Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paper de la dramatització en el currículum.
Presentem els components de la Dramatització-Teatre com a camp de coneixement des d'una perspectiva curricular, tot analitzant-ne objectius, continguts, activitats i l'avaluació. Partim de la justificació del valor intrínsec del Teatre pel que aquest aporta a la formació de l'individu. Analitzem les tres orientacions fonamentals de la dramatització en el currículum: desenvolupament de les capacitats d'expressió-comunicació, l'alfabetització artística i el coneixement del llenguatge teatral. A més, plantegem que la seua essència és l'estudi de les relacions personals i en proposem una selecció de continguts. Per últim, analitzem la metodologia (moments del taller, fórmules d'incitació a les tasques i la manera d'organitzar les interaccions) i les tipologies de les tècniques dramàtiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parlar és actuar. El teatre com a eina d'expressió oral per a no catalanoparlants.
L'ús del teatre i de les tècniques de dramatització per a l'aprenentatge del català oral en alumnes no catalanoparlants permet superar bloquejos emocionals respecte del llenguatge i de l'actuació en públic, tot afavorint l'autoestima. El projecte pedagògic teatral s'ha de basar en un gran respecte envers l'alumnat, en un treball específic dels aspectes lingüístics i ha d'estar en connexió amb els seus interessos. La representació pública de l'obra pot ser la culminació del treball cooperatiu de l'alumnat i de la capacitat d'engrescament dels docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tècniques de drama com a recurs educatiu.
L'article destaca la importància del drama com a recurs educatiu que tant pot ser utilitzat per a l'ensenyament de matèries concretes com de valors, normes i actituds. Les idees i els exemples que s'hi exposen són fruit de l'experiència personal i comprenen una àmplia franja d'edats i contextos, des de l'educació infantil fins a Magisteri.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El teatre com a projecte de centre.
L'article descriu una experiència de teatre escolar que pot suposar una alternativa a les activitats que realitzen molts centres en la cloenda de cada curs. Una obra de teatre que té una durada entre trenta i quaranta minuts, en la qual participen els 425 alumnes del centre i que es representa, sense diàlegs, mitjançant els moviment dels actors, la coreografia i la música. Una representació que no té cap protagonista individual i que, per això, permet reforçar el sentiment de protagonisme col·lectiu i de pertinença a un grup, alhora que esdevé un projecte de centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La dramatúrgia com a alternativa al comentari de text.
En oposició al tradicional comentari de text, a l'article es proposa realitzar una activitat creativa que té com a base el treball de dramatúrgia. Partint d'un suposat procés de posada en escena, s'hi fa atenció a dos apartats fonamentals, alhora que complementaris: la lectura creativa del text i les tècniques de muntatge de seqüències. Per veure el desenvolupament d'aquest procés, es pren com a exemple un text on es presenten més de vint activitats pràctiques diferents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notes sobre l'anàlisi del teatre com a interacció.
Aquest article planteja propostes d'anàlisi de l'obra teatral des d'una perspectiva que centra l'atenció en la consideració del teatre com una interacció entre obra i públic. Les propostes giren al voltant d'elements que tenen a veure amb el nivell de la interacció real o amb les relacions entre aquesta i la interacció ficcional que desenvolupen els personatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guies teatrals: una eina didàctica.
En aquest article es pretén oferir una reflexió sobre el paper de les guies didàctiques per a espectacles i textos teatrals que permeten desenvolupar una estrategia d'acció a l'aula, basada en la reflexió i en el treball lúdic del propi alumnat. S'hi aporten alguns principis didàctics sobre el paper que té el teatre en l'educació de la persona; s'hi concreten alguns dels objectius de l'educació teatral i s'hi descriuen els models de guia didàctica on les activitats responen a la planificació de l'estudi teatral concret: el text i la representació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Entrevista amb Georges Laferrière.
Georges Laferrière és un professor de Didàctica d'Art Dramàtic de la UQAM i actualment degà de la Facultat d'Arts, i, per altra banda, té una percepció prou clara de la situació de la dramatització al nostre sistema educatiu, atès que, mercès a la seva trajectòria professional, ha estat en contacte amb molts dels centres de formació que estan vinculats, d'una manera o altra, amb l'ensenyament del teatre i amb la didàctica de la dramatització.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diversitat a la universitat? Fets i contradiccions.
El perfil de l'estudiant universitari ha canviat en els darrers anys produint una insatisfacció del professorat. Aquest fet situa la institució en una posició difícil que mereix una reflexió. En aquesta contribució es pretén analitzar la diversitat de l'alumnat com una de les causes quant als coneixements lingüístics i experiències anteriors a l'ingrés en la universitat, mostrar-ne alguns exemples i plantejar alguna alternativa de caire pedagògic que, partint de l'acceptació de la realitat, propicie un progrés efectiu dels estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paper de les activitats en l'ensenyament-aprenentatge de les llengües.
Les activitats són els elements que més bé posen de manifest les concepcions del professorat sobre els objectius que ha de complir l'educació lingüística i literaria i sobre la metodologia més adequada per assolir aquestes fites. Com a element que articula, doncs, la teoria i la pràctica, ens sembla important proposar una reflexió sobre el seu paper en el disseny i en el desenvolupament en el currículum i oferir algunes pautes que es poden aplicar a l'hora de seleccionar-les, elaborar-les i ordenar-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje de la comunicación en las aulas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Societat, llengua i norma. A l'entorn de la normalització de la llengua catalana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Taller de dramatització-teatre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dramatització i Teatre.
Dramatització i Teatre, signifiquen la mateixa cosa? Per a molts, aquests termes serveixen per a designar un mateix referent, són el mateix; per això, ens interessa aclarir què és el que entenem per Teatre i Dramatització en l'àmbit de l'ensenyament i especificar-ne les diferències més rellevants.