Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Noves necessitats de formació lingüística en els adults.
En aquest monogràfic, volem introduir-nos en el món de l'ensenyament de la llengua catalana per a adults, un espai que, en els darrers anys, ha anat desenvolupant una àmplia gamma de cursos de tipologia ben diversa i de formes i metodologies molt diferents que, en molts casos, han estat precedents d'una manera de treballar que, després, s'ha estès als altres àmbits de l'ensenyament obligatori.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formació lingüística d'adults, avui.
La formació lingüística d'adults ha experimentat uns grans canvis en els darrers deu anys. Des d'haver de cobrir unes mancances d'alfabetització en llengua catalana de la població adulta, s'ha passat a una oferta molt diversificada, més complementària que no pas inicial. En aquest article, repassarem què s'entén actualment per formació lingüística d'adults, els àmbits on podem trobar-la, la tipologia de cursos que hi ha i la diversitat de programes, materials i enfocaments que avui dia presenta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Organització i ús de materials d'autoaprenentatge per a la millora de la competència lingüística d'aprenents adults.
En els darrers anys, s'ha escrit i s'ha parlat molt de l'autoaprenentatge i de conceptes que hi estan estretament lligats (autonomia, formació de l'aprenent, etc.), sobretot per les possibilitats que ofereixen en tot tipus d'àmbits educatius per potenciar els processos autònoms d'assimilació de nous coneixements. Però, si bé la majoria de les propostes dirigides a aquest tipus d'aprenentatge se sustenten en les bases conceptuals del constructivisme, el cert és que en el cas concret de l'autoaprenentatge de llengües no s'ha aprofundit prou l'essència del mateix objecte d'estudi: la llengua. En aquest article ens proposem explicitar la importància de partir d'un model de llengua integrador (basat en els pressupòsits de les teories lingüístiques actuals) per a l'elaboració i l'ús de materials d'autoaprenentatge. De manera pràctica, en presentem mostres i exemples concrets.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Habilitats comunicatives per a l'aprenentatge en l'entorn virtual.
Els entorns virtuals d'aprenentatge són una opció de formació continuada amb grans possibilitats per als adults que busquen estudis compatibles amb l'activitat laboral i amb la vida familiar. Per participar-hi, calen determinats aprenentatges, tant actitudinals com de coneixements i habilitats. L'article es dedica a analitzar les habilitats lingüístiques necessàries per moure's en un entorn d'aquest tipus i fa propostes didàctiques que poden facilitar la participació activa en un curs d'entorn virtual i ampliar les perspectives del domini dels nous canals de comunicació amb objectius distints de l'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els cursos de llengua específics als serveis lingüístics universitaris.
Aquest article tracta de les necess itats específiques de l'alumnat universitari pel que fa a la llengua i de la formació que organitzen els serveis lingüístics de les univers itats catalanes per facilitar als es tudiants l'aprenentatge de processos i pràctiques per comunicar-se lingüísticament en el seu àmbit acadèmic i professional i també en totes les altres s ituacions de la vida quotidiana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El discurs dels docents a les aules: una proposta de formació per al professorat universitari.
En aquest article, exposem una proposta de formació del professorat centrada en les hablilitats comunicatives orals. La major part d'ensenyants no ha rebut cap mena de formació específica en aquesta línia, malgrat que tothom comparteix l'opinió que l'habilitat discursiva és un dels aspectes clau de l'eficàcia docent. Partim de la idea que la reflexió sobre aspectes retòrics i discursius, basada en l'anàlisi d'aquests recursos verbals, ajuda els docents a valorar la pròpia manera de parlar i a ser conscients de les estratègies retòriques que utilitzen per expressar-se amb claredat i amenitat, resultar convincents i gestionar amb eficàcia la implicació dels alumnes en les activitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'Escola d'Escriptura i Humanitats de l'Ateneu Barcelonès: Una realitat amb cinc anys d'existència.
Llegir i escriure és un acte inherent a la humanitat que li ha servit per comunicar-se i expressar-se al llarg del temps. Però llegir i escriure bé requereix un aprenentatge addicional. I és així com l'Escola d'Escriptura i Humanitats de l'Ateneu ofereix cursos adreçats a qualsevol que estigui interessat a fer possible el desenvolupament del llenguatge com a vehicle per a la comunicació. Perquè el llenguatge pot esdevenir un art amb el qual poder expressar-se a nivell personal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectures de literatura catalana (1997-2004). L'experiència d'un seminari de literatura realitzada a Madrid.
L'any 1997 vam iniciar, en el marc de les Aules de Català, pertanyents a la Delegació de la Generalitat de Catalunya a Madrid, un curs nou: un seminari de literatura catalana des de l'experiència de la lectura. Aquest article vol explicar-ne el naixement i com ha anat evolucionant al llarg dels ja set anys de vida del projecte. No és tan difícil ni insòlit parlar i llegir en català a Madrid, i de públic amb voluntat de dedicar-hi temps i esforç, n'hi ha.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Multiculturalisme i plurilingüisme escolar. La formació inicial del professorat de l'ensenyament obligatori.
Grups de recerca d'universitats dels Països Catalans i del País Basc dedicats a l'ensenyament i a l'aprenentatge de la llengua (les llengües) i implicats en la formació del professorat de l'educació obligatòria, davant la imminència dels canvis en els estudis universitaris derivats de la convergència europea i davant la creixent diversitat lingüística i cultural de la població escolar, presenten a la comunitat educativa una proposta de criteris bàsics en què s'hauria de fonamentar una formació inicial del professorat que donés resposta als nous reptes que planteja la formació lingüística d'una població escolar lingüísticament i culturalment diversa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La revisió d'un text aliè utilitzant un processador de paraules.
La revisió d'un text no és una activitat espontània, però és indispensable per assolir autonomia com a productors de textos escrits. Els processadors disponibles als PC faciliten enormement aquesta tasca en eliminar el penós ½pasar en net+ posterior a la revisió manual. En aquesta investigació, infants de nou i onze anys de la ciutat de Mèxic van realitzar individualment la tasca de revisar en pantalla versions d'una història tradicional (La Caputxeta Vermella) produïdes per infants més petits. El treball explora l'interès psicolingüístic i el potencial interès didàctic d'aquesta feina de revisió. S'hi proposa un tipus d'anàlisi de les rectificacions del revisor en termes d'½espais textuals d'intervenció+ que intenta categoritzar les formes d'intervenció per restituir les del revisor, tot evitant les categories clàssiques (substitució, afegit, eliminació i desplaçament).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensar lo dicho. La reflexión sobre la lengua y la comunicación en el aprendizaje de lenguas.