Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ètica de la comunicació
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Discurs, ideologia i educació
Saber construir i interpretar, amb criteri i encert, els discursos que sorgeixen durant les nostres activitats socials i culturals demana prendre consciència dels distints factors, tant lingüístics com extralingüístics, que regulen la utilització de la llengua en un context concret. Revisem aportacions teòriques rellevants de distintes disciplines de la lingüística del discurs o de la comunicació que defineixen conceptes clau per a l’educació lingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura, educació literària i ètica democràtica
Explorar les estretes relacions entre ètica i literatura és un repte que afecta tant l’educació literària com la construcció de la ciutadania. No s’hauria de confondre aquesta relació amb l’estesa creença que la literatura «transmet» valors, un lloc comú que minimitza i desvirtua el vincle entre totes dues disciplines. La deliberació ètica que promou la literatura és un recurs més complex i més vigorós per entendre el món en què vivim i les decisions que hem de prendre en cada moment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las Sinsombrero
Es pot anomenar encertadament escola democràtica la que no té en compte el paper de les dones en la història i en la cultura? El projecte Las Sinsombrero intenta ser una pràctica coeducativa que reverteixi el silenci sobre les escriptores de l’edat de plata, a fi de valorar tot aquest enorme capital cultural menyspreat pels qui configuren els plans d’estudis des de suposats criteris neutrals i objectius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conflicte armat a Colòmbia i escriptura de contes infantils
Aquest text neix de l’experiència pedagògica viscuda en una zona rural de Guaviare (Colòmbia) situada enmig del conflicte armat entre la guerrilla de les FARC, l’exèrcit i els paramilitars, amb la participació col·lectiva de la comunitat educativa. Els seus protagonistes són persones adultes que van narrar les memòries del conflicte armat i infants que van transformar, a l’escola, aquestes memòries en contes infantils a través de l’exercici de les competències de l’escolta, de l’escriptura i de la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mil vegades repetida
L’article proposa una seqüència didàctica que cerca desenvolupar eines per analitzar notícies falses. Les activitats orienten el docent durant el seu treball a l’aula, reforcen conceptes vinculats amb el tema, ofereixen instàncies per implementar la lectura crítica i emfasitzen la importància de la comprensió lectora per a la construcció de ciutadania en una societat democràtica amenaçada per la postveritat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura en pantalla a les aules
Un text s’entén millor si està imprès en paper que no pas si el llegim en pantalla. L’equip d’investigació de l’ERI-Lectura de la Universitat de València, a través del seu projecte NeuroPapel, explora les causes que hi ha darrere d’aquest fenomen i cerca solucions que garanteixin una introducció eficient dels dispositius digitals a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Efectes d’ensenyar gramàtica integrada a l’escriptura de narracions
Aquest article presenta els resultats de la implementació d’una unitat didàctica per ensenyar gramàtica i estructura textual de manera integrada a l’escriptura de narracions a sisè de primària. Es va realitzar una prova d’escriptura als estudiants abans i després de la intervenció, la mateixa que a un grup de control. El grup que va implementar la unitat didàctica va millorar significativament en l’ús de la puntuació i en el desenvolupament d’idees.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Queda’t de pedra!
El projecte Queda’t de pedra! proposa la creació d’un bibliotràiler a partir de la novel·la Pedra de tartera (1985), de Maria Barbal. Es tracta d’una proposta cooperativa, creativa i multidisciplinària que té per objectius potenciar la comprensió lectora de l’alumnat; integrar-ne les habilitats digitals, lingüístiques i literàries; fer memòria històrica de la Guerra Civil espanyola i del seu context, i encomanar als nois i noies el gaudi per la literatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Neologismes a l'aula
No cal corregir exàmens per adonar-se de la manca de vocabulari o de l’ús impropi de termes. Les persones adultes, fins i tot formades, també s’equivoquen. Un diagnòstic docent irreflexiu en culparà les pantalles, encara que el desgavell vingui de temps enrere (que no ha de ser pas millor). Amb tot, no s’ha de renunciar a ensenyar lèxic, encara que sigui traient-se’l de la màniga.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La horda del lector
Incorporar xarxes socials i YouTube a les aules per fomentar-hi l’hàbit lector és una utopia o una possibilitat? En aquest article s’ofereix una proposta per integrar diferents estratègies lectores a les classes exposades a contextos tecnològics. L’acció es realitza mitjançant un projecte de col·laboració i experimentació dels recursos digitals per dur a terme pràctiques lectores entre alumnes de primer cicle d’ESO.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Una sessió de pòsters sobre tòpics literaris
Aquest projecte té com a objectiu analitzar i observar els tòpics sobre l’amor a la literatura medieval, al cinema, a la televisió o a la música, a més de seleccionar i organitzar informació per explicar-la amb el suport d’un pòster científic. La situació comunicativa que l’emmarca és una sessió de pòsters científics en què l’alumnat de primer de batxillerat explica aquests tòpics a l’alumnat de cursos inferiors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Microrelats escrits per dones
Els microrelats es caracteritzen per la concisió discursiva, pel sentit del que és instantani, l’humor, la sorpresa, la ironia, la intertextualitat. Treballar amb minificcions escrites per dones ens permet introduir la perspectiva de gènere a classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: El documental Los mundos sutiles, d'Eduardo Chapero-Jackson
De la literatura española del segle xx en destaca Antonio Machado, autor amb una vida i una obra que representen un exemple d’honestedat vital i de lírica brillant que l’alumnat ha de conèixer i de les quals ha de gaudir. Per aquest motiu es proposen dues activitats i una avaluació a partir del documental Los mundos sutiles, d’Eduardo Chapero-Jackson.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: LleCursiva (Ctrl+I)gim, parlem i escrivim sobre el postureig a les xarxes
L’alumnat de secundària és assidu a les xarxes socials, per això aquestes esdevenen un recurs interessant per treballar l’escriptura i el lèxic. A partir de la lectura compartida d’un article, es proposen una colla d’activitats basades en l’ús de les xarxes socials per part dels nois i noies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya:Todas somos Súper Profe
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.