Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Convivència en positiu
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'essència emocional
En aquest article d'opinió, Rosa Miralles reflexiona sobre la necessitat de prioritzar el benestar emocional per donar peu als aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pedagogies emergents, innovació?
En aquest article d'opinió, M. Concepción Torres reflexiona sobre les pedagogies emergents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Banksy a l'aula
De la bretolada a la contracultura i, d’aquí, a la cultura. L’art només necessita temps per esdevenir un ensenyament clàssic. L’escola ha de gaudir d’aquest límit per alliberar l’esperit crític dels infants. Entrar-hi amb una pregunta i sortir-ne amb mil és l’essència del centre docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fernando García Páez, mestre del CEIP San Wallabonso de Niebla (Huelva). «Sóc mestre d’escola. Només això»
«Sóc mestre d’escola. Només això. Però l’escola no és el col·legi, quatre parets, sinó el món. Aquesta és la gran responsabilitat que tenim entre mans: educar per a la vida els membres més preuats de la nostra societat, els infants». Aquesta és la carta de presentació de Fernando García Páez, un mestre que fa anys que brega en el sistema educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiència motivadora: la revista escolar
Aquest article pretén exposar, de manera senzilla i breu, un exemple de projecte interdisciplinari centrant-se en una temàtica contextualitzada com és una revista escolar. Per fer-ho, es van dur a terme estratègies i metodologies d’organització diferents, amb l’objectiu d’abordar la temàtica partint sempre dels interessos de l’alumnat i del context en el qual es va desenvolupar l’experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Teatre a l'escola: molt més que interpretació
Quan fem teatre a l’escola, a més de plantejar-nos realitzar un treball de llengua, que potser és la tasca més visible de totes les que duem a terme al llarg d’aquesta activitat, n’hi ha d’altres que també cal tenir en compte, per exemple: el repte d’interpretar un rol, d’entrar en un personatge parlant en públic, aprenent un paper, sintetitzant una idea, treballant en equip, superant les pors i els errors, etc. Aquestes accions ajuden els infants a créixer, a confiar en les seves possibilitats i, sobretot, en els altres, com també a ser empàtics i a col·laborar amb els companys i les companyes per tal d’aconseguir un objectiu comú.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mirar l’espai públic amb ulls d’infant
Com es fa efectiu el dret a la ciutat, en general, i a l’espai públic, en particular, des de l’òptica d’un infant? La investigació que presentem cerca donar resposta a les relacions que les nenes i els nens estableixen amb els espais de joc concretant-les en les dimensions de la seguretat, l’autonomia i la socialització des d’una perspectiva de gènere.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ràdio per democratitzar l’aula
A continuació, presentem una experiència basada en la utilització de la ràdio escolar com a eina per democratitzar l’entorn educatiu i potenciar habilitats transversals en els processos d’ensenyament i aprenentatge. La investigació escolar constitueix l’eix vertebrador d’aquest projecte basat en la utilització de les ones com a fil conductor entre els punts comuns dels educands i les necessitats docents per desenvolupar el pensament crític.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Taller d’escriptura creativa. Participació educativa de les AMPA
L’AMPA del CEIP Antonio García Quintana ofereix un programa de participació educativa de les famílies que consta de projectes i de tallers extraescolars gratuïts d’un valor pedagògic inqüestionable. Els escacs, els projectes per a la Lego League o el taller d’escriptura creativa són alguns dels continguts del projecte «La tribu educa» d’aquest col·legi situat en ple cor de Valladolid.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El rol del professorat a les aules on es practica l’aprenentatge cooperatiu
L’aprenentatge cooperatiu requereix un nou rol docent, tant pel que es refereix a la preparació de la classe com al desenvolupament de les activitats programades. Un rol distint del transmissiu, però no secundari. L’article se centra en l’actuació de l’ensenyant mentre l’alumnat coopera, a fi de mostrar la importància del rol transformatiu --que permet realitzar actuacions difícils de desenvolupar en l’ensenyament transmissiu-- i les repercussions que té en l’aprenentatge, l’autonomia i el benestar docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Transeducar. Poètiques de la diversitat sexual
Transeducar és una proposta que impulsa diàlegs àgils i espais de llibertat als entorns educatius, formals i informals, en les diverses circumstàncies d’aprenentatge. Es tracta d’un neologisme que recull la idea de trànsit com a dret de les persones a créixer sense imposicions. En descartar els marcs de gènere, l’educació es transforma en un horitzó de possibilitats, enriquidor i respectuós.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Karima Grant: «Pressionem els infants perquè siguin preadults»
Canviar els paradigmes d’aprenentatge a l’oest africà és l’ambiciós objectiu d’ImagiNation Afrika, una associació senegalesa que creu en el potencial creatiu de la infància, en la curiositat com a motor i en la ciutadania dels nens i les nenes. La lletra N d’aquesta denominació va amb majúscula, i això no és pas per casualitat. L’organització juga amb la idea d’imaginar i de construir una nació on la infància sigui escoltada i respectada. Les seves activitats lúdiques innovadores ja han arribat a més de 8.000 nens i nenes de Dakar, la seva perifèria i dues regions més del país. Kër imagiNation (kër significa ‘casa’ en la llengua local wòlof) és el seu projecte estrella: un espai de joc i d’aprenentatge experimental únic a la ciutat que cerca desenvolupar la reflexió i l’esperit crític des de la més tendra infància. N’entrevistem la fundadora, Karima Grant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un pla d’equip entre alumnes i professors
La programació és un element fonamental de la nostra tasca docent. En aquest article, hi presentem l’experiència del col·legi Compañía de María, de Saragossa, basada en el procés de creació d’una unitat didàctica amb un pla d’equip d’aprenentatge cooperatiu que té en compte les execucions que han de realitzar el professorat i l’alumnat del centre. Partim de l’acció reflexiva que portarà tots dos protagonistes a actuar dintre del procés d’ensenyament-aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De balenes i quissos
En aquesta secció, hi presentem, de la mà del Grup IREF (Filosofia 3-18), retalls breus de diàlegs d’aula, aparentment simples i en tot cas espontanis i reals, que permeten que ens adonem de la capacitat reflexiva dels nostres nens i nenes si els oferim l’oportunitat d’expressar-se.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En territori amic: El llenguatge de l’espai a l’entrevista
La manera com se situen en l’espai les persones que participen en una entrevista dona informació no verbal sobre la relació que s’estableix entre elles. Presentem aquí algunes idees per vetllar per aquesta qüestió en les entrevistes amb els pares i les mares de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
GoNoodle i altres aplicacions mòbils per a la classe d’educació física
Les noves tecnologies, juntament amb els dispositius mòbils, han representat una bona revolució també per a l’àrea d’educació física, atès que ha permès millorar els processos d’aprenentatge de l’alumnat i augmentar el temps útil i la qualitat de la classe, encara que els infants no tinguin aquest equipament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I, malgrat tot, si muove
La creació de la nova Regidoria d’Acció Cultural i Patrimoni a l’Ajuntament d’Abrera serveix per impulsar i promoure la literatura i les arts al municipi. Aquesta iniciativa es vincula amb un treball transversal realitzat juntament amb la resta de serveis municipals i centres educatius. També hi col·laboren les entitats i el veïnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un projecte d’intervenció comunitària amb menors que pateixen risc social
Actuar com a centre acollidor és viure immers en una atmosfera que impregna totes les actuacions quotidianes de la vida escolar i que es concreta en petites accions que van esdevenint una rutina.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Viure la història: estratègies per treballar l’arqueologia a l’aula
L’arqueologia esdevé una eina d’alt interès per estudiar la història a primària. Partint d’objectes concrets, permet introduir l’alumnat en estratègies d’indagació científica. La proposta didàctica que es presenta a continuació pretén posar l’infant en la situació vivencial simulada de l’arqueòleg, la qual cosa l’ajuda a comprendre millor els fets històrics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Viure la història: estratègies per treballar l’arqueologia a l’aula
L’arqueologia esdevé una eina d’alt interès per estudiar la història a primària. Partint d’objectes concrets, permet introduir l’alumnat en estratègies d’indagació científica. La proposta didàctica que es presenta a continuació pretén posar l’infant en la situació vivencial simulada de l’arqueòleg, la qual cosa l’ajuda a comprendre millor els fets històrics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prou assetjament! Respostes saludables
Per afrontar els nous reptes... Sabem que hi ha iniciatives que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alteritat
Ens hem plantejat mai, mestres i famílies, per què els nostres infants han d’anar a l’escola? Potser estem tan acostumats que, en el nostre món, aquest sigui un fet tan normal que ja no donem sentit a l’escolarització...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En temps d’incertesa política i de debat social sobre educació, hi ha veus silenciades i inquietes que continuen treballant. L’escola Ciutat d’Alba n’és una. En aquest centre, la reflexió vers la millora és una constant des que va néixer la nostra institució. Abans de fer xarxa, necessitem saber qui som, d’on venim i on volem anar.