Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimiento
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunidades letradas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Repensar el paisaje lector en el aula
L’ensenyament de la lectura implica superar les idees didàctiques tradicionals i ens trasllada a la creació de comunitats lletrades a l’aula. Com a pas previ, se suggereix introduir la idea de paisatge lector per fer una radiografia dels elements identitaris que constitueixen el grup humà amb què compartim espai. Algunes experiències pedagògiques ajuden a discernir diferents itineraris per localitzar aquestes empremtes necessàries i entendre el sentit que té llegir en el dinamisme del que és comú.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un pan fresco
De quina manera la lletra dona forma al comú? Què pot fer la poètica per aquesta trama? Què fa l’escola per construir-la? A partir de dues escenes de lectura i un poema, aquest article es proposa explorar aquestes preguntes a l’escola i als seus encontorns. Errant entre l’etnografia, la pedagogia i l’assaig, també és un elogi de l’extraviament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La conversación literaria como espacio ético y democrático
L’article parteix de certs consensos presents actualment en la didàctica específica de la literatura per centrar-se, després, en l’exposició de les intencions prèvies i les claus de desenvolupament de converses literàries mantingudes amb alumnes de segon de batxillerat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Historias de lectura
Aquest article descriu la seqüència «Històries de lectura», en què estudiants de primer semestre reflexionen sobre la seva relació amb la lectura i l’escriptura. Presenta un rastreig breu d’enfocaments en l’ensenyament d’aquests processos i mostra com a la universitat és possible incidir en aquesta relació prèvia si es propicia un espai en què la lectura i l’escriptura visquin com a pràctiques socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El Proyecto Colibrí, la magia de los cuentos
Aquesta és la història d’un somni aconseguit. Ens vam proposar formar lectores i productores de textos, especialment de llibres àlbum, a nenes del grau de transició amb l’acompanyament de mediadores de lectura, joves de grau desè del servei social de l’estudiantat de l’escola San Vicente Hogar, institució oficial de la ciutat de Pereira, Colòmbia. Després de moltes trobades amb els llibres àlbum, les nens de transició, acompanyades de set mediadores, van aconseguir processos d’enamorament amb els llibres, la lectura i la literatura i van desenvolupar la capacitat d’entendre, interpretar i crear els seus propis llibres àlbum fins a arribar al llançament de les seves creacions en l’esdeveniment més important de la regió: la Fira del Llibre de l’Eix Cafeter: Paisatge, Cafè i Llibre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje dialógico en la educación secundaria
La societat dialògica actual fa necessària una perspectiva educativa també dialògica. A l’institut d’educació secundària Alfonso II d’Oviedo, des del curs 2019-2020, busquem millorar els resultats acadèmics, de convivència i de benestar a partir de les evidències d’impacte social. Amb les Actuacions Educatives d’Èxit hem millorat significativament la convivència, reduït les repeticions i l’abandonament escolar i ofert una educació més inclusiva amb la participació educativa de la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gramática en el aula
Presentem una situació d’aprenentatge en forma de seqüència didàctica de gramàtica i escriptura per a primària que es basa en la reflexió metalingüística i interlingüística. Hem pres el context del coneixement del medi per plantejar un problema lingüístic i per donar sentit a les pràctiques d’escriptura. Mostrarem com els alumnes aprenen sobre l’adjectiu i els seus usos, reflexionant-hi activament, mentre s’involucren en un projecte d’escriptura i aprenen sobre naturals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El arte de amarte en la literatura
L’objectiu principal d’aquest projecte pedagògic és enfortir les habilitats emocionals i comunicatives de les estudiants dels graus desè i onzè del Liceo Nacional d’Ibagué (amb edats compreses entre els 14 i els 16 anys) centrant-se en la lectura i l’escriptura de poesia i la fotografia com a eines per al reconeixement i l’expressió de la visió del món de la dona. La metodologia va incloure tallers de capacitació tècnica en fotografia i producció audiovisual, sessions de sensibilització cap a la poesia, tertúlies i l’aplicació d’una seqüència didàctica per a l’acostament, l’anàlisi i la comprensió del text fotogràfic i poètic. Les tasques pedagògiques es van orientar al desenvolupament de la capacitat d’interpretar i produir poesia i fotografia, a fi de crear obres visuals que no tan sols reflecteixen tècniques fotogràfiques avançades sinó també una profunda sensibilitat estètica i crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El diálogo intercultural como experiencia pedagógica en un aula de lenguas
El sistema educatiu canari compta amb una presència significativa d’alumnat estranger. Aquesta presència d’estudiants de múltiples cultures i llengües és un repte enriquidor, especialment als territoris d’acollida. Les mesures del suport idiomàtic afavoreixen l’adquisició i la millora de la llengua espanyola i, tanmateix, cal revisar les pedagogies aplicades per afavorir el diàleg entre cultures. En aquest text es narren un seguit d’experiències didàctiques dutes a terme des del diàleg intercultural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Fem poble», una yincana de Estellés mediante el Mural del País Valencià
En aquesta situació d’aprenentatge es proposa un atansament a l’obra de Vicent Andrés Estellés i les comarques valencianes des de les matèries de valencià: llengua i literatura, i geografia i història. La proposta és adaptable a qualsevol curs i serveix per oferir un aprenentatge literari, inclusiu i lúdic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El texto y sus propiedades
Valorem un itinerari didàctic adreçat a l’alumnat de segon d’ESO. Es tracta d’un conjunt de cinc recursos centrat a treballar les tres propietats textuals i la introducció al comentari de text per a l’alumnat de segon d’ESO. Aquesta proposta està allotjada al web de l’INTEF i forma part d’un seguit d’itineraris didàctics de l’àrea de Recursos Educatius en Obert (REA), de manera que s’hi pot accedir i es pot descarregar de forma totalment lliure.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mètodes i enfocaments per ensenyar el català com a llengua addicional
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encuentros
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.