Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Drets humans. Drets per dret.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunes reflexions sobre l'ensenyament de les matemàtiques a educació infantil i primària.
En el seminari ½Les ciències i els infants+, que va celebrar-se durant el mes de novembre de 2005 al Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, va evidenciar-se novament la importància de donar als infants i als joves una bona formació científica i matemàtica. S'hi va plantejar com es poden incorporar idees noves i estratègies diferents a les classes en què s'imparteixen aquestes matèries. La nostra aportació en l'esmentat seminari, que ara presentem aquí, es basa en l'experiència com a professors de la Facultat de Formació del Professorat i en la participació en l'àmbit de la formació permanent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Einstein per als més petits.
A través de la figura d'Albert Einstein, aquest escrit vol fer arribar la física als docents i també als infants, tot situant el personatge en el seu context. S'incideix, doncs, en el tema per dues bandes: una, la que integra la ciència en la cultura i, l'altra, la que facilita la familiarització amb una sèrie de conceptes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què és la gelatina i per a què ens pot servir?
Es pot fer química a infantil i a primària? Té sentit plantejar-se com estan fets els materials i buscar explicacions sobre la manera com es comporten? La proposta de l'article intenta aproximar la ciència dels materials als nostres nens i nenes des de les primeres edats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Es pot ensenyar química a primària?
S'ha dit molt sovint que no és possible ensenyar química a primària, perquè té fama de difícil, de perillosaà, i, per tot això, esdevé inadequada per als infants petits. Però també té misteri, màgia, art, història i moltes més característiques que la poden fer atractiva per a la mainada, i, a més a més, es poden trobar moltes situacions quotidianes en les quals tothom ½pot fer química+. Amb tot, no és fàcil decidir com i què s'ha d'ensenyar, i és aquesta la reflexió que es vol compartir amb els lectors d'aquest article.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per què les nuclears fora?
A continuació, presentem una experiència realitzada al CEIP Dovella, de Barcelona, amb infants de primer de primària, arran d'una notícia publicada al diari sobre les centrals nuclears. El ventall de possibilitats que hi ha per estudiar aquest tema obre molts camins que ens porten a investigar, reflexionar i descobrir els diferents sistemes de producció d'energia i les seves implicacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les matemàtiques: ni un laberint ni una odissea.
En aquest article, us volem presentar dues experiències sobre la resolució de problemes: ½El laberint del Minotaure+, adreçat a alumnes de secundària, i ½L'Odissea matemàtica+, pensada per a l'alumnat del cicle superior de primària. Totes dues són una mostra de com nosaltres entenem que s'ha de treballar la resolució de problemes com a eix principal de l'aprenentatge matemàtic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La gestió de l'aigua, consum i sostenibilitat.
L'article planteja una experiència per abordar el fenomen de la gestió de l'aigua des de l'educació del consum i l'educació per la sostenibilitat. La proposta didàctica que s'hi exposa, integra les emocions, les preguntes i el diàleg entre punts de vista i disciplines diferents per promoure noves formes de sentir, de pensar i d'actuar entre l'alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El sistema mNACTEC, un recurs per a la didàctica de les ciències.
Actualment, ningú no dubta de la importància de l'aprenentatge no formal i dels avantatges que ens pot aportar sortir de l'aula per realitzar una activitat, sempre que estigui preparada i orientada per reforçar tots aquells conceptes treballats prèviament a l'aula. En aquest article, coneixerem el Sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La Maleta de les Cultures. Un projecte intercultural.
En pocs anys, la realitat educativa ha canviat força a Catalunya. Un dels aspectes que ha produït aquest canvi ha estat que el nombre d'infants immigrants ha augmentat de manera ben significativa en molts centres. La nova composició de l'alumnat i la seva àmplia diversitat obliga a fer algunes reflexions sobre la seva acollida i també la seva adaptació i integració posteriors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'Estat del benestar, territori i comunitat.
En aquest article, es pretén parlar d'escola sense quasi esmentar-la i es pretén parlar d'educació, tot i que només apareix de forma específica al final del seu contingut.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sant Joan Despí, una ciutat en creixement continu.
Tal com passa amb la resta de municipis del Baix Llobregat, a partir de la dècada dels anys cinquanta, el perfil de la ciutat varia totalment. Hi tenen lloc canvis urbanístics, demogràfics, socials i econòmics. Econòmics en passar d'agrícola a industrial, demogràfics en rebre gran quantitat d'immigració i urbanístics per la creació de nous barris i serveis. Així, per tal d'evitar la possible desconnexió i l'aïllament territorial fruit d'aquest nou escenari, l'Ajuntament ha tractat d'emmarcar l'activitat urbanística en una concepció global del municipi, basant la planificació en l'establiment de lligams entre barris i ciutadania.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Supermainadera»: una fórmula per a l'educació?
L'article proposa fer una reflexió sobre la sèrie de TV3 Supernanny, vol tractar els seus aspectes més positius i aquells que són més controvertits. S'hi analitza el tipus i el model d'intervenció, considerant l'opinió dels pares i les mares i suggerint algunes qüestions per analitzar-les i aprofundir-hi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
GUIXdos, núm. 126-127: El funcionament organitzatiu dels centres i la posada en marxa de la sisena hora a primària.
La introducció de la sisena hora, la reducció horària dels mestres i les mestres, la desaparició de la franja de dedicació exclusiva, l'aparició de franges horàries lliures en l'horari del professorat i altres factors col·laterals complicaran notablement la posada en funcionament del curs 2006-2007 a primària. Es tracta d'un salt qualitatiu notable, tant a nivell mental (els directors i els caps d'estudis hauran de canviar alguns esquemes), com a nivell tècnic (pel que fa a la feina que comportarà i al procediment lògic que caldrà seguir en l'elaboració de l'horari), com a nivell actitudinal (els equips directius hauran d'assumir més responsabilitats davant del claustre i de la comunitat). Convé tenir-ho present.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El seminari «Les ciències i els infants».
El Sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya està format per divuit museus repartits per tota l'extensió del territori català. Aquests museus es coordinen a través de programes comuns, com ara el de difusió, el d'educació o el de ciència i medi ambient.