Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La planificació didàctica en llengua i literatura
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del currículum a l´aula
S’aborden alguns dels reptes que planteja la planificació didàctica en el marc de l’aprenentatge competencial desplegat als nous currículums. Es té en compte la necessitat de contextualitzar els aprenentatges connectant-los amb el bagatge previ i l’entorn, la integració de sabers i activitats en tasques significatives i l’articulació coordinada de les seqüències didàctiques al llarg dels cursos, per tal d’assegurar el desenvolupament progressiu de les competències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De les evidències a la programació de seqüències
Les primeres setmanes del curs esdevenen un moment clau per identificar el punt de partida de l’alumnat en relació amb les competències bàsiques. A continuació es comparteix una experiència d’avaluació inicial que pretén recrear el procés de pensament del docent a l’hora de fonamentar les decisions preses a la programació didàctica i d’incorporar-hi noves línies d’intervenció per donar resposta a les necessitats i a les potencialitats detectades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunes idees sobre la planificació en un projecte de TIL
L’experiència amb el projecte de tractament integrat de llengües (TIL) «El color del cristal», que pretén que alumnes de 3r d’ESO mantinguin converses literàries amb els companys, permet reflexionar sobre la importància de la coordinació en aquest tipus de projectes i sobre la relació entre planificació i avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programar per àmbits
La introducció dels àmbits en primer d’ESO en el País Valencià ha suposat un canvi significatiu en l’organització dels centres i en la planificació didàctica. Factors com ara la codocència i la coordinació didàctica; la integració de llengües i de continguts, i la incorporació de metodologies actives permeten realitzar un ensenyament més integrat i integral. Així s’afavoreix l’aprenentatge en la transició entre les etapes de primària i secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Situacions d´aprenentatge per a la reflexió interlingüística
El desenvolupament de la competència plurilingüe implica la capacitat de fer transferències entre les llengües que formen part del perfil lingüístic de l’alumnat. En aquest article defensem la necessitat de la reflexió gramatical interlingüística i fem una proposta de situacions d’aprenentatge que permeten aquesta reflexió a les aules de primària i secundària obligatòria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Goodreads
Es proposa el treball de les lectures col·lectives a través de grups (o clubs) generats a la xarxa social Goodreads. Això possibilita el desenvolupament d’una activitat més dinàmica i treballar altres destreses lingüístiques. En qualsevol cas, s’aspira que l’eina mateixa sigui un estímul per al foment lector gràcies a les seves aplicacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una proposta de treball interdisciplinari i plurilingüe
Els docents observem les dificultats que pateix l’alumnat a l’hora de presentar un tema acadèmic en públic. Amb el fi que siga capaç d’exposar un argument des d’un punt de vista formal, mitjançant un discurs ben construït, i d’atraure l’atenció del públic, s’ha organitzat un concurs de petxa-kutxes, un format de presentació que combina imatge i discurs oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els rols i estereotips de gènere a l´àlbum il·lustrat
La reflexió a l’aula sobre aspectes de gènere a la LIJ s’ha fet tradicionalment des de la percepció. Proposem una metodologia per a batxillerat i primer curs de grau que té com a objectiu analitzar els canvis històrics de rols i estereotips de gènere en àlbums il·lustrats. Es tracta d’una experiència d’aula que busca acostumar l’estudiant a fer servir metodologies d’anàlisi que guiïn l’observació i l’estudi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre una llengua eslava a través del català
Presentem la nostra experiència d’ensenyar una llengua eslava –el txec– en la Universitat de València usant el català com a llengua de suport. Quan un parlant romànic aprèn txec s’ha d’enfrontar a reptes com ara els casos morfològics, la riquesa fonològica i un repertori lèxic que mostra escassos punts de contacte amb les llengües llatines. L’ensenyant ha de trobar estratègies perquè l’aprenentatge sigui motivador i eficient.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Faig likes, per tant existeixo: Xarxes socials, periodisme i un virus estrany anomenat fake news
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anticipació, comprensió i aprenentatge a partir de textos
Afavorir en l’alumnat una disposició activa davant la lectura de textos abans de llegir, aportant-li motius per llegir-los. Proporcionar-li objectius concrets: què volem aprendre, en què ens haurem de fixar, com ho anirem registrant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: El tríptic de comprensió lectora
Amb el tríptic de lectura, l’alumnat avança en el procés de comprensió a través de les preguntes formulades en cadascuna de les pàgines d’un document que ell mateix elabora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Digueu-nos, Dante i Petrarca, què és estimar?
En aquest projecte l’alumnat de Literatura Universal crea una entrevista radiofònica per explicar la concepció de l’amor que apareix a la Divina comèdia, de Dante, i al Cançoner, de Petrarca, i per interpretar la repercussió d’aquestes obres literàries avui en dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: First Dates literari, alerta spoiler i book box
Aquesta proposta didàctica inclou des de la presentació i motivació de la lectura de textos literaris de tota mena (fragments, relats breus o novel·les) fins a la seva avaluació creativa, passant per una activitat intermèdia de síntesi del que s’ha llegit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: El Romanticisme a 4t d´ESO
A 4t ESO és gratificant estudiar la literatura perquè els alumnes ja poden analitzar i gaudir dels textos i vincular-los amb la seva realitat. El Romanticisme és el moviment amb què més s’identifiquen i això ens permet treballar-lo de diverses maneres: una primera aproximació des del rebuig dels estereotips, un treball de lectura «diferent» de les Rimas y leyendas, de Bécquer, i una avaluació final que fa reflexionar els estudiants sobre la vigència de les idees romàntiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.