Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar a interpretar ficció digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quina ficció digital per a quina realitat educativa?
L’article recull les característiques expressives principals que defineixen la ficció digital infantil i juvenil com a esfera cultural pròpia. A més, s’hi defensa la seva rellevància com a matèria primera amb la qual es desenvolupa una didàctica literària contemporània en consonància amb els ecosistemes culturals de la infantesa i la joventut actuals i les pràctiques que s’hi configuren.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del lector al docent en la lectura digital
L’article que presentem se centra en les reaccions dels estudiants en referència a la lectura d’obres digitals. S’hi mostren les principals dificultats que els presenta aquest tipus de lectura i s’hi proposa un recorregut que va des d’aquesta detecció fins a la planificació d’ajuts per millorar la comprensió de les obres. Així, la dinàmica del lector queda necessàriament integrada en l’estratègia del docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Passejar-se, contemplar i relacionar
Al present article s’hi ofereix un dispositiu d’aula amb què es poden treballar actituds pausades i contemplatives per construir sentit amb obres de ficció digital. La dinàmica sorgeix a partir de l’aplicació de David Wiesner’s Spot per a tauletes digitals, mitjançant la qual es fa una activitat de lectura i de joc que permet realitzar la discussió i el debat metareflexiu sobre la manera en què es gaudeixen aquestes obres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ficció digital a l’escola, un tema de tothom
Al CEIP Fray Pablo de Colindres vam abordar un projecte de centre que té com a finalitat que el professorat esdevinguem mediadors culturals del nostre alumnat. La ficció digital és un camp imprescindible i esdevé fonamental aconseguir que en la mediació no només hi participin els infants i els docents de l’escola, sinó també tota la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Multimodalitat i educació literària
La literatura infantil i juvenil digital (LIJD) presenta reptes interpretatius nous per als lectors en formació. Aquest article se centra en la multimodalitat (un dels seus trets distintius) per explicar-ne els components essencials i plantejar-ne la projecció didàctica a partir de dos exemples: Inanimate Alice i Boum!
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formar lectors aventurers
La bretxa entre una formació escolar sobre l’estructura narrativa restringida i la complexitat d’aquest recurs a la literatura infantil i juvenil planteja la necessitat d’actualitzar la formació literària al voltant de la complexitat estructural. Al present article s’hi proposa una mediació entorn de l’obra digital A Duck Has An Adventure que permeti apreciar els efectes expressius de la ruptura de la linealitat narrativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I si no fossin només jocs…?
L’article defensa la necessitat de començar a tenir en compte els videojocs com a terreny creatiu amb el qual cal practicar la mediació cultural i artística. S’hi parla, a més a més, de la urgència de començar a oferir i a rebre formació inicial i permanent que permeti que el professorat entengui els videojocs, els valori i en gaudeixi en tota la complexitat que presenten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Revertint l’oblit de les dones en el material escolar: 50 vegades rebel
El currículum d’educació elaborat pel Govern Basc advoca per la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat (Decret 236/2015, p. 9), però la mancança de referents femenins en els llibres de text dificulta aquesta igualtat. Per aquest motiu, les activitats presentades aposten per la inclusió de figures històriques femenines a través de la reflexió al voltant dels llibres il·lustrats 50 veces rebelde i Errebelde 50 bider.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Teatre, expressió i significació a l'aula
El projecte que us presentem té com a objectiu propiciar el foment de les competències comunicatives de l’alumnat a través del teatre, tot servint-se d’una colla d’estratègies didàctiques com ara el joc teatral, la mímica, les improvisacions, el joc de rol, la creació col·lectiva de llibrets, l’anàlisi dels textos dramàtics i l’escenificació. Tot això contribueix a desenvolupar el pensament crític i la creativitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura com a experiència vinculada al gust
En el present treball s’hi teixeixen les accions d’una seqüència ideada perquè els meus estudiants, a partir de la lectura de la novel·la María, de Jorge Isaacs (Colòmbia), feta en veu alta a l’aula, visquessin una experiència estètica, personal i autèntica. A l’article s’hi mostra com, a partir de les converses i les anàlisis de classe, els estudiants treballen l’obra i reflexionen sobre la idea que la lectura com a experiència humana és diferent en cada persona, per la qual cosa produeix un gaudi estètic que és personal i irrepetible en cada lector.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Projecte literari Alrededor de una cinta
Alrededor de una cinta… és un llibre format per quinze relats ambientats en diferents successos històrics ocorreguts entre els segles xiv i xxi, el nexe d’unió dels quals són les diferents accepcions de la paraula cinta. Es tracta del resultat d’un projecte literari realitzat amb estudiants de tercer d’ESO.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: Leer la palabra y el mundo
En el present article s’hi valora el projecte Leer la palabra y el mundo, que agrupa un conjunt de propostes per desenvolupar la lectura crítica a ESO i a batxillerat. S’hi treballen continguts literaris a part d’uns altres de caràcter més transversal que estan relacionats amb les competències socials i cíviques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Actualització dels tòpics clàssics a través de l'escriptura
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Reflexionem sobre la varietat lingüística
Presentem una proposta didàctica sobre la varietat lingüística treballada mitjançant dues activitats. L’una està relacionada amb el paisatge lingüístic en zones on es parla, a més del castellà, una altra llengua autòctona, i l’altra se centra a combatre els estereotips que moltes vegades porten aparellades certes varietats del castellà.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recurs web: Totes som Super Profe
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Adolescents i lectura: el binomi fantàstic
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.