Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'art de celebrar
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Necessitats d´aprenentatge i personalització
Els plantejaments de la personalització de l’aprenentatge escolar poden ser inspiradors per abordar els reptes que afronta l’educació escolar en el context de la nova ecologia de l’aprenentatge. Alguns d’aquests reptes són: desenvolupar en l’alumnat la competència d’aprendre a aprendre, promoure la construcció de trajectòries d’aprenentatge personal que en potenciïn el desenvolupament, i reduir les fonts de desigualtat davant l’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una recerca en educació per elaborar les polítiques educatives
Abordem en aquest article el potencial de la recerca per elaborar polítiques més eficaces que ajudin a resoldre els problemes del sistema educatiu. A partir de l’exemplificació de la confluència de recerca i polítiques a Catalunya en la segregació escolar, l’educació 0-3, l’abandonament escolar prematur i la bretxa de gènere, identifiquem els avenços realitzats per les polítiques educatives segons l’evidència existent i n’assenyalem el marge de millora encara existent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Repensar l´avaluació: cap a una avaluació útil, justa i per a l´aprenentatge
L’avaluació dels estudiants és, avui en dia, un dels principals temes de debat en l’educació. Malgrat la necessitat imperiosa d’un canvi en la visió de l’avaluació, en massa casos només se centra en la qualificació i l’ordenació dels estudiants per a la presa de decisions. Davant d’aquesta visió tradicional de l’avaluació, és essencial centrar-se en enfocaments com ara l’avaluació per a l’aprenentatge o l’avaluació justa i avançar, així, cap a una avaluació educativa útil, crítica i equitativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Héctor Ruiz, autor de Com aprenem: «No podem dir que ensenyem si no podem garantir que l´alumne està aprenent»
Els científics fa temps que investiguen com es produeix el procés d’aprenentatge. Els seus resultats, però, segueixen sense arribar a totes les aules a fi de contribuir a fonamentar la pràctica educativa. Obstinat a canviar això, Héctor Ruiz ha escrit Com aprenem? (Editorial Graó) per acostar la ciència de com aprenem a la comunitat educativa. Després de l’èxit en castellà, aquest mes de maig s’ha publicat la seva edició en català.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sentir la quotidianitat determina el que és transcendental
Ens agradaria poder recordar els milers de línies escrites i llegides sobre l’educació en les últimes dècades, però no és possible; sí que podem afirmar que la gran majoria van ser inspiradores i sí que creiem recordar també que gairebé totes eren sobre la vida dels nens i nenes que recorren els passadissos dels centres i ocupen els seus llocs a les aules. Gairebé totes les línies han parlat dels com i de millores, de metodologies emergents i pràctiques diferents i arriscades; podem dir que totes inspiradores i suggeridores. Avui, però, quan parlem entre l’experiència i els somnis, aquest mestre i aquesta mestra pensem que s’ha dit poc sobre com se senten els i les mestres que cada dia fan possible l’escola. Poc s’ha dit del seu món interior, de les seves expectatives, de les seves frustracions i dels seus èxits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la mà de la Nélida Zaitegi
Soc en un passadís llarg i il·luminat. Sé on vull anar i on vull portar el meu centre. Però no és fàcil. Sento que com a mestra i com a defensora de l’escola pública i de la qualitat tinc un deure amb ella. Vinc d’allà mateix, jo. En el seu dia vaig ser alumna de l’escola que defenso i per la qual em desperto cada dia amb il·lusió. No és fàcil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Capacitisme en educació
Caminava de pressa, absorta en els meus pensaments. Pensava sobre la inclusió. Sempre he pensat que no hauríem d’incloure si abans no haguéssim segregat. Hem posat molt el focus a incloure, però també cal posar-lo a no segregar, i parlaríem de cura, de convivència, de respecte, d’igualtat. Que important que és, aquest tema! Tan distreta estava amb la reflexió que gairebé topo de cara amb la María i l’Ana, dues amigues que avançaven pel passadís.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formar-se per ser mestre/a: reflexió, raonament i emocions
Reflexionar sobre la formació inicial del mestre des de les institucions universitàries és una tasca que se sol acabar acomodant a la realitat estructural d’aquestes institucions. Des de les facultats d’Educació s’acostumen a prendre decisions que, si bé estan molt justificades científicament, també és cert que es fa necessari complementar aquesta visió teoricopràctica amb la pràctica pedagògica del dia a dia del mestre/a. I per fer-ho cal dialogar amb els docents, escoltar la seva experiència i traslladar-la a les institucions universitàries a fi de poder trobar l’encaix amb la seva complexitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paper de l´escola en la cocreació d´ecosistemes socioeducatius per al bé comú
Pensar en l’escola com un lloc de transformació per procurar el bé comú és del tot legítim, però va més enllà de les pròpies possibilitats dels centres educatius. És en aquest sentit que si el propòsit és impulsar una ciutadania més crítica, pacífica, justa i sostenible, esdevé del tot necessari canviar el sentit de l’escola mateixa i ampliar-la «des de dins» i «des de fora».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parlar del bontracte a l´escola
Dins de la celebració d’un postgrau organitzat per la UPV-EHU al voltant de la figura del coordinador de benestar i protecció de l’alumnat, m’han convidat a oferir una xerrada per compartir el meu punt de vista amb l’alumnat participant. Entre elles i ells hi ha mestres, educadores socials, professionals de l’àmbit sociocomunitari, psicosocial, etc. Un grup divers i compromès amb l’educació i amb recorregut en convivència. Entre les persones participants també hi ha una mestra consultora, Iratxe Kareaga, amb qui he compartit vivències i experiències d’acompanyament a alumnes vulnerablitzats, experiències dures però alhora altament gratificants en el pla humà i professional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una dramatització sobre la tecnologia i l’escola
L’escena es produeix en una cafeteria del centre de la ciutat. Han rebut l’encàrrec de fer un article per a una revista pedagògica de referència. El tema: la tecnologia a l’escola amb mirada de futur. No saben ni per on començar. Arriben els cafès. La conversa s’anima. Fora, hi plou, no ve de gust sortir al carrer. Tant hi fa qui és A o qui és B. També podrien ser 0 o 1.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Visual Thinking: Enseñar distinto (1/3)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escola dels Encants. El futur de l´educació
És un enigma? És un repte? Ho podem saber? Hi podem participar? La línia de la història de l’educació sempre va acompanyada de canvis socials, adaptacions i molts factors que, al mateix temps que evolucionen i que interactuen entre ells, provoquen desequilibris i demanen flexibilitat i velocitat d’actuació per part de la comunitat educativa. Prevenir el futur de l’educació és difícil, però preguntar als infants com s’observen avui i què els agradaria per a demà, sí que ho podem fer.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Converses d'aula
En aquest text es pretenen compartir les reflexions, els comentaris i les idees dels alumnes de sisè A d’educació primària sobre l’escola, sobre com aprenen o com els agradaria aprendre, on s’estimen més fer-ho, els consells que donarien als i les mestres i com seria la seva escola ideal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'escola del futur vista pels infants
Aquell dimarts de matí l’alumnat va rebre una notícia inesperada per part del tutor: la direcció de la revista educativa Guix convidava tots els infants de cinqué de la nostra escola a participar en l’aniversari de la publicació mitjançant una carta que els dirigia personalment. Vam llegir molt atentament el contingut de la carta, que ens animava a fer una reflexió de present i de futur sobre el nostre aprenentatge i a traslladar-los després les nostres opinions i conclusions en el format que triàrem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'escola somiada
Dotze nois i noies que conviuen i senten en una escola rural del petit ajuntament de Monfero (A Coruña) són els protagonistes d’aquesta petita i, alhora, gran proposta. Cal felicitar les revistes Guix i Aula per creure en una escola de qualitat, justa i equitativa. Són la classe de 4t del CPI Plurilingüe Virxe da Cela. Ments inquietes, creatives i diverses que s’entrellacen per dur a terme projectes comuns, en aquest cas tenint com a punt de partida i reflexió els objectius de desenvolupament sostenible (ODS).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La veu de l'equip
Hem convidat les persones vinculades directament a la revista, membres del consell assessor i coordinadors de seccions a explicar breument com s’imaginen el futur de l’educació, tenint en compte les necessitats d’aprenentatge de l’alumnat i les necessitats dels docents amb la mirada posada d’aquí a 15-20 anys. Compartim les seves aportacions i reflexions. T’animes a participar-hi?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.