Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegir, lectura, comprensió: sempre hem parlat del mateix?
L'article parteix de la premissa que la vinculació entre lectura i comprensió lectora no ha estat sempre establerta en termes similars ais que són habituals actualment. En la primera part s'aporten algunes dades que confirmen els canvis que ha sofert la definició i l’ensenyança de la lectura al llarg de la historia. El segon apartar de l'article revisa alguns deis trets més significatius de la recerca sobre l'ensenyança de la comprensió lectora. El tercer apartar discuteix la repercussió de les troballes de la recerca en les practiques d’ensenyança i aporta una visió àmplia de la comprensió lectora que pot actuar de referent en l'elaboració de propostes de centre i d'aula per al seu ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comprensió lectora: un terme confús per a un procés mental complex.
El terme comprendre és confús perquè amb ell designem operacions mentals de diferent grau de complexitat. El present treball intenta aclarir el tema mostrant exemples de diferents nivells de comprensió, i comentant un model psicologia sobre els processos de comprensió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyament de la comprensió lectora: objectius i estratègies.
Un dels problemes que han d'afrontar no només els professors de llengua sinó també els de les àrees restants, és el de facilitat als alumnes les ajudes necessàries per comprendre el que llegeixen, quelcom que constitueix un dels objectius més importants que cal assolir d'acord amb el DCB. La comprensió d'un text, això no obstant, és el resultat d'un procés complex que requereix la posada en joc de diferents tipus de coneixements i activitats per part dels alumnes i les alumnes, coneixements i activitats l'aprenentatge dels quals es pot facilitat per mitjà d'ensenyament explícit. Amb el propòsit de mostrar la manera corn es pot plantejar l'ensenyament de la comprensió perquè sigui realment facilitadora, aquest article descriu i il·lustra els supòsits i els procediments des dels quals es pot afrontar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La literatura infantil i juvenil: una escala amb passamà.
L'article exposa que la literatura dirigida ais infants i adolescents constitueix una bastida per a l’aprenentatge de la comprensió dels textos literaris i revela els pressupòsits socials sobre el que és comprensible a cada edat Les obres pressuposen un lector competent en les característiques culturals pròpies de les societats actuals, estableixen un itinerari de lectura progressivament complex, utilitzen alhora els nous recursos literaris per establir ajudes a la comprensió i evidencien la tensió entre L’evolució dels textos i l’atenció a la possibilitat de comprensió deis lectors. Cadascun d'aquests aspectes és exemplificat amb el resultat d'un estudi sobre narracions infantils i juvenils actuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els paratextos i la comprensió lectora en la literatura infantil i juvenil.
Quan un nen comença a llegir un llibre de literatura infantil bona part d'aquest coneixement previ rellevant li és facilitat pel propi llibre a través dels paratextos que acompanyen el text L'objectiu del nostre article és justament analitzar els catàlegs, els paratextos que conformen la col·lecció, els títols i la informació de solapa, per determinar el tipus d'informacions que faciliten als lectors i de quina manera afavoreixen la comprensió del text, però també de quina manera determinen o guien la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La comprensió lectora a l'àrea de llengües estrangeres de l'educació primària.
Aquest article desenvolupa un apropament didàctic a les estratègies de comprensió lectora global dins de l'àrea de llengües estrangeres a l'etapa de primària.
En primer lloc, s'hi exposa breument la fonamentació «teòrica» de les propostes didàctiques, partint del fet que la comprensió lectora es reconeix per aquests trets: interacció alumne-text i comunicació com a finalitat del text, dins d'un context significatiu.
Per tal de guiar el desenvolupament d'estratègies de comprensió lectora a l'aula se'n proposa una seqüenciació per als dos de les de primària.
Finalment, s'aporten exemples d'activitats d'aula extrets de materials didàctics elaborats per les autores i experimentats a quinze centres de primària de la Comunitat Valenciana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'ensenyament de la literatura des del text. Un exemple de programació per al nivell universitari no especialitzat.
La renovació de l’ensenyament de la literatura ha de tenir en compte, també, el nivell universitari en les seves diferents modalitats. L'article presenta un exemple de programació dirigida a un sector d'alumnat universitari d'orientacions professionals diversificades. En la descripció s'exposen els criteris que han presidit la confecció del programa, s'explica la seva forma d'articulació i es justifica detalladament la tria dels textos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dues seqüències didàctiques per aprendre llengua a tercer cicle de primària.
L'article comença justificant l’ús del mètode de projectes i ressalta la capacitat que té d'integrar activitats globals, d’ús, amb activitats de reflexió. Després s'estén a mostrar les tres fases de cadascuna de les dues seqüències (preparació, producció i avaluació) i les tasques que s'hi desenvolupen. Finalment, destaca la importància dels aspectes motivacionals i de regulació interna (representació de la tasca final i graella d'autoavaluació) en aquesta metodologia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Situació de l'aprenentatge de la llengua catalana a les escoles de la Catalunya Nord.
El procés de substitució de la llengua catalana a la Catalunya Nord ha arribat a un punt gairebé sense retorn. Tot i així, a cavall de diverses iniciatives, la llengua catalana intenta obrir-se camí de nou en el mon de l'ensenyament, tant amb la creació d'escoles catalanes com amb la introducció, encara tímida, de l’aprenentatge de la llengua a les escoles publiques del país.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La interacció estratègica. Un exemple pràctic d'aprenentatge de llengües per mitjà d'escenaris.
En aquest article internem descriure una experiència de classe basada en una metodologia interactiva anomenada interacció estratègica, que s'emmarca en les importants troballes i les aportacions de la pragmàtica i l'anàlisi del discurs. L’experiència es posà en pràctica amb els primers alumnes de primer curs de Filologia anglesa a la Universitat Jaume I de Castelló. A l'estructura cooperativa de la classe i en els informes individuals, observarem un procés en el qual els estudiants revisen i valoren conceptes referents a què significa conèixer una llengua, concebent-la no només com un sistema, sinó com una seqüència de destreses i estratègies que ens permeten comunicar-nos amb èxit Al mateix temps, es dona ais estudiants abundants oportunitats per a la reflexió sobre el funcionament de l’anglès com a vehicle de comunicació (coneixement metalingüístic en la correcció d'errors; les estratègies de comunicació, etc).
Tot això ajudarà els estudiants a ser conscients del seu propi procés d'aprenentatge (metacognició). Demostrarem com aquest coneixement metacognitiu enquadrat en un model cooperatiu i vivencial d'aprendre a aprendre una llengua estrangera té el potencial de convertir ais nostres estudiants en individus progressivament més autònoms.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comprensió lectora i ensenyament.