Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Corregir, revisar i acompanyar l'escriptura
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dels errors, se n'aprèn!
Aquest article s’ocupa de la correcció de produccions escrites, una tasca que requereix molt de temps i esforç i que, sovint, esdevé molt poc motivadora per a professorat i alumnat. L’objectiu del present text és recalcar la importància de la correcció d’errors en el procés d’aprenentatge, així com en el procés d’escriptura. A l’article, s’hi aborden dos aspectes: primer, es reflexiona sobre el significat d’error i la utilitat de la correcció; després, es presenten tècniques i mètodes per fer, de la correcció, un instrument didàctic eficaç.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Acompanyar l’escriptura en l’educació a distància
L’aprenentatge de l’escriptura requereix un ensenyament planificat i sistemàtic en tots els nivells educatius. En aquest article, hi abordarem l’acompanyament de l’aprenentatge de l’escriptura en els estudis de graduat en educació secundària (GES) que ofereix l’Institut Obert de Catalunya (IOC) en la modalitat d’educació a distància. Sobretot, ens centrarem en quines estratègies són més útils per ajudar l’estudiant a revisar i millorar els seus propis textos. Partim de la idea que la consciència sobre el propi aprenentatge i les ajudes explícites al llarg del procés permeten dotar l’estudiant d’autonomia i desenvolupar la seva competència escrita.
Palabras clave: composición escrita, revisión de los textos escritos, educación a distancia, evaluación formativa, autoregulación de los aprendizajes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Activar la consciència de revisió dels escrits
En aquest article, hi presentem una estratègia per activar la consciència del procés de revisió de les produccions escrites i fomentar l’autonomia dels aprenents. La proposta s’emmarca en un context d’educació d’adults en els estudis de graduat en educació secundària de l’Institut Obert de Catalunya, però és aplicable, amb les adaptacions pertinents, a unes altres situacions formatives i a uns nivells educatius diferents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La revisió de l’escriptura al cicle inicial
L’acompanyament escolar de qualsevol producció escrita demana atendre el procés d’escriptura complet. Això significa considerar la planificació, la textualització i la revisió dels textos, ja des de les primeres etapes. Per a l’alumnat, la revisió pot ser viscuda com una font d’interacció i d’aprenentatge o com una tasca feixuga que acabi per anul·lar la voluntat d’escriure. Si es planifiquen espais conjunts per fer-hi revisions, els infants la integren més fàcilment en el procés d’escriure.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La composició de notícies al cicle inicial
Al present article, s’hi mostren activitats per treballar la composició de notícies al cicle inicial, la qual cosa comporta explicar fets de manera objectiva quan encara s’estan consolidant l’oralitat i els processos de lectura i d’escriptura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La correcció dels escrits: del vermell al núvol
Amb l’arribada d’Internet, la correcció dels escrits dels alumnes continua sent feixuga i necessària, però també més complexa i confusa. En línia, podem corregir amb programaris específics, consultem diccionaris i traductors automàtics, però també col·laborem amb altres autors o «copiem i enganxem» de la Viquipèdia. Els consells de sempre (corregir per aprendre, parlar amb l’alumne) continuen sent vàlids, però ens calen reflexions noves.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar a resumir
El propòsit d’aquest treball és verificar si l’ensenyament explícit d’estratègies per realitzar un resum millora les composicions i ajuda els infants a comprendre aquest gènere. Així mateix, pretén ser una aportació per ajudar uns altres docents a ensenyar a resumir. Els resultats mostren una millora important en les produccions infantils. D’aquí, se’n pot obtenir la conclusió de la rellevància d’ensenyar de manera explícita aquest tipus d’estratègies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Poemari intercultural
En aquest article, s’hi presenta una proposta d’innovació que involucra l’ús de les TIC a l’àrea de llengua castellana i literatura de l’etapa d’educació primària, a través d’un projecte telecol·laboratiu en xarxa entre dos centres educatius. Amb això, pretenem crear un poemari col·lectiu, fruit d’una col·laboració intercultural on la poesia i les TIC aproparan l’alumnat a l’educació, la qual cosa propiciarà el gust per la poesia en general i la lectura. Aquest poemari intercultural involucra una metodologia de treball col·laboratiu a través d’aplicacions i eines de la web 2.0 com a instrument de comunicació i col·laboració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En peu de guerra: Periodista o escriptor?
Els fons de la fototeca asturiana, ubicats al Muséu del Pueblu d’Asturies, de Gijón, han estat el punt de partida d’aquest projecte intercentres d’animació a l’escriptura que té com a objectius el desenvolupament de la creativitat i l’esperit crític en l’alumnat. Les imatges apel·len a les emocions i condueixen els estudiants a elaborar una història a través de l’escriptura creativa. Un blog ha unit els centres participants, amb la qual cosa s’ha aconseguit una trobada entre iguals que pot ser àmpliament compartida. Els nostres escriptors i escriptores s’han assegurat un públic i això és, per a ells, un gran al·licient.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La memoria afectiva com a clau per a la didàctica de la llengua i de la literatura
En aquest article, hi mostrem els beneficis de l’ús de la memòria afectiva com a punt de partida per a l’ensenyament de la llengua i de la literatura en una assignatura impartida al Grau d’Educació Infantil: «Fet literari i literatura infantil». Les tècniques literàries, que adverteixen de la potencialitat de la memòria afectiva per a la creació, motiven un procés d’ensenyament-aprenentatge de la llengua i de la literatura integrat i motivador. Utilitzem eines basades en la construcció personal i col·lectiva de textos implicant-hi els tres gèneres literaris: prosa, poesia i drama. Els productes es pengen en un blog que funciona com una espècie d’«ateneu virtual».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Aprenseñar: Evidencias e implicaciones educativas de aprender enseñando
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: L´univers lector adolescent: Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.