Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La poesia a l'ensenyament actual o l'actual ensenyament de la poesia.
L’article exposa com tota defensa de l'ensenyament de la poesia en l'actualitat passa per l'assumpció d’una forma de representar-nos el fenomen literari que os- sumeixi les diverses aportacions del debat teòric que s'ho produït sobre la literatura en els darrers anys. Aquest enfocament reactualitza les justificacions que sobre l'ensenyament de la literatura s'han produït a través del temps, n’eixampla el seu sentit i també ens indico com la noció de gènere, en aquest cas de la poesia, s'ho d’encoixir en una de global de lo literatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Claus per a una didàctica de la poesia.
En aquest article es pretén, d’una banda, oferir una reflexió sobre el paper educatiu de la poesia en relació amb els distints àmbits del desenvolupament de la persona i, d’una altra, proposar una estratègia d’acció o l'aula basada en aquesta mateixa reflexió. Per això ens hem recolzat en diferents enfocaments de la poesia, tot i que hem pres com o punt de partida les aportacions de lo pragmàtica literària aplico- des a la comunicació poètica. A partir d’aquí, s'aporten alguns principis didàctics derivats del paper que té lo poesia en l'educació de la persono; s'especifiquen quins han de ser els objectius de l'educació poètica; es mostra una manera de concebre la seqüència d'ensenyament-aprenentatge de lo poesia des d'un enfocament comunicatiu, i es descriuen tres tipus d’activitats considerades com a bàsiques en la planificació didàctica de lo poesia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activitats per aprendre a dir poemes.
Aquest article exposa una seqüència d’aprenentatge sobre la dicció de poemes. Aquest aprenentatge s'emmarca en un treball continuat a l'escola que inclou activitats de contacte amb la poesia i tallers de comprensió i expressió poètiques. Ensenyar a recitar poemes s'entén com la construcció de les competències de dicció necessàries per apropiar-se un poema tot aprenent a dir-lo. Per això, la seqüència consto d'una primera part centrada en una acurada preparació de les necessitats especifiques de recitació de poemes concrets, prèviament analitzats. En una segona port s'exposen diversos exercicis encaminats a l’entrenament de diversos aspectes de lo recitació: posició, articulació, respiració, ritme, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apunts per a un curs de poesia a l'ensenyament secundari.
Suposant que lo creativitat artística i, per tant, lo poesia, sigui un gènere que va sovint a «contracamí» de moltes altres activitats de lo vida, col trobar alternatives didàctiques per a la poesia que connectin a mb a quest posicionament de l'art que tracten d'ensenyar. L'autor proposa la traducció i lo recitació com a punts de partida per 0 potenciar lo creativitat de l’alumne i per a fer descobrir el plaer estètic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aproximacions a un text poètic.
L'article ofereix de manera esquemàtica una programació de lo lectura i el comentari d'un text poètic, sobre l'exemple d'un poema de Josep Córner, «Les fulles de l’abril». Es tracto de construir el sentit del poema i de prendre'l com o punt de partida per o una sèrie de recorreguts extratextuals -necessaris per o la comprensió plena del text o que el text propicia.Es prova de fixar les seqüències de l’anàlisi comentari: passar de l’anàlisi mes pròxima al text o lo més llunyana, de lo que es re fia de les competències que jo posseeix l’alumne a la que en fa adquirir de noves, de lo que mobilitza lo informació que jo té a la que pretexto lo incorporació de nous coneixements.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La poesia: bibliografia comentada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Poeta per a infants? Una esperiència personal.
L'article consisteix en una primera part dedicada o repassar cronològicament l’aproximació vacil·lant i erràtica de l'autor a la poesia per a infants, després d'haver iniciat una carrera de poeta líric als dinou anys i d'haver entrat molt aviat en contacte amb l'ensenyament i amb la literatura infantil. En una segona part, l'autor ens descriu la cristal·lització final de la seva consciencia de ser també un poeta per a infants. I, finalment, ens descriu la seva concepció del gènere, basada sobretot en la tradició oral autòctona i en les tradicions escrites d'altres literatures més avançades en el camp de la poesia per a infants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llengua, currículum i actituds lingüístiques.
El canvi que suposo el nou currículum de l’àrea de llengua incideix directament en la manera com l’educador concep l’aprenentatge d'aquesta matèria. No es tracto d’una alteració deis continguts, ans al contrari, es tracto d'una modificació d’actituds deis ensenyants per tal que l’essència que proposa lo nova llei d'educació amori tot el sistema: des deis grans eixos i projectes fins o la darrera acció dins l'aula. Cal, sobretot, un canvi de mentalitat, un canvi d’actitud. Per això repassem en aquest article allò que creiem fonamental perquè aquesta ficció pugui esdevenir una realitat
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar i aprendre a llegir a l'ESO: la comprensió lectora com a contingut interdisciplinari.
Entesa l’activitat lectora a I'E.S.O. com un contingut intrínsec en la totalitat de les àrees del currículum de l’etapa, i no corn un aprenentatge jo assolit i acabat en etapes educatives anteriors, el seu ensenyament no passa exclusivament per un mer adiestrament d'unes determinades "tècniques lectores", sinó que demana de la coresponsabilització de l'equip de docents del cicle, avançant cap a un treball interdisciplinari que, respectant les característiques pròpies de cada matèria, afavoreixi, sota uns objectius comuns, una millora qualitativa dels nivells comprensius dels alumnes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A la recerca de la informació: Com són i per a què serveixen els llibres de coneixements.
L'increment de la producció de llibres de coneixements adreçats a infants i joves té una relació directa amb els nous plantejaments proposats per lo reformo educativa i, en principi, hauria de fer possible que el trebol I dels alumnes es fonamentés en la consulta d’aquest tipus de ¡libres. Les persones que treballem en l’àmbit de lo formació hem d’analitzar els llibres que posem o l’abast dels lectors i determinar quina és lo seva utilitat en relació amb lo pràctica docent i quins problemes de consulta presenten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La poesia.