Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Convivència lingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sisena hora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La pràctica reflexiva: una modalitat de formació del professorat.
El model de pràctica reflexiva proposa, a més d'aprofundir en el coneixement de la matèria, que el professorat sigui capaç d'autoformar-se, amb la qual cosa garantirà l'actualització diària de la seva tasca docent. Els dos articles que vénen a continuació, suposen una aplicació pràctica d'aquest. Es tracta de plasmar les experiències de quatre formadores que han participat en un programa de formació en pràctica reflexiva en el qual explicaran el canvi viscut i el que ha suposat per a elles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formació, una eina d'anàlisi, autoconeixement i millora.
La pràctica reflexiva com a nou model de formació proposa avançar a partir de la conscienciació personal i ens ajuda a incorporar canvis en la pràctica diària, orientats a millorar dins una comunitat d'aprenentatge. L'intercanvi, la interactuació, el reconeixement, ajuden a definir la línia professional que volem aconseguir en la nostra tasca quotidiana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació emocional i salut i benestar del professorat.
Cada vegada és més evident l'estreta relació que hi ha entre les emocions i la salut. Diverses aportacions científiques, força conegudes, ho indiquen. Es vinculen les emocions positives amb la recuperació de malalties i amb la bona salut en general. En concret, es relaciona la regulació emocional amb la del sistema immunitari. Des del punt de vista de la immunologia, se sap que, mentre que els sentiments depressius augmenten la mortalitat de les cèl·lules grises, les emocions positives mantenen viu el cervell, la qual cosa facilita la formació de noves vies neurals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El tutelatge: una experiència de formació centre per centre.
Aquesta contribució vol donar a conèixer una experiència, impulsada des del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, per promoure, en els centres docents, processos d'autoavaluació qualitativa al servei de la millora de l'adquisició de les competències bàsiques de l'alumnat. Aquests processos, que es basen en la reflexió sobre la pràctica i la presa de decisions de millora, es realitzen a partir d'un treball de formació acompanyat i compartit entre iguals, que s'ha anomenat tutelatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formació permanent del professorat de ciències.
La recerca en ensenyament de les ciències no ha deixat d'evolucionar i cada vegada hi ha més estudis sobre com es poden aconseguir resultats més bons en els aprenentatges i sobre l'ús de noves estratègies i instruments. Tot i així, es comprova que és difícil que les activitats de formació permanent es tradueixin en canvis substancials i duradors en la pràctica d'ensenyar ciències. A l'article, s'hi plantegen algunes hipòtesis per explicar aquest fet i s'hi parla d'algunes propostes endegades a Catalunya perquè la formació permanent esdevingui una eina útil i transformadora de la pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'esport escolar, una eina per als valors.
La Jornada Esportiva commemorativa de l'Any Europeu 2004 del CEIP Gil Cristià i Arbós es configura a partir de diversos marcs de referència: la campanya europea ½Mou el cos. Desvetlla la ment+, l'adhesió autonòmica de Catalunya, el currículum base del Departament d'Educació, el projecte educatiu i el pla estratègic de la nostra escola. Tot això emmarcat dins una particular comunitat educativa (pares i mares, alumnes i mestres) de la Selva del Camp, al Baix Camp.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Resolució de problemes.
Com a resultat de l'avaluació interna d'àrees del currículum sobre problemes matemàtics realitzada durant dos cursos, el claustre de la nostra escola va veure la necessitat d'analitzar la qüestió de la resolució de problemes per cicles i vertebrar el treball des de l'equip de coordinació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'organització de l'avaluació trimestral de l'alumnat nouvingut segons el seu horari individual a l'IES.
A l'article, s'hi presenta el procés organitzatiu de confecció d'horari individualitzat d'un alumne o una alumna nouvingut des de la seva incorporació al sistema educatiu català. A més, s'hi adjunta una plantilla on es delimita el professional o els professionals que (trimestralment i per departaments o seminaris didàctics) imparteixen docència a l'estudiant. Si n'hi ha més d'un, s'han de coordinar per tal de concretar tant el procés d'ensenyament-aprenentatge que seguiran, com la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La metodologia cooperativa per potenciar una educació per a la ciutadania a través de l'expressió corporal.
L'experiència que es presenta aquí s'ha portat a terme en un centre escolar de Girona. És un centre obert a la realitat social, que assumeix com a funció principal la formació de persones íntegres, amb l'objectiu de desenvolupar uns bons ciutadans i ciutadanes. És una escola sensibilitzada en l'educació en valors. La nostra intenció és la de donar a conèixer una pràctica realitzada per uns nois i unes noies de quart curs d'educació secundària, amb la intenció de potenciar actituds de cooperació, per estimular el compromís efectiu en la construcció d'una societat més justa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La importància dels aspectes lúdics i l'ocupació i l'espai públic.
De totes les experiències que s'estan portant a terme en el nostre municipi ûels espais de debats i d'acompanyament educatiu a les famílies, el Pla d'absentisme, els projectes d'acollida i d'acompanyament als nois i noies en horari no lectiu, etc.û, a l'article ens centrarem en unes actuacions que potser no tenen el reconeixement professional que en realitat es mereixen: les festes. Mostrarem una experiència on l'aspecte lúdic té un caire molt important: les catifes florals a les festes de primavera de l'Hospitalet de Llobregat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ajuntaments i el sistema educatiu.
Els ajuntaments, com a administració pública més propera a la ciutadania, tenen la responsabilitat d'assumir un paper més actiu en la gestió educativa. És per això que esdevé imprescindible que s'estableixin les competències de les diferents administracions i els sistemes de finançament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El professorat "cremat". La Síndrome de "burnout".
Escollir la tasca d'educar és tot un compromís personal envers l'altra gent i un gran repte de futur, atesa la complexitat de la societat actual. De fet, alguna cosa passa entre el docent carregat d'il·lusions i aquell que, amb el pas del temps, es mostra angoixat i, de vegades, estressat. Aquestes reflexions van motivar la investigació que presentem1, per tal de saber quin és ½l'estat+ de la qüestió i determinar el grau de salut laboral dels mestres i les mestres d'educació infantil i de primària. També, en conèixer la realitat del tema, establirem possibles línies d'actuació per millorar i prevenir els problemes que puguin sorgir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
GUIXdos, núm. 123: Els disbarats de la setmana.
½Els disbarats de la setmana+, dissenyats per al primer cicle de primària, són una bona excusa per acostar-nos a aquests temes que ens preocupen i que, de vegades, se'ns fan difícils d'abordar. Estudiar i aprendre els dies de la setmana des d'una vessant d'humor i posant l'accent en els sentiments, personals o de grup, que ens produeixen cada dia (perquè comença el cap de setmana, perquè la criatura fa una activitat que li agrada...) és una manera diferent de pegar-li mos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nous reptes de la formació permanent del professorat.
En aquestes pàgines, volem parlar, primer de tot, del professorat com a persones. En segon lloc, volem explicar què entenem per un model de formació basat en la pràctica reflexiva, que considerem més professional. I, dins d'aquest ordre de coses, volem destacar la necessitat d'avançar cap a un model que doni autonomia als centres per resituar la formació contínua al servei d'un projecte de centre mitjançant l'elaboració d'un pla de formació de centre.