Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La literatura juvenil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Panoràmica de la literatura juvenil actual.
Una anàlisi de la producció literària adreçada als joves a partir de dos tipus de corpus que, en un primer cop, poden semblar dispars: el de la literatura més comercial (a partir de la col·lecció ½Malsons+ i dels llibres de psicoliteratura) i el de la literatura que ha rebut algun tipus de premis. En els dos casos s'analitza el tipus de gènere, de narrador, de temps i d'estructura narrativa que proposen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Animació a la lectura. El plaer d'envoltar-se de paraules que acaronen.
L'animació a la lectura es podria definir com una sèrie d'accions encaminades a provocar una trobada satisfactòria de les persones amb la lletra impresa. La finalitat d'aquestes accions, prèvies a la lectura, és despertar l'interès pels llibres i fomentar el plaer de llegir. Animar a llegir és ajudar a descobrir l'experiència emocional que pot provocar una bona lectura. Per tant, les persones encarregades de realitzar els programes d'animació han de ser bones lectores, però han de ser capaces també de transmetre il·lusió i el goig que han experimentat llegint bons llibres. El repte que es presenta és canviar l'actitud d'imposar per la de seduir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Literatura, cinema i joves.
Cada experiència humana és irrepetible. En aquest article he partit de la meva experiència com a lector d'imatges i de paraules amb la intenció d'encomanar, al lector que encara no la tingui, la passió per la literatura i pel cinema. Si és així, ens trobarem a la cua de qualsevol cine o entre llibres a qualsevol llibreria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Infants, adolescents i teatre: propostes i experiències.
Aquest article presenta diferents formes d'involucrar l'infant i l'adolescent en el procés de producció i de recepció del fet teatral, a partir de la consideració, per una banda, d'un teatre fet per a públic específic i, per una altra, d'un teatre fet per infants i adolescents. Hi presentem diverses experiències (de producció, d'exhibició i editorials) al voltant d'aquestes modalitats i, sobretot, tractem de reivindicar l'educació artística i teatral a partir del treball desenvolupat amb propostes com les comentades (o unes altres de semblants).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La literatura juvenil en els llibres de text de secundària: presència i usos.
Arran de la promulgació del nou sistema educatiu, el paper de la literatura juvenil s'ha situat a la base de diversos enfocaments didàctics. Ara bé, com ha transcendit això als materials curriculars? En aquest sentit, l'article analitza la presència i les funcions que aquesta parcel·la de l'àmbit literari ocupa als llibres de text de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un projecte d'escriptura a partir dels paratextos: els catàlegs editorials.
Per paratextos entenem tota la informació que envolta el llibre i que no és pròpiament el text literari. En el cas de la literatura per a infants i joves, els paratextos funcionen com una ajuda que facilita informacions sobre el llibre abans d'iniciar-ne la lectura. Aquest article proposa un projecte de lectura i escriptura a partir d'un paratext concret: el catàleg.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Textos que es fan i es desfan: Una proposta de pragmàtica aplicada a l'aula.
Aquest article pretén fer reflexionar a partir d'alguns dels postulats teòrics dels corrents lingüístics actuals, que conceben l'activitat comunicativa com un conjunt d'habilitats i d'actituds que l'individu utilitza en un context sociocultural definit i que potencien una visió interdisciplinària del llenguatge. D'altra banda, presenta una proposta didàctica per a l'aula per tal que l'àmbit escolar promogui no només una manera de treballar, sinó també una manera d'entendre qualsevol tipus de text com a producte d'una activitat discursiva primàriament oral, que pot reflectir-se o no, per convencions ortogràfiques, en un text escrit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Cronopeixera»: neologia i norma.
En aquest article presentem una activitat que té com a principal objectiu que l'alumnat treballi els mecanismes genuïns de la neologia i, secundàriament, que aprengui els aspectes normatius d'ortografia, de morfologia nominal i de sintaxi del terme que estan relacionats amb la formació de nous mots. Això vol dir, per tant, que és una tasca pensada com a activitat integradora de diferents aspectes gramaticals lligats al lèxic, però no cal dir que es pot explotar parcialment segons els interessos del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar encara el codi?
Presentarem tres mostres que explicaran com en un plantejament funcional de l'ensenyament de la llengua escrita, apareixen moltes qüestions sobre el codi a mesura que les exigències de la tasca ho requereixen. Mostrarem com per a la resolució dels problemes gràfics que se susciten als nens i nenes, aquests aprenen a diversificar les estratègies: la demanda al company més competent, la intervenció de la mestra, el recurs a fonts d'informació diversa, camins guiats tots per la idea de resoldre qüestions concretes, en relació no amb una planificació prèvia dels problemes ortogràfics, sinó amb una tasca que té una funció i un sentit reals per ells.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Planificar vol dir també escriure.
Pretenem a aquest article reflexionar per una part sobre el processos cognitius i les conductes de l'escriptor implicats en la planificació del text escrit i per una altra en les conseqüències que s'en deriven per a l'ensenyament. A través d'algunes situacions reals d'aula volem il·lustrar les possibilitats de la nostra proposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La conversa a l'aula.
A partir de l'anàlisi de l'estructura de la conversa, aquest article proposa diferents estratègies per dinamitzar aquesta activitat educativa a l'aula ordinària. En aquestes pàgines s'entén que els elements que defineixen una convers a són: el contingut o el tema sobre el qual es parla, la gestió o com s'organitzen els interlocutors per parlar i el context: a on, quan i amb qui té lloc la conversa. A partir d'aquests eixos es proposen estratègies als docents per al desenvolupament d'aquestes variables i, finalment, s'ofereixen criteris per a l'avaluació d'aquesta activitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenyes: Post-process Theory. Beyond the Writting Process Paradigm.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenyes: Oralment. Estudis de variació funcional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Revista: Immersió lingüística.