Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Canvis ministerials
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educar en ètica i esperit crític
El context d’una ciutadania més activa i conscient dels seus drets comporta considerar les escoles com a institucions clau de socialització i formació inclusiva de persones plenes, estudiants integrats i responsables amb els drets humans.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El taló d’Aquil·les de l’educació
A la mitologia grega, Aquil·les va ser un heroi de la guerra de Troia. Llegendes posteriors afirmen que l’única part vulnerable de tot el seu cos era el taló.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Xuxo Ruiz: «Aprenentatge i emoció han d’anar agafats de la mà»
Es va interessar per la màgia als 7 anys, quan li «van treure» una moneda de darrere de l’orella. Això el va deixar meravellat i, a partir d’aquí, va començar a fer trucs a tot arreu on anava. No se separava de la seva baralla de cartes i llegia sobre màgia sense parar. «Admirava Juan Tamariz», m’explica amb orgull. Coses de la vida, va ser el propi Tamariz qui, uns quants anys després, va redactar el pròleg del seu llibre, titulat Educando con magia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El plaer en l’aprenentatge: una visió des de la neurociència
El plaer és un aspecte clau en el procés d’aprenentatge. A nivell de circuits neuronals i de neurotransmissors, la dopamina es relaciona de manera molt estreta amb la sensació de recompensa, amb la motivació, amb l’esforç i amb el joc. En aquest article s’hi exposa la importància que tenen aquestes relacions en els aprenentatges, com ens en podem servir i per què les hem d’aprofitar en benefici de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Petjades de plaer
Experimentar per plaer, i per tant descobrir i aprendre mitjançant aquest motor hauria de ser el que empenyés els infants i les persones adultes en el procés educatiu. Al llarg d’aquestes línies, l’autora comparteix experiències on l’ensenyant és el responsable de vetllar per la motivació i l’alegria de les criatures en el seu propi procés d’aprenentatge, no només dins de l’aula, sinó també en contacte directe amb el món que les envolta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El plaer de viure i de gaudir del nostre entorn
Les sortides a l’entorn no només ens procuren experiències de plaer i de gaudi que enforteixen els vincles personals i la relació amb la natura, sinó que també esdevenen autèntiques oportunitats per superar dificultats tangibles i per sentir la companyia dels teus iguals. En el present article amanit amb veu d’infant, l’autora hi comparteix experiències d’entorn a l’escola rural que conviden a repensar el sentit de les quatre parets de l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Pas d’infantil a primària»
Des dels serveis de suport a les institucions docents i al professorat que constitueix la xarxa dels centres d’ajut a la formació i a la innovació educativa del Departament d’Educació del País Basc, s’ha pretès actuar d’acord amb una preocupació de les direccions escolars sobre la cohesió i la unió professional i formativa en base al Projecte educatiu de centre, per oferir i materialitzar un desenvolupament millor de l’alumnat gràcies a una tasca conjunta i complementària de l’equip de professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vídeo per sensibilitzar l´aula
L’experiència que presentem està centrada en l’ús del vídeo com a recurs didàctic per a l’estímul i la potenciació de les emocions en el context educatiu. L’efecte que comporta crear una producció audiovisual i veure-s’hi reflectit genera l’empatia necessària perquè l’alumnat sigui capaç d’identificar les seves pròpies sensacions. El curtmetratge i la videoproducció es transformen en l’eix que vertebra l’ensenyament i l’aprenentatge conjuntament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ciència a l’escola: «Aquests turons han estat i seran sempre iguals que ara? Si no és així, com s’han format?»
Promoure el pensament científic de l’alumnat implica desenvolupar-ne la capacitat d’investigar, de raonar i de comprendre en profunditat el món des del punt de vista de la ciència. En aquest procés esdevé clau la creació, l’avaluació i la revisió de models teòrics mitjançant processos d’investigació. Amb aquest objectiu hem proposat als infants de cinquè que realitzin un projecte d’investigació per respondre les preguntes plantejades sobre els turons que envolten la Plana de Vic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’avaluació en els processos de formació en centres
L’avaluació dels processos de formació del professorat esdevé una tasca complexa que abraça diferents aspectes que van des de la transferència a les aules fins al propi procés formatiu. El model d’avaluació que emprem a les formacions en centres pretén incidir en la millora de la pràctica professional mitjançant processos de reflexió i construcció compartida de coneixement, amb la finalitat d’apoderar el professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El medi en la pedagogia Freinet
Per a la pedagogia Freinet, el coneixement del medi constitueix una oportunitat per obrir l’escola a la vida de la comunitat en què es troba, conèixer-la i implicar-s’hi. Quatre mestres freinetians expliquen com han investigat el medi als seus centres docents, amb alguns exemples de la pràctica que han seguit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dubtar o no dubtar, vet aquí la qüestió
Cicle mitjà. Grup interessant i reflexiu segons la mestra. Quan entro a l’aula, ja iniciada la classe, estan fent un exercici del manual i parlen de si una intervenció, que no he sentit, conté una bona raó o no.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'exposició oral
Preparar una exposició oral no és una activitat senzilla. No només cal tenir alguna cosa a dir, sinó que cal fer-ho atenent les expectatives del públic i els coneixements que suposem que té sobre el tema que es tracta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Flipped classroom i ABP
L’educació no es pot trobar al marge de tot el que ens envolta, d’aquest món globalitzat. Cal incorporar a la nostra manera d’ensenyar aquesta realitat, aquesta «globalitat». Per tant, hem d’intentar treballar amb el nombre més elevat possible de metodologies actives, sempre cercant la interacció i la filtració entre elles per millorar la nostra pràctica docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegir les ciutats, habitar els llibres
A La ciudad de los niños, Tonucci (2014) ens recorda que una ciutat sensible a les necessitats de la infància serà millor per a tothom i ens remet a nombroses experiències que es realitzen arreu. Des de la biblioteca de l’escola també s’hi col·labora oferint lectures que ajudin les criatures a entendre el seu entorn.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Resolució de conflictes
Els conflictes són inherents a les relacions humanes. La convivència en el si de qualsevol institució formal o informal comporta la possibilitat que es produeixi desacord o xoc entre persones. Constatem aquest fet a les famílies, a les colles d’amics i, per descomptat, a les escoles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els tresors de l’Aina
La nostra proposta sorgeix de la necessitat de crear entorns d’aprenentatge respectuosos amb l’infant tot vinculant la cognició i l’emoció. L’objectiu final que persegueix és fer volar la imaginació de les criatures deixant de banda les creences rígides sobre les formes i les expressions artístiques, a més d’extrapolar aquesta actitud a la vida quotidiana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Els tresors de l'Aina
La nostra proposta sorgeix de la necessitat de crear entorns d’aprenentatge respectuosos amb l’infant tot vinculant la cognició i l’emoció. L’objectiu final que persegueix és fer volar la imaginació de les criatures deixant de banda les creences rígides sobre les formes i les expressions artístiques, a més d’extrapolar aquesta actitud a la vida quotidiana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El temps. Respostes saludables
Sabem que hi ha accions que funcionen. Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. trobades. Convocatòries. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El títol d’aquest article és tota una declaració d’intencions. Sí. Una apel·lació a les persones educadores perquè obrin la mirada cap a allò que empeny els infants a aprendre, cap a allò que els mou i que els orienta a satisfer els seus anhels i les seves necessitats. El desig és un impuls de vida, un motor que ens condueix al benestar quan podem escoltar-lo, atendre’l i considerar-lo una brúixola educativa fiable.