Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els plans de lectura i escriptura de centre
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Idees clau per orientar els plans de lectura i d´escriptura
L’article que presentem s’ocupa d’un dels components que ha de formar part dels plans de lectura i d’escriptura: el marc conceptual que dóna sentit i coherència a les accions que s’han de consensuar: què s’entén per lectura i escriptura, quina mena de pràctiques de lectura i escriptura es volen promocionar, quina responsabilitat cal assignar als diferents components de la comunitat educativa, etc. A l’article, s’hi proporcionen criteris i idees clau per elaborar aquest marc conceptual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com podem construir un pla de lectura i d´escriptura de centre?
En aquest article, s’hi ofereixen pautes per elaborar, implementar i avaluar el Pla de lectura i escriptura de centre (PLEC), tant a educació primària, com a secundària, des d’una concepció interactiva, constructiva i multidimensional d’aquestes competències. Després de definir aquest pla i d’assenyalar-ne les característiques, s’hi tracten els elements de caràcter pedagògic i organitzatiu que el constitueixen, per passar, a continuació, a descriure succintament les fases per les quals es travessa, a fi d’elaborar-lo i posar-lo en pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formació del professorat, les famílies i els plans de lectura, escriptura i expressió oral
Elaborar un pla de lectura, escriptura i expressió oral requereix que el professorat segueixi un procés de formació permanent. Per això, en aquest article, s’hi ofereixen reflexions i referències sobre persones, grups d’estudi i de treball i recursos, amb el desig que serveixin perquè cada centre escolar pugui accedir-hi i començar un pla de formació o modificar-lo si ja en té un. S’hi plantegen també algunes pautes perquè les famílies puguin ser partícips de la formació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competència informacional (llegir per aprendre) al pla de lectura i escriptura
Al present article, s’hi presenten orientacions específiques perquè els centres docents, en funció de la seva realitat singular, articulin l’ensenyament i l’aprenentatge dels continguts vinculats a la competència informacional des de la coordinació pedagògica i la coresponsabilitat educativa. S’hi proposa un procés que implica definir un model d’intervenció i, en conseqüència, com a equip docent, consensuar els objectius prioritaris i les estratègies comunes per a la pràctica educativa, la qual se centra en dos tipus d’intervencions didàctiques: els projectes d’investigació i les tasques informacionals. Al mateix temps, s’incideix en la importància de considerar la funció de la biblioteca escolar com a centre de recursos al servei dels projectes d’investigació i la necessitat d’utilitzar-ne el potencial com a agent formatiu per articular programes específics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura, educació literària i pla de lectura i escriptura a infantil i a primària
Els documents que marquen pautes de funcionament i que estableixen mínims comuns perquè una comunitat educativa sàpiga com es treballa un tema en concret al centre són d’una importància vital. Que una escola hagi analitzat la seva manera d’actuar, hi hagi detectat mancances i hagi redactat, en funció d’aquestes, un pla de lectura de centre on tots els agents educatius hi estiguin implicats és, o hauria de ser, un dels objectius primordials en totes les institucions docents, ja que ens fa pensar que l’educació lectora i literària milloraria qualitativament respecte a la situació actual, en què encara podem parlar, en general, d’actuacions poc estructurades en una proposta global de centre i amb mancança de distribució d’objectius diversificats que les sustentin. Ara bé, a vegades, el camí es capgira i l’escriptura del Pla de lectura de centre és el punt i final d’una planificació consolidada de lectura i escriptura. Aquest és el cas de l’escola Francesc Aldea i Pérez, de Terrassa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre de l'aula: aprendre a indagar
En aquest article, s’hi presenten algunes propostes per fomentar, entre els futurs docents de llengua i literatura, una mirada crítica i indagadora vers els esdeveniments de l’aula a la fase de les pràctiques preprofessionals de la formació inicial. Les propostes se sustenten en un model de formació integral que té com a objectiu ajudar el docent novell a evolucionar respecte a les seves pròpies concepcions i a les maneres d’entendre l’acte d’ensenyar, i això des d’un plantejament reflexiu crític que pretén promoure un aprenentatge més enllà de l’aquí i de l’ara i, en conseqüència, el desenvolupament professional al llarg de la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desenvolupament de les habilitats bàsiques en alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu
Al present article, s’hi descriu el desenvolupament de la competència en comunicació lingüística i en les habilitats bàsiques (parlar, conversar, escoltar, llegir i escriure), mitjançant una lectura significativa, en un grup de cinc alumnes de pedagogia terapèutica de tercer d’educació secundària obligatòria (ESO) d’un institut de València capital. Per aconseguir-ho, durant el segon trimestre del curs, els estudiants van treballar l’obra El Petit Príncep. Això els va ajudar a adquirir objectius de castellà: llengua i literatura, a més d’habilitats fonamentals per viure en societat, com ara el respecte pel torn de paraula, l’escolta activa o la capacitat de síntesi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura per plaer, tot un món d’aprenentatges
El projecte El contacontes que mostrem aquí exposa una sèrie d’iniciatives per fomentar la lectura en l’educació primària. Les activitats s’han dut a terme en un context sociocultural pobre on s’obtenen uns resultats acadèmics baixos. Les finalitats que persegueixen és apropar els xiquets al món lector, fent-los-en gaudir, i desenvolupar la seua imaginació. També n’aconseguim augmentar el bagatge cultural i els resultats acadèmics mitjançant la lectura, a part, els ajudem a allunyar-se de la seua realitat social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
AGENDA
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESSENYA: Jornades iberoamericanes sobre investigació en escriptura acadèmica
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESSENYA: Un amor, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESSENYA: Transformando la sociedad desde las aulas: Metodología de aprendizaje por proyectos para la innovación educativa en El Salvador
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
CINEMA: Cine per adolescents?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
NOTÍCIES: Libros digitales Ileo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Webs: Català a l'atac. Televisió de Catalunya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
WEB: Enfocaments comunicatius
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.