Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reforma educativa o reforma de l'educació?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
EN LÍNI@: Està en perill l'escola inclusiva?
Les retallades estan perjudicant clarament totes les escoles de l'Estat, tant les públiques com les concertades, i també, en una mesura més o menys elevada, estan alterant la quotidianitat. Com afecten en el vostre cas les mesures encaminades a garantir la inclusió a l'escola? Heu hagut de reorganitzar-vos per mantenir l'aposta per la inclusió? Com ho heu fet? D'altra banda, heu hagut de renunciar a alguns assoliments en aquest sentit?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'educació com a restauració
Utilitzaré la metàfora de la restauració, que diferencia entre la cuina i el menjador i ens permet entendre una mica millor aquest escenari paradoxal que és l'escola. Al cap i a la fi, l'educació és l'aliment simbòlic d'una societat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Temps difícils
La inclusió requereix una gran interdisciplinarietat a partir dels diferents mestres de l'escola, de l'EAP, del CREDA i d'altres serveis específics, així com d'altres recursos materials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mercedes Irles. "La senyoreta" ha fet 100 anys
«Pero si yo soy muy antigua!», diu Mercedes Irles, nascuda a Sevilla fa ni més ni menys que 100 anys. Un segle de vida dóna per explicar la història d'una mestra en primera persona amb una perspectiva absolutament apassionant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un passeig matemàtic per l'escola
En aquest article, s'hi presenta una experiència realitzada amb alumnes de segon de cicle inicial de primària en què s'han aprofitat diferents espais de l'escola per descobrir les matemàtiques que hi ha al nostre entorn. Es tracta de buscar punts estratègics del nostre centre per treballar situacions matemàtiques diverses en un escenari real i proper als alumnes, com són els espais que ells veuen cada dia, a fi de poder-ne afavorir l'alfabetisme matemàtic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Capses i capsetes
En aquest article, s'hi tracta una part important de la geometria amb uns materials que normalment acaben al contenidor de paper. Com que es tracta d'uns objectes que són ben a l'abast i que s'usen amb molta freqüència, tenen un fort potencial didàctic que pot ajudar a desenvolupar l'alfabetisme matemàtic del nostre alumnat de cicle mitjà de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fent i desfent, aprèn l'aprenent!
En aquest article, s'hi presenta una activitat de resolució de problemes amb alumnes del cicle superior de primària en la qual es mostra la potencialitat competencial de la contextualització d'una situació problema i la planificació com un procés genèric d'aprenentatge no exclusivament matemàtic. Planificar implica sempre imaginar el producte final i tenir presents els elements dels quals hom parteix.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per què cal observar la pràctica docent?
L'Observatori Internacional de la Professió Docent --OBIPD-- neix com a iniciativa d'un grup d'institucions i de professionals interessats en l'estudi, l'anàlisi i la millora de la pràctica del professorat de totes les etapes i nivells educatius. En un context de canvi social, la professió docent és un factor important, requereix evidències científiques treballades de manera interdisciplinària i amb una participació activa del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El teixit d'aula, una inclusió real: L'experiència de l'escola Fluvià, un centre en construcció
Som una escola diferent i ens volem explicar. Fa cinc anys que vam néixer i ens estem fent el vestit a mida, encara que tot just hem cosit el cos de la camisa amb fermes puntades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dos implants coclears a l'aula
Davant alumnes amb necessitats educatives especials és necessària una resposta ràpida i efectiva per part del sistema educatiu, per garantir un accés òptim al currículum i el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats. Una resposta que suposa la implicació, la collaboració i la professionalitat de tots els nivells de concreció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Descobrim la biblioteca junts
El projecte de biblioteca s'engega gràcies al suport del programa de biblioteca escolar «PuntEdu», però també sorgeix mercès a les ganes del professorat de realitzar-lo. És així com es planteja crear una planificació anual per a totes les edats dels nens i nenes que acudeixen al nostre centre, des d'educació infantil fins a sisè de primària. Les activitats són diverses: n'hi ha d'animació a la lectura, de formació d'usuaris, de competències informacionals, etc. Es planteja una tasca de formació d'usuaris, un repte per a l'alumnat, per al professorat i per a la biblioteca que acaba amb una troballa de diferents aspectes de la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Taller d'escacs
En aquest article, hi presentem una experiència realitzada en una escola barcelonina, en la qual, sota el format de tallers, s'utilitzen recursos d'escacs per reforçar, d'una manera lúdica, manipulativa i motivadora, l'aprenentatge d'alguns aspectes concrets de les matèries curriculars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Luis Alberto Branda. Bevent de les fonts de l'ABP
L'aprenentatge basat en problemes (ABP) és un dels mètodes que ha gaudit de més arrelament en educació superior al llarg dels darrers anys. El procés que segueix és el següent: es presenta primer el problema, s'identifiquen les necessitats d'aprenentatge per resoldre'l, es busca la informació necessària per sortir-se'n i, finalment, es torna al problema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'escola com a espai de coneixement: El paper de la reflexió, dels equips i de la formació permanent
Podríem imaginar l'escola com un territori intelligent i ens podríem preguntar: «Com es governa l'escola des del punt de vista del seu coneixement?».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Acompanyar les primeres passes
La intenció d'aquest escrit és explicar una experiència matemàtica que neix del procés constant d'aprenentatge que fem adults i infants a l'escola. Un recorregut compartit on descobreixes unes altres maneres de fer i que t'omple d'idees, de reflexions i també d'interrogants. Totes aquestes sensacions et fan replantejar la pròpia acció dins la vida a l'aula i t'empenyen a emprendre camins nous.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El consell de la formació professional de Terrassa: Deu anys de treball il·lusionant
El Consell de la Formació Professional de Terrassa es va constituir l'any 2002, fruit dels debats del Projecte Educatiu de Ciutat. La seva acció està basada en la participació i el consens dels diferents agents educatius, socials i econòmics de la ciutat. Entre els principals objectius del Consell, hi ha els següents: contribuir a millorar i prestigiar la formació professional en l'àmbit local i facilitar les transicions adolescents en acabar l'escola obligatòria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fer-se bones preguntes
Vilanova del Camí. Escola Marta Mata. Nens i nenes de primer de primària immersos en el treball del cos. D'entre les diverses i animades converses que s'hi generen, sorgeixen una multitud de preguntes. Escoltar els infants i recollir aquelles aportacions seves que tenen interès és una qualitat indispensable per a un mestre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escoles compromeses amb el món
Cada cop més, els projectes educatius dels centres escolars recullen l'educació per a la pau i la solidaritat com un dels seus eixos centrals. El treball en xarxa que ofereixen algunes entitats és fonamental per tal de gaudir d'una certa estructura que permeti l'establiment de la collaboració a nivell global i també a nivell internacional, com ara intercanvis o agermanaments.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectes col·laboratius a la xarxa
Al llarg dels darrers anys, la xarxa ha facilitat l'aparició de projectes collaboratius impulsats per professorat que proposa la realització d'un treball compartit entre centres diferents per construir un únic producte final.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El camí de les rajoles grogues
L'escola proposa diferents tipus de lectures. N'hi ha unes que són lectures documentals que presenten informacions veritables i que illustren sobre aspectes concrets de la història o de la ciència, per exemple. Unes altres són fragments d'obres literàries que emprem amb una intenció concreta, coneguda pel mestre i pels infants, per aprendre una estratègia de lectura. Hi ha, finalment, la lectura de la literatura infantil i juvenil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La confecció dels indicadors de centre
Els centres educatius que volen millorar els seus resultats tenen en l'avaluació un element clau per regular els processos, per determinar si les decisions preses obtenen l'efecte requerit i per orientar novament la presa de decisions. En aquest sentit, els centres requereixen l'establiment d'un sistema d'indicadors que organitzi la recaptació de la informació necessària per prendre decisions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dialogue, per tant, convisc.
El gran objectiu pedagògic que perseguim amb el nostre treball és la millora de la convivència escolar i la creació d'un clima adequat perquè els processos d'ensenyament-aprenentatge tinguen sentit. No obstant això, aquest propòsit, que qualsevol educador i educadora signaria, es pot realitzar de moltes maneres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Dialogue, per tant, convisc
El gran objectiu pedagògic que perseguim amb el nostre treball és la millora de la convivència escolar i la creació d'un clima adequat perquè els processos d'ensenyament-aprenentatge tinguen sentit. No obstant això, aquest propòsit, que qualsevol educador i educadora signaria, es pot realitzar de moltes maneres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escoltar el silenci
Un dels grans enemics de la veu és el soroll ambiental, tant a l'aula [...] com a l'exterior [...]. Així doncs, succeeix que la veu del docent està sotmesa a un grau massa alt de contaminació acústica, agreujat pel fet que, quan estem immersos en aquest ambient, no som conscients del nivell de soroll que hi ha.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. Webs
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura: La croada dels nens
Vull recomanar un llibre trist, un llibre que acaba malament, un llibre on tots els protagonistes moren congelats. Un llibre que parla de la pau a partir de la guerra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Matemàtiques per a l'escola o per a la vida? Cap a l'alfabetisme matemàtic a l'educació primària
En aquest article, s'hi planteja que, en els darrers temps, s'ha vist la necessitat de preparar l'alumnat no només per dominar els continguts matemàtics, sinó especialment per poder-los usar de manera comprensiva en diferents contextos de rellevància social. S'hi argumenta que els processos matemàtics són les eines que ens proporcionen les matemàtiques per aprendre a usar els continguts i s'hi presenta una proposta que pretén orientar sobre com els podem treballar a l'educació primària.