Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Compromís amb l'educació pública
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Protagonistes del nostre procés formatiu
En aquest article d'opinió, Iñaki Monge reflexiona sobre els processos de formació del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Innovació social educativa
Transformar la societat al segle XXI exigeix una escola que innovi. Des de projectes educatius de tipus social i humanista es desenvolupa un corrent educatiu innovador cada vegada més potent que, sense renunciar a la tecnologia, cerca un aprenentatge per ser.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Eva Horcajada: l'única directora de centre i alcaldessa de Catalunya
Amb una veu directa i un discurs concís, l’Eva m’explica com ha arribat a ser directora de l’escola de Raimat (Lleida) i, a la vegada, alcaldessa del mateix municipi. Es nota que no té temps per perdre i s’explica de pressa però amb claredat...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construim la nostra Terra paral·lela
L’article descriu l’experiència realitzada per l’alumnat de cinquè de primària de l’escola La Sèquia, de Manresa, en l’elaboració d’un model de Terra paral·lela, una activitat amb un doble objectiu: aprendre d’una manera més manipulativa, vivencial i competencial i, a partir del resultat obtingut a partir de l’experiència, poder treballar i explicar el sistema Sol-Terra des d’una altra perspectiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La nostra ombra és sempre igual?
Les ombres i els canvis que realitzen desperten l’interès i la curiositat de les criatures des d’edats ben primerenques. En aquest treball presentem una seqüència problematitzada («per indagació») d’activitats per establir una relació causal entre les característiques de l’ombra i el moviment del Sol. La posada en pràctica de l’activitat amb infants de 4 i 5 anys va produir un clar avenç en aquesta relació causal i, per tant, en la racionalització que feien de la trajectòria solar al llarg del dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegint un àlbum il·lustrat per expressar el model Terra
Aquesta experiència es basa en la reflexió sobre les idees que poden emergir del model Terra a partir de la lectura de l’àlbum il·lustrat "En Jan i en Pep fan un forat" amb alumnes de primària. L’estratègia de confrontar les idees dels infants des de la realitat i la ficció ens ha permès indagar en el paper de les representacions a l’hora d’estructurar idees científiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
José Eustáquio Romão: «Per un professor freirià, el primer és entendre el sistema simbòlic dels seus estudiants»
El 1988, fa 30 anys, la Universitat de Barcelona va atorgar el doctorat honoris causa al pedagog brasiler Paulo Freire. Va ser la primera vegada que aquesta distinció requeia en un pedagog, i el primer a proposta de la seva facultat de Ciències de l’Educació. Per commemorar aquesta efemèride, la UB va inaugurar el curs acadèmic amb una conferència a càrrec d’un dels seus deixebles, José Eustáquio Romão. Conversem amb ell sobre la vigència del pensament de l'autor de "Pedagogia del oprimido".
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Això va sobre els refugiats?
A l’escola tendim a parlar molt de continguts i de competències, però no sempre trobem la manera d’endinsar-nos en tot plegat. Aquest projecte tracta sobre una investigació en la qual vam entrar de manera casual i que es va convertir en una onada de reflexions per construir un món millor. Més que mai, l’esperit crític i l’aprendre a aprendre van passar a un primer pla.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per què puc córrer al pati i una taula no?
La major part de metodologies educatives modernes consideren que els alumnes i les alumnes han d’aprendre a construir el seu propi aprenentatge. Els mestres hem de ser capaços de motivar els infants per aconseguir aquesta fita. Saber fer bones preguntes que motivin i que incitin a investigar i a descobrir ha de ser un element imprescindible de la nostra acció educativa. Tot seguit abordarem aquest fet des d’una experiència pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El cos en la pedagogia Freinet
El cos ha estat sempre un element fonamental per a la pedagogia Freinet. Tant als congressos espanyols del Moviment Cooperatiu d’Escola Popular (MCEP) com a les reunions internacionals d’educadors Freinet (RIDEF), el taller del cos sol ser un dels més concorreguts. Aquí en mostrem alguns dels referents teòrics i oferim com se’n desenvolupen les sessions. Intentem treballar amb el cos en tota la globalitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ser lliure és fer el que em doni la gana?
En la lectura del capítulo 7 de "Pimi" (Lipman, 2005), los padres de dos niñas van una tarde a visitar a un amigo al hospital. Las dos niñas se quedan solas en casa y una de ellas exclama: «¡Por fin somos libres!». Esta expresión es la elegida por el grupo de sexto de primaria de la escuela Santísssim Crist (Gata de Gorgos, Alicante).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Exemple de sessió d'interiorització
Proposem un esquema com a exemple d’interiorització que contempla l’harmonia del cos, l’atenció a la respiració i el centrament de la ment guiat per la simple visualització d’un arbre, en el qual poden ser conscienciats i transformats els sentiments i les experiències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Optimitzant els recursos digitales de l'aula: la pissarra digital
La PDI pot ser una gran aliada per fomentar quelcom més que la motivació, fins i tot pot arribar a esdevenir una eina educativa ben potent si la tenim en compte com un recurs que complementa la resta, que facilita que l’alumnat interactuï i creï els seus aprenentatges integrant-la en l’activitat quotidiana de les aules i sense centrar-nos en l’eina, sinó en la metodologia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Literatura infantil i autoestima
La lectura exerceix efectes positius en el creixement dels infants. Quan llegim som capaços d’emocionar-nos, de gaudir, de distreure’ns..., però la lectura també crea un efecte directe en la nostra autoestima que ens permet comparar, reflexionar i imitar bons comportaments oferts per les històries i pels personatges meravellosos que hi surten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parlem: les rotllanes de diàleg
Les rotllanes de diàleg es basen en quatre idees fonamentals: són una conversa en grup; les persones que hi participen estan assegudes en cercle; disposen d’un objecte (una pilota, un nino petit, etc.) que serveix per organitzar la intervenció, i un dels seus membres facilita la sessió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jo t´ensenyo espanyol. Un projecte d'ApS
En aquest projecte, basat en la metodologia d’aprenentatge servei a la comunitat, un grup d’alumnes de tercer de primària d’una escola de Sarinyena (Osca) van ajudar una escola d’idiomes de Zanzíbar (Tanzània) a aprendre la llengua espanyola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Connectem les audicions musicals amb el Makey Makey
En aquest article es presenta una proposta didàctica que té com a objectiu treballar una audició musical a través de la integració del dispositiu Makey Makey en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Connectem les audicions musicals amb el Makey Makey
En aquest article es presenta una proposta didàctica que té com a objectiu treballar una audició musical a través de la integració del dispositiu Makey Makey en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La nostra llengua. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen. Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El model Sol-Terra ha mostrat ser molt demandant. La dificultat de treballar-lo rau en l’existència d’estereotips culturals, així com en la introducció d’un model heliocèntric que es troba lluny de l’experiència i que provoca grans confusions. L’article presenta idees per anar-lo assimilant d’una manera adient, és a dir, que parteixi de l’observació dels fenòmens i que ajudi a passar de la perspectiva geocèntrica a la perspectiva heliocèntrica de forma gradual.