Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las pantallas en la escuela y en la vida
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La huella docente
Ens hem plantejat l’empremta que podem deixar en el nostre alumnat? Què es posa en joc quan convivim a les aules? Compartim coses cada dia amb persones que esperen el millor de nosaltres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
M.ª José Bravo, jefa de estudios del centro de alta complejidad CEIP Paz y Amistad (Sevilla): «Nuestros niños son felices en el centro»
M. José Bravo es defineix a Twitter com a mestra i generadora de somnis. I admet que pràcticament ha complert el seu: participar en una escola oberta i transformadora al Polígon Sud de Sevilla, on va néixer. Quan ella en va marxar, amb 26 anys, era un barri humil de famílies treballadores. Quan hi va tornar, el 2008, es va trobar amb un dels barris més pobres i amb nivells més alts de conflictivitat social d’Espanya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Documentar para aprender
A totes les escoles sempre s’ha documentat. Hi ha documentació que ens permet recollir informació de l’alumnat per poder-lo ajudar o avaluar. A les aules hi tro-bem horaris, càrrecs, números, produccions artístiques…, però també preguntes que ens plantegem, xarxes de relacions, maquetes, articles del diari…, a més d’es-crits on els protagonistes són els infants: apunts, fitxes, llibretes personals… Volem posar el focus en aquest recurs present a les nostres aules per tal de facilitar-ne la reflexió pedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cuando la documentación de aula se convierte en una herramienta (potente) de aprendizaje
A l’escola Sant Ignasi veiem la documentació com una oportunitat d’aprenentatge. Actualment estem dins d’un procés de canvi continu que va començar fa uns quants anys amb l’objectiu de situar l’infant en el focus educatiu, per tal que en si-gui el protagonista. Per aconseguir-ho, treballem el «fer, pensar i comunicar», de manera que l’alumnat no només realitza les tasques, sinó que també les ha de refle-xionar i comunicar per tal d’adquirir el que ha après. En aquest cas, la documen-tació ha estat una oportunitat per aplicar i avaluar la nostra filosofia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La documentación de escuela, ¿una herramienta de aprendizaje?
Com s’organitza una escola per seguir aprenent cada any? Quins documents són essencials per a l’aprenentatge? Com evidenciem els processos de l’alumnat? Qui-nes situacions educatives ens aporten aprenentatge significatiu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La necesidad de documentar los proyectos de la zona escolar rural de El Moianès Llevant
El claustre de la ZER Moianès Llevant, format per tres escoles rurals, va fer la re-flexió que als centres educatius tendim a realitzar moltes activitats, projectes... i que duem a terme iniciatives interessants que no acaben de deixar prou petjada per poder esdevenir una eina d’aprenentatge. Al present article s’hi mostren un projecte de ZER i un altre per escola, amb la intenció que tinguin sentit, roman-guin i siguin útils per a cada centre docent, però també per a la pròpia comunitat i més enllà.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Instrumentos de evaluación durante el proceso educativo
Aquest article té com a objectiu presentar un seguit d’instruments que es poden utilitzar al llarg del procés d’ensenyament i aprenentatge. Per fer-ho, s’identifiquen diferents finalitats que poden acomplir cadascun i la manera com els podem dissenyar i utilitzar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paisaje lingüístico en la alfabetización inicial
En aquest article es planteja l’ús del paisatge lingüístic que forma l’entorn social d’un grup d’alumnes de primer de primària com a recurs clau per abordar l’alfabetització inicial. S’utilitzen els senyals lingüístics presents a l’entorn familiar, al barri i a l’entorn escolar a fi d’estimular l’interès per la llengua escrita, tant des de la perspectiva de la lectura com de l’escriptura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Replanteemos entornos escolares
«Replantegem entorns escolars» és una proposta educativa oferta als centres de primària i secundària que consisteix a realitzar un procés participatiu en el trans-curs del qual l’alumnat descobreixi la importància de la biodiversitat urbana i la vida quotidiana a les ciutats durant cinc sessions, tot analitzant el medi escolar proper. En aquests tallers es pensa com es pot transformar el pati de l’escola mit-jançant el codisseny d’una proposta d’intervenció en aquest espai. El procés cul-mina amb la realització de la proposta consensuada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Por qué entran tantos mosquitos en el aula y nos pican?
Els primers dies d’escola ens passa una cosa curiosa. Cada matí, quan estem en rotllana, veiem com sempre hi ha algun mosquit que ens fa la guitza i ens vol picar. I això de seguida desperta la curiositat del grup. Què passa aquest any que hi ha tants mosquits? Com és que ens volen picar? Són mosquits tigre? D’on venen i per què ho fan?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ponte... nas Ondas, modelo de buenas prácticas con el patrimonio cultural inmaterial
Ponte... nas Ondas! és una experiència educativa nascuda l’any 1995 a partir d’una jornada de ràdio entre centres educatius de Galícia i Portugal. L’experiència es va anar ampliant amb el desenvolupament d’iniciatives educatives diverses que van implicar la cooperació d’escoles de Galícia i Portugal durant gairebé tres dècades, de manera que es va descobrir un patrimoni comú compartit d’un valor cultural enorme. El model es va inscriure al registre de bones pràctiques per a la salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de la UNESCO l’any 2022.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción! ODS 11: Ciudades y comunidades sostenibles
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 11: Ciutats i comunitats sostenibles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción!: Carné ODS (actualizado)
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu el Carnet ODS per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los ODS en acción!: Rúbrica de evaluación
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu la rúbrica d'avaluació per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar distinto (3/3)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alexandre Galí: El oficio de maestro y la atención a la realidad
El 1928 Alexandre Galí publicava el seu llibre La mesura objectiva del treball escolar. Es tractava d’una obra d’un eminent sentit pràctic que es basava en la seva experiència com a director de la Mútua Escolar Blanquerna. El text tenia com a objectiu posar remei al que ell considerava que era una mancança del moviment de l’escola activa catalana: la falta d’un mètode d’avaluació objectiu que ajudés a consolidar el progrés assolit en l’ensenyament i que en permetés l’estructuració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué nos dice la investigación científica?: Participación de la infancia, estrategias, retos y alianzas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evidencia en la práctica: La participación infantil en un programa de educación a tiempo completo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preguntas con respuesta: ¿Qué relación tienen mi ropa y mi móvil con el cambio climático?...
Actuar a favor del clima comença per entendre què ens està passant i també per fer-ho entendre a les persones del nostre entorn. Quan la nostra feina és l’educació, la nostra responsabilitat és doble. Heus aquí unes quantes qüestions que potser ens plantegem. I que tenen resposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para poder llegar a la cumbre hay que dominar las técnicas de escalada: Cómo se estructura y se adquiere el pensamiento analítico-sintético
Servir-se de l’escalada per fer el cim necessita una planificació, però no es pot ob-viar que esdevé imprescindible dominar les tècniques necessàries que permetin gaudir de la capacitat i la força necessàries per afrontar els reptes del camí.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Liderazgo pedagógico de los jefes de estudios, mentores de personas y equipos
La feina principal dels caps d’estudis és aconseguir que els docents, els tutors i els equips que conformen se sentin acompanyats, segurs i amb autonomia per partici-par activament en el projecte pedagògic del centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los sensores como recurso de valor para secuencias STEM
La proposta STEM presentada involucra l’alumnat en l’expressió i la discussió d’idees, la recerca de proves mitjançant sensors de CO2 i O2, i la construcció d’un model que permeti explicar les raons per les quals un cigró és (o no) un ésser viu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vamos a la playa
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Al agua, gallinas!
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La venganza de Oinc
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encuentros y convocatorias
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Milena y el fútbol
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Antoni Benaiges. Una memoria desenterrada