Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Autonomia amb garanties i confiança.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'escola i l'esplai. Remant junts en la mateixa direcció.
Com en totes les històries, la relació entre l'escola i l'esplai ha passat per etapes i sentiments diversos: d'enamoraments i desamors, de gelosia i rivalitats, de dependències i reafirmacions, d'acords per interessos compartits, etc. Allò que va començar fa cinquanta anys entre la indiferència i el menyspreu, gaudeix ara de l'oportunitat i l'atractiu de la convivència madura en un projecte educatiu compartit. L'article ens mostra un petit recorregut històric i ens fa una proposta illusionada per al futur proper.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fer de directora a l'escola rural.
En aquest article, hi analitzem les característiques que trobem en l'exercici de la funció directiva dels centres de l'espai rural. Hi ha un seguit de factors que concorren a singularitzar aquesta tasca i a vegades s'acumulen en una mateixa persona una pila de feines que demanen una multiplicitat de càrrecs i d'actuacions.
Si la tasca és feixuga, esdevé difícil dur-la a terme i trobar gent que s'engresqui a continuar-la.
Què caldrà fer perquè els mestres rurals ens animem a exercir la direcció? Quin pot ser el reclam que ens permeti realitzar la nostra labor amb tranquillitat i eficàcia?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Repensar l'escola pel al futur des de la direcció.
Una societat avançada que mira al futur i que entén l'educació com el veritable motor de canvi, necessita centres educatius, que avui cal repensar, compromesos i amb capacitat de donar respostes als reptes de la societat, des d'un paradigma d'autonomia i professionalitat, docent i directiva, com a garant de l'èxit de tot l'alumnat des de l'equitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La direcció: una mirada més.
«Educar és una responsabilitat compartida». Aquesta afirmació comporta acceptar que hi ha diverses mirades, no sempre simètriques però necessàries, i més quan són complementàries i es viuen d'aquesta manera.
La mirada exercida des de la direcció n'és una, i esdevé molt important, perquè ha de tenir present la proximitat alhora que la distància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les funcions actuals i futures de la direcció de centres.
Els canvis en la legislació educativa que vivim a Catalunya s'emmarquen en les línies assenyalades per Europa. L'article situa la direcció i les seves funcions en un centre que treballa en xarxa i que afronta l'educació com un servei públic que atén les necessitats de la societat del segle XXI des de la perspectiva de la qualitat, l'equitat i la cohesió social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què té de particular dirigir un centre escolar?
Les pràctiques professionals de la direcció d'un determinat centre escolar són diferents a les d'altres organitzacions? L'article parteix d'aquest qüestionament per aprofundir en la funció de la direcció en relació a la natura, les característiques específiques i la funció social que se li atribueix a la institució escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Professorat, escola i alumnat amb síndrome de Gilles de la Tourette.
La síndrome de Gilles de la Tourette és un trastorn neurològic (tics nerviosos motors i vocals involuntaris) que pateix una part significativa de nois i noies en edat escolar. Aquest trastorn, en la majoria de casos, genera una problemàtica d'inserció acadèmica que pot arribar a ser greu. El professorat ben informat i format1 sabrà trobar les adaptacions més adequades per a cada cas, la qual cosa possibilitarà mantenir aquest alumnat en l'aula ordinària i garantir-ne l'èxit en els estudis i en la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un assessorament de centre acollidor.
L'article mostra el procés d'un assessorament de centre acollidor que pretenia assentar les bases d'una mirada profunda envers les necessitats de la infància. El que preteníem era crear un espai de debat i de reflexió assossegada sobre la pràctica a l'aula que ajudés el professorat a esdevenir més conscient dels seus propis recursos i de les seves imatges individuals i com a grup. Un espai per repensar les bases del que significa educar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un model de gestió dels serveis 0-3. Les Escoles Bressol municipals de Terrassa.
A Terrassa, l'escola bressol hi té una llarga trajectòria des dels primers moviments que es van realitzar als barris en la predemocràcia. L'article analitza l'evolució i les accions que s'han anat fent per construir un model propi d'educació infantil de primer cicle que té en compte la naturalesa educativa important de l'etapa, l'equitat i el treball en xarxa, i que permet oferir un servei públic de qualitat des d'uns paràmetres de sostenibilitat educativa, social i econòmica. A partir d'aquestes premisses, s'hi apunten accions previstes per al futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llenguatge en la vida de l'aula.
Aquest article ens parla de la importància del llenguatge com a instrument per participar activament en l'aprenentatge i la vida social. Al mateix temps, també proposa analitzar i reflexionar sobre l'ús de la conversa, a fi que els infants esdevinguin més eficaços i competents en les diferents situacions comunicatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La qualitat educativa depèn de la nostra «motxilla» com a docents?
L'ensenyament per competències i la complexitat de la societat condiciona, cada vegada més, la nostra pràctica educativa. Entre altres coses, ens obliga a posar-nos d'acord com a docents si volem seguir millorant la qualitat dels processos d'ensenyament i aprenentatge i, en conseqüència, dels resultats educatius que podem aconseguir. Tanmateix, la dificultat rau a posar-nos d'acord en la pràctica pedagògica comuna més adequada en funció de les finalitats educatives del centre que hem d'ajudar a complir entre tots com a equip docent. Per a això, cal que disposem d'un autodiagnòstic pedagògic del que succeeix a les nostres aules, així com d'una metodologia que ens permeti anar fonamentant la nostra pràctica professional tot treballant de manera collaborativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La imaginació té cara i ulls.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Conovocatòries. Notícies. Web. La Tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
GUIXdos núm. 165: Felicitem-nos!
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les dues vessants de l'autonomia escolar: projecte educatiu i direcció.
La Llei d'educació que el Parlament de Catalunya va aprovar el juliol de 2009 ofereix un instrument per construir i consolidar el model educatiu català. Si l'enfoquem des d'un dels conceptes clau que presenta, l'autonomia escolar, podem veure la Llei articulada sobre dos eixos: la definició del centre docent mitjançant el seu projecte educatiu i la funció de les direccions.