Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Porta oberta al valor, als valors de l´educació pública
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’impacte dels ODS des de l’educació
La cimera de dirigents mundials de l’1 de novembre del 2021 marca l’inici de la 26a Conferència de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (CP26). Hi ha avenços en els compromisos de l’acord de París? Com s’han d’abordar aquests compromisos en i des de l’educació? Hi ha una responsabilitat ètica? Una responsabilitat compartida?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mònica Carrasco: «És necessari que els docents coneguin i treballin els ODS a les aules per tal de fer partícip l'alumnat de les necessitats a nivell
Per donar a conèixer els Objectius de Desnvolupament Sostenible (ODS) i presentar les bones pràctiques relacionades que des del món de l’educació s’estan portant a terme, aquest mes parlem amb la Mònica Carrasco, ambaixadora ODS, mestra de primària especialista en llengües estrangeres (anglès) a l'Escola La Serreta de Santpedor (comarca del Bages a Barcelona) i formadora de mestres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientar per acompanyar. L’orientació amb perspectiva inclusiva
El rol de l’orientació educativa en el moment actual és clau per transformar l’educació i deixar de patologitzar la discapacitat. Una orientació inclusiva s’ha de basar en una concepció humanista de l’educació que afavoreixi una escola extraordinària per a tot l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Disseny de programes d’orientació educativa: cap a una gestió ètica del risc a l’escola
L’orientació educativa no pot continuar instal·lada en el model d’espera al fracàs (wait to fail model) i menys fer-ne responsable el mateix alumnat. El cost personal, emocional i social que genera aquest enfocament és èticament inassumible. L’escola del s. xxi ha de ser proactiva i anticipar-se a l’aparició de les dificultats, identificar el risc i proporcionar els factors protectors que facin possible l’èxit de tots els nens i nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcció del projecte de vida
Una part de la nostra feina com a orientadors i orientadores hauria de ser donar suport i proporcionar als docents les eines encaminades a la creació de projectes de vida del nostre alumnat al llarg de totes les etapes educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La veu de les famílies en l’acció tutorial
El Decret 119/2015, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària de la Generalitat de Catalunya, a l’article 12 recull que la finalitat de l’acció tutorial és contribuir, en col·laboració amb les famílies, al desenvolupament personal i social de l’alumnat en els aspectes intel·lectuals, emocionals, ètics i morals. La relació més estreta amb les famílies i l’alumnat es pot aconseguir creant vincles i altes expectatives i construint ponts tant en l’acollida com en l’acompanyament i la comunicació amb cadascuna d’elles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Innovar a primària (6-12): Montessori?
La paraula Montessori és molt coneguda i a cadascú li evoca diferents conceptes, però coneixem bé aquesta perspectiva educativa de com ajudar al desenvolupament humà? Sabem com es concreta la proposta per als infants de 6 a 12 anys? Us proposo mirar més enllà de qualsevol prejudici que puguem tenir, i poder-la analitzar i tenir en compte com una de les opcions més vàlides i viables per aplicar a les nostres escoles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
We help the world!
A l’escola FEDAC Montcada vam decidir treballar els drets humans a través de l’art. Des de l’àrea de llengua anglesa hem aprofitat la literatura com a disciplina artística per poder acostar la temàtica dels refugiats a l’alumnat d’una manera més visual, atractiva, propera i senzilla. Un dels artistes de referència és Siro López, un artista que té diverses exposicions de pintura i fotografia sobre els drets humans.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desenvolupament ètic de l’escola
L’escola és un sistema obert en què els canvis interns que experimenta tenen impacte en l’entorn i viceversa. Per això és important establir espais estructurals i temporals que permetin una reflexió institucional sobre el seu desenvolupament ètic. Els centres educatius, com a ascensor social, permeten democratitzar oportunitats d’èxit i transformar el context si actuen de manera equitativa, transparent, sostenible, inclusiva i amb compromís ètic i social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lideratge pedagògic (distribuït)
L’exercici de la funció directiva en un centre escolar és un dels factors que més influència té en els aprenentatges de l’alumnat. Una direcció que possibiliti a tot el professorat el lideratge pedagògic a la seva escola representa el model més adequat per assolir els propòsits de la institució educativa. L’elecció i la gestió conjunta dels projectes educatius en són un bon exemple.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I ara què faig? Tallers d'acompanyament emocional
Al llarg del nostre dia a dia experimentem moltes emocions diferents, totes elles adaptatives i funcionals. Aturar-nos a analitzar amb el nostre alumnat què sentim i quina conducta associem a cada emoció ens permetrà poder identificar quins d’aquests afrontaments són o no saludables. La següent proposta didàctica ens permet abordar la realitat de les autolesions amb alumnes de cicle superior de primària per tal d’incidir en la gestió positiva de les emocions intenses.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lideratge pedagògic (distribuït). Exemple de cronograma dels programes del curs 2019-2020. CEIP Bertomeu Llorens i Royo (Catarroja)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lideratge pedagògic (distribuït). Exemple de fitxa general d'un projecte: «Aprenentatge cooperatiu». CEIP Bertomeu Llorens i Royo (Catarroja)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Taules de programació: I ara què faig? Taller d'acompanyament emocional
Al llarg del nostre dia a dia experimentem moltes emocions diferents, totes elles adaptatives i funcionals. Aturar-nos a analitzar amb el nostre alumnat què sentim i quina conducta associem a cada emoció ens permetrà poder identificar quins d’aquests afrontaments són o no saludables. La següent proposta didàctica ens permet abordar la realitat de les autolesions amb alumnes de cicle superior de primària per tal d’incidir en la gestió positiva de les emocions intenses.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Oscar Wilde
De les relacions entre natura i cultura la filosofia en va plena i l’educació no n’ha quedat al marge. A la natura s’ha volgut trobar una inspiració que ordenés les decisions de la vida; els antinaturalistes, en canvi, han volgut veure en la cultura el referent necessari per marcar la frontera entre bondat i maldat, entre veritat i mentida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica: Aprenem connectant les noves experiències amb els coneixements previs
Per promoure l’aprenentatge, cal que els aprenents comencin per mobilitzar i compartir els seus coneixements previs. Si les seves preconcepcions són incompatibles amb els nous coneixements, necessitaran temps i múltiples oportunitats per assolir l’aprenentatge per mitjà d’un canvi conceptual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: Coneixements previs. Els coneixements previs, el ciment de tot el que aprendré
Per poder abordar la importància dels coneixements previs, no podem deslligar els termes aprenentatge i emocions, ja que, depenent de les vivències i experiències que ha tingut l’infant, de si viu en un entorn on es valora l’art, la cultura i l’educació, de si ha gaudit d’unes relacions respectuoses i de si percep que la família creu en les seves capacitats i les explicita en positiu, això repercutirà en el seu aprenentatge d’una manera o una altra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cooperar per transformar
Som part del problema, però també som part de la solució. Hem de replantejar-nos el nostre model econòmic i el nostre estil de vida, basat en el creixent consum d'energia procedent dels combustibles fòssils. Tenim l'oportunitat d'actuar i també la capacitat de fer-ho, canviant la manera de viure. Encara som a temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programació i creativitat units a Mblock
Mblock és una eina de programació per blocs que ens permet desenvolupar el pensament computacional en l’alumnat de manera lúdica i motivadora. Amb Mblock la creativitat està assegurada. Gràcies a les seves funcionalitats, podem donar vida a històries, videojocs, projectes robòtics i tot el que se’ns acudeixi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llenguatge computacional: una altra forma de comunicar-se i connectar aprenentatges
Incorporar un nou llenguatge a educació primària, en aquest cas el de la programació mitjançant Scratch, per comunicar-nos amb altres persones, explicar històries o transmetre les nostres idees permet desenvolupar tot el potencial creatiu de l’alumnat i, alhora, fomentar vocacions STEAM des d’edats primerenques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anàlisi de projectes entre escola i famílies
Diagnosticar la sistemàtica en la gestió participativa d’un projecte és el punt de partida per a la seva evolució partint de la capacitat de les persones per comprometre’s quant a la convivència, col·laboració o gestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunicar-nos i cooperar: Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: La literatura digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Spot
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Pilgrims
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Lumino city
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Rastrejant per la Xarxa. Trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rastrejant per la Xarxa: A hombros de gigantes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rastrejant per la Xarxa: Utopedia #8
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rastrejant per la Xarxa: El pòdcast de les revistes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consumisme nadalenc
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.