Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Violència i assetjament escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'organització familiar en un dia laborable, la millor pauta per a l'adquisició d'hàbits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Competència matemàtica i pràctica educativa.
En aquest article, s'hi intenta definir què vol dir ser competent en una àrea curricular per part d'un alumne o d'una alumna determinat. S'hi segueix el model teòric elaborat per Weinert. S'hi descriuen els requisits necessaris per adquirir competència matemàtica en l'educació primària i s'hi marca la coincidència amb el model teòric. Tot això justifica i té implicacions sobre com i què cal fer a l'aula per ajudar a adquirir competència i per avaluar-la.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La recta numèrica, una representació per aprendre els nombres.
En aquest article, s'hi presenten activitats de representació dels nombres sobre una recta que poden ser realitzades a educació infantil i a cicle inicial de primària. Representar els nombres sobre una recta ajuda a adquirir consciència de la situació en què es troben aquells i de la relació que mantenen amb els altres nombres, i és un recurs que també ajuda a aprendre càlcul.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quant fa aquest camp? La necessitat de compartir una escala.
Aquest escrit descriu una experiència didàctica duta a terme a quart de primària, dins un projecte ampli, Els esports, escollit pels infants. Un dels punts del projecte se centra en la representació de diferents camps d'esports, aquest fet du la classe a parlar de mesures, de proporcions, a descobrir el concepte d'escala i fins i tot hi apareix la noció de radi. La classe decideix que vol fer maquetes dels camps estudiats i aquesta tasca és narrada focalitzant en els aspectes matemàtics que hi intervenen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les matemàtiques en català, castellà i anglès.
En aquest article, hi presentem l'experiència que portem a terme al CEIP Vila Olímpica dins del projecte que identifica l'escola, el Projecte Integrat de Llengües. El llenguatge es considera un eix transversal dins del procés d'ensenyament-aprenentatge i, en aquest sentit, s'utilitza per aprendre matemàtiques. Mentre els nens i les nenes aprenen matemàtiques, aprenen també la llengua que les vehicula. Aquest procés es desenvolupa en les tres llengües presents a l'escola: el català, el castellà i l'anglès.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els conceptes de triangle, elements i tipus a partir del quadre "Tranquil·litat" (1930), de Wassily Kandinsky.
Des de fa uns quants anys, aprofitant la riquesa i la complexitat que ens proporciona l'art (Badillo i Edo, 2004a i b), estem introduint una manera innovadora de veure la geometria a l'escola. A continuació, us presentem un entorn d'aprenentatge i ensenyament del concepte de triangle al cicle superior realitzat a partir de l'estudi del quadre Tranquil·litat, de Wassily Kandinsky, que ens ha permès treballar amb la mateixa importància els aspectes artístics i els matemàtics associats amb aquesta obra d'art.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En Geomètrix, una proposta de cicle.
La geometria és un àmbit matemàtic força abstracte que costa de fer arribar als infants més petits, ateses les seves característiques evolutives. L'objectiu primordial del treball que aquí presentem és el d'apropar la geometria a les nenes i als nens de la forma més motivadora, vivenciada i engrescadora possible. El fil conductor i incentiu primordial ha estat en Geomètrix, personatge construït a partir d'elements geomètrics, que ens ha presentat els seus amics (els cossos geomètrics bàsics) i ens ha fet desvetllar l'interès i la curiositat a través de les seves demandes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La problemàtica de la llengua a les escoles multiculturals.
Durant el curs 2004-2005, al CEIP Pardinyes, es va engegar una experiència de llengua oral a l'últim nivell de parvulari. El claustre va considerar necessari fer aquesta actuació perquè, en el nostre centre, hi trobem una gran diversitat de llengües, cultures i religions. Per aquest motiu, esdevé complicat que els infants adquireixin la llengua catalana com a mitjà d'expressió oral de forma habitual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El Pacte Nacional per a l'Educació i els ajuntaments.
El Pacte Nacional per a l'Educació dedica un dels seus cinc blocs a la coresponsabilitat dels ajuntaments amb l'educació. També la LOE i l'Estatut van en la mateixa direcció. Fem aquí un repàs d'aquestes dues lleis i d'aquest acord.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La direcció i el govern dels centres a la LOE.
Descentralització i autonomia, en un marc d'equitat, constitueixen requisits per a la millora en el servei que proporcionem als nostres estudiants. També són condicions per a una adequada direcció i un bon govern dels centres, ja que l'eficiència en la seva gestió es veu afavorida quan les pràctiques educatives estan regides per aquests principis. Un grapat d'experiències properes a nosaltres ens ajuden a confirmar aquestes apreciacions. També les que coneixem d'altres països que s'identifiquen pel seu gran interès per l'educació de la seva ciutadania i els bons resultats dels seus sistemes escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sidokus: el sudoku musical.
El sudoku, el popular joc de lògica importat del Japó fa poc més d'un any, ha generat diverses versions. La més original i la que presenta més aplicacions didàctiques és el sudoku musical, anomenat sidoku. La diferència principal amb el sudoku numèric és que, en aquest cas, s'han d'omplir les caselles del joc amb notes musicals, però hi ha un afegitó sonor: cada sidoku amaga una melodia. L'aplicació didàctica està servida: podem fer treballar les neurones amb un joc de lògica en un entorn musical i, a més, aprofundir el coneixement de l'autor de la melodia, interpretar-la, improvisar amb les notes del sidoku, etcètera.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
GUIXdos, núm. 129: El Quixot i el cinema.
La proposta educativa que us presentem parteix d'aquesta experiència i planteja algunes de les activitats susceptibles de ser realitzades a les aules. Ens adrecem de manera especial als alumnes i a les alumnes del cicle superior d'educació primària i del cicle inicial d'ESO, a títol indicatiu i d'acord amb els currículums d'aquestes etapes. No cal dir, però, que, en funció dels interessos i les motivacions dels grups i dels centres, l'activitat és ampliable al cicle mitjà de primària, al segon cicle d'ESO i a l'educació secundària postobligatòria, o, per què no, a grups de pares i fills a través de les AMPA. Objectius didàctics . Utilitzar la llengua i la imatge per adquirir coneixements nous.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'educació matemàtica a primària, avui.
Fa més de quinze anys que es va publicar el currículum, encara vigent actualment, de les diferents àrees de l'educació primària, i en particular el de matemàtiques, i durant aquest temps les coses han canviat molt en la societat del nostre país. L'augment espectacular del nombre de nouvinguts a Catalunya, l'impacte de les tecnologies, l'adaptació a l'espai europeu o la composició de les famílies, són, entre altres, elements que ens obliguen a fer una reflexió en profunditat quan ens plantegem quin ha de ser el paper de l'escola, en general, i el de l'ensenyament de les diferents disciplines, en particular de les matemàtiques, en la formació dels futurs ciutadans i ciutadanes.