Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura, escriptura i «noves» tecnologies
El text aborda els desafiaments de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). A partir del concepte de "multimodalitat", es busca comprendre les relacions entre els distints tipus (escrits, visuals, sonors i audiovisuals) que operen en la producció i en l’ús de materials educatius digitals. A l’article es presenta una experiència de formació contínua del professorat basada en la producció audiovisual amb finalitat pedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El disseny de materials didàctics
Les propostes del llibre de text depenen de les intencions i de les concepcions educatives del govern i dels autors, mentre que el paper que ocupa a l’aula està determinat per la noció dels docents sobre la seva funció en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquest article ofereix criteris i suggeriments per dissenyar un llibre de text i ser conscients de l’impacte que exerceixen les decisions que es prenen en el moment d’elaborar-lo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Entorns digitals a les classes de llengua
En aquest article es reflexiona sobre la relació entre els canvis tecnològics --generadors d’escenaris digitals nous-- i el canvi metodològic en l’ensenyament de les llengües. L’objectiu és explicar fins a quin punt aquestes dues transformacions necessàries s’influeixen i es retroalimenten entre si.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectant el primer sector
El present article mostra un projecte realitzat a tercer d’ESO durant el curs 2016-2017 a l’institut d’ensenyament secundari de Mungia (Biscaia). Es tracta d’un pla integral, per la participació i la implicació de diverses assignatures (ciències socials, llengua basca, tecnologia, valors ètics, etc.), i integrat, perquè es realitza en les tres llengües del currículum: basc, castellà i anglès.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quatre propostes en línia per a l'ESO
A continuació es presenten quatre seqüències didàctiques centrades en el desenvolupament de la competència lectora de l’alumnat de secundària a partir de textos que conviden a fer un qüestionament crític del món. Cadascuna de les seqüències integra textos orals i escrits d’àmbits diversos i combina activitats de recepció i de producció subordinant els aprenentatges gramaticals, textuals i discursius a aquesta qüestió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Libres de text, entorns digitals i pràctiques de l´educació lingüística
Aquest article té com a objectiu mostrar com s’utilitzen els llibres de text i els entorns digitals a les classes de llengua i literatura de diversos països. A partir de les respostes a una enquesta, es donen a conèixer les diferents metodologies, l’accés a la informació i els recursos que utilitza el professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com podem encomanar el plaer de l´experiència literària a les aules?
Abans d’ensenyar la literatura, hem d’educar la sensibilitat literària de l’alumnat encomanant-li la nostra experiència de manera plaent. Amb aquesta finalitat, i en el marc de la teoria del contagi literari, en el present text es proposa realitzar una estratègia didàctica del modelat estètic utilitzant els procediments i les tècniques didàctiques corresponents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El Pla de Lectura de l’institut Cubelles
L’institut Cubelles va apostar per afavorir la millora dels resultats educatius i la cohesió social mitjançant l’impuls de la lectura. El nostre pla inclou, entre d’altres mesures, trenta minuts de lectura diària sostinguda i en silenci a tots els grups d’ESO. L’article valora els canvis experimentats pel nostre centre en referència als resultats educatius, la cohesió social i els hàbits de lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´educació literària en els llibres de text de secundària
El propòsit d’aquest article és presentar els resultats d’una anàlisi comparativa sobre com els llibres de text de primer d’ESO treballen els textos literaris. Elsresultats obtinguts han permès constatar que l’espai que es destina a la literatura és escàs, confirmar el predomini del gènere narratiu i evidenciar l’escassa presència de textos literaris escrits per dones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
IngeniArte per ensenyar llengua i literatura
La proposta didàctica que presentem mostra mecanismes lingüístics i recursos literaris a partir de textos humorístics breus. S’hi treballa la consciència lingüística amb l’objectiu de millorar la comprensió de l’alumnat i fomentar-ne la creativitat expressiva per desenvolupar les habilitats comunicatives de manera amena.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Cartes al director
En aquest text es presenten tres activitats desenvolupades en una seqüència didàctica d’escriptura d’una carta al director. La primera aborda la diferència entre la tesi i l’argumentació a través de vinyetes. A la segona s’hi plantegen preguntes per treballar l’estructura i les característiques de les cartes dels lectors. Per acabar, es proposa que l’alumnat es coavaluï a partir d’una pauta de revisió de textos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: ¿Cómo nos vemos? ¿Cómo nos ven?
A continuació es valora el recurs educatiu obert (REO) "¿Cómo nos vemos? ¿Cómo nos ven?", que forma part del projecte EDIA i que treballa continguts relacionats amb el text argumentatiu, la publicitat i la coeducació per a tercer d’ESO.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Leoteca: nou espai de foment de la lectura
La Leoteca és una xarxa social per a infants d’entre 6 i 12 anys, professorat i pares, on es poden compartir lectures amb una comunitat lectora, realitzar seguiments de lectures, recomanar llibres i animar l’alumnat a llegir a través de les distintes propostes didàctiques i opcions que ofereix.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades, convocatòries i recursos web
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Géneros discursivos y estrategias para redactar textos académicos en Secundaria
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: El poder de las palabras
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.