir al professorat, l'alumnat i els bibliotecaris una base de dades organitzada per facilitar la feina d'orientació lectora i fomentar les ganes i el plaer de llegir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Treballar la literatura amb les TIC.
A partir d'una web de literatura europea adreçada a l'ESO, a l'article es reflexiona sobre la utilització de les TIC en l'elaboració de material didàctic i els canvis que l'ús de les tecnologies incorpora i incorporarà en els procesos d'ensenyament-aprenentatge de la llengua. S'hi analitzen aspectes concrets del treball de la web Viajeliterario. S'hi apunten les incerteses en relació amb les TIC i la llengua: interrogants sobre la lectura i l'escriptura electròniques, l'hipertext, necessitats de formació que té el professorat en aquest àmbità
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura expressiva d'escrits literaris a l'aula: una estratègia de descodificació de textos per formar lectors lingüísticament competents.
Fer de l'aula de llengua un espai agradable per llegir conjuntament en veu alta és una bona estratègia per formar bons lectors. Fer sonar les paraules ajuda a comprendre-les i a adquirir gust per la lectura a lectors poc experts. Compartir l'experiència literària amb els alumnes pot obrir-los més fàcilment les portes de la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure al segle XXI.
Escriure al segle XXI introdueix l'alumnat del primer curs de batxillerat a la literatura catalana contemporània a través d'una selecció de textos en prosa i en vers que connectin amb els seus referents personals. Uns textos literaris que permetin la comparació, la discussió i l'entesa del món actual, una introducció a la literatura com a forma de coneixement personal i col·lectiva. I perquè les lectures serveixin per despertar els sentits i els raonaments dels joves lectors a noves propostes de la realitat de la qual participen, i que les obres despertin la seva sensibilitat i la seva creativitat literària. Aquesta comparació i contrast es completa amb l'intercanvi directe amb el diàleg dels autors i autores a l'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriptores del món. Guia de recursos i orientacions didàctiques per a les literatures.
El treball consisteix, per una banda, en una sèrie d'unitats didàctiques que ofereix una assignatura optativa de l'àrea de llengua i literatura i lliga amb l'assignatura de literatura universal, i, per l'altra, en una base de dades de llibres de crítica sobre autores antigues, modernes i les fonamentacions teòriques corresponents. L'objectiu del treball és triple: aportar nous continguts curriculars, implementar una eina d'estudi per a la literatura i concretar-ho tot en els principis d'un ensenyament coeducatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I els nostres alumnes, què en pensen de la lectura?
Als instituts, el professorat comenta moltes vegades que els alumnes no entenen el que llegeixen, però no és fàcil decidir-se a prendre la lectura com un contingut d'aprenentatge que afecta tots els departaments didàctics i que, per tant, ha de ser ensenyat per la totalitat del professorat. En aquest text, hi podem llegir l'expèriència d'un institut de secundària que es planteja d'abordar aquesta problemàtica a través d'un assessorament al centre, i una de les tasques que el professorat emprèn és conèixer què pensen els estudiants de la lectura. Així, l'elaboració i el buidatge posterior d'una enquesta sobre aquest tema adreçada a l'alumnat es converteix en instrument de formació permanent per al professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La creativitat humana: un instrument transversal per a l'educació artística i literària.
La creativitat és una de les capacitats cognitives humanes més heterogènies i versàtils de la nostra condició mental. Aquest article presenta el contingut d'un projecte, anomenat LITART, que empra aquesta facultat com a instrument didàctic interdisciplinar per a les matèries del Batxillerat Artístic (àrees d'educació visual i plàs tica i de llengua i literatura). Així mateix, s 'introdueixen alguns elements teòrics i conceptuals sobre les bases psicològiques i pedagògiques necessàries per al desenvolupament i la realització del projectes artístics i literaris dins de l'aula. Es tracta, en definitiva, d'explorar i d'experimentar amb les eines compartides de l'aprenentatge artístic i literari més enllà de la visió passiva, històrica i mecànica de la creació artística i literària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Éloge de la paraphrase.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
NYIIIC! La novel·la de por i de terror a l'escola.