Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competencia plurilingüe en el aula
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Plurilingüismo en las aulas, conocimiento de la lengua escolar y práctica educativa
La diversitat lingüística de l’alumnat respecte al coneixement de la llengua escolar és una realitat creixent amb implicacions educatives importants. El present article aborda aquesta qüestió a partir de reflexions sobre les relacions entre la llengua familiar de l’alumnat, la llengua escolar i el desenvolupament cognitiu i personal. Aquestes reflexions s’han anat modificant al llarg del temps i, avui, l’èmfasi en el tractament educatiu del plurilingüisme a l’aula se sosté en la pràctica educativa, de la qual l’article en destaca dos aspectes: l’ús de la llengua oral que fa el professorat i el tractament per part del professorat de les llengües familiars presents en una aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación plurilingüe a la práctica
L’objectiu d’aquest article és orientar els centres educatius a dissenyar pràctiques educatives plurilingües, pràctiques aparentment complexes, però al mateix temps lògiques si es tenen en compte els mecanismes amb els quals els individus desenvolupem la competència comunicativa en diferents llengües. Amb aquesta finalitat es presenta una proposta metodològica i la seva implementació en dos centres educatius de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desarrollo de la competencia plurilingüe a partir de la reflexión sobre el adjetivo en distintas lenguas
El nou marc curricular assenyala el tractament integrat de llengües i la reflexió metalingüística sobre els sistemes lingüístics i els seus usos com a vies per desenvolupar la competència en comunicació lingüística i la competència multilingüe. El present article planteja com es pot planificar en aquest context. Per exemplificar-ho, s’hi exposen les bases metodològiques d’una seqüència didàctica de gramàtica interlingüística sobre l’adjectiu per a l’aula de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Corrijamos a medida
L’article proposa reflexions sobre com es poden corregir i comentar els textos escrits d’estudiants de secundària i, en concret, de l’alumnat que no té el català com a llengua familiar. S’hi proposen diferents tipus de correcció i s’hi recomanen dues estratègies: a) corregir-ne primer els aspectes discursius i més tard els lingüístics, i b) fer-ne correccions a mida, segons les característiques i les necessitats de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Interacción y plurilingüismo en el aula
La interacció és l’element clau en tot procés d’ensenyament i aprenentatge. En aquest article relacionem nocions sobre la interacció a l’aula amb les pràctiques plurilingües que promouen els docents. Pretenem mostrar-hi la importància de fer un ús de qualitat de la interacció plurilingüe a l’aula per promoure la competència plurilingüe dels estudiants i la construcció de sabers disciplinaris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reflexión metalingüística y plurilingüismo
Treballar la sensibilització lingüística i la reflexió metalingüística plurilingüe a les aules pot servir per posar en valor les llengües d’origen de l’alumnat mentre s’aprenen les llengües curriculars. En aquest article s’hi presenta una proposta d’aula que, a més d’incentivar la participació i la implicació dels nois i noies en l’ensenyament i aprenentatge del català i del castellà, pot afavorir el desplegament de les competències plurilingüe i sociolingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El párrafo en la era de WhatsApp
En la història de l’escriptura, el paràgraf sorgeix com una poderosa innovació gràfica i d’organització discursiva gràcies a l’editor italià Aldo Manuzio, inventor del llibre de butxaca al segle xvi. El paràgraf ha estat objecte de múltiples discussions lingüístiques, ja que se situa a mig camí entre la sintàctica i la semàntica. Aquestes discussions requereixen una renovació, atès que la revolució digital i la presència de llenguatges multimèdia estan alterant -des de la nostra perspectiva- la funció del paràgraf d’organitzar la informació temàtica-remàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La poesía tras las lenguas
En aquest article s’hi descriu el desenvolupament d’un projecte de poesia plurilingüe i col·laboratiu dintre d’un programa socioeducatiu desenvolupat en un institut d’educació secundària de Barcelona. Les dades considerades es van recollir en el marc del projecte de recerca CULT. L’objectiu de l’article és proposar i analitzar una activitat en la qual l’alumnat participant -joves i adults- mobilitza tot el seu repertori lingüístic a través de la poesia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un ciclo de tareas para mejorar la ortografía de primaria y secundaria
En aquest text, presento un mètode organitzat com a projecte de treball que aborda l’ortografia a l’aula a partir d’un cicle de tasques de reflexió metalingüística compartida entre els aprenents i amb el docent. Descric el funcionament del material, adreçat a alumnes de primària, i com aquest material també obre la porta a alumnes de l’ESO. Tanco el text amb unes reflexions finals sobre la rellevància d’aquest projecte per a la formació del professorat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué nos dice la investigación científica? La importancia de la formación permanente del profesorado
El treball del professorat és la clau més important per aconseguir els millors resultats possibles en educació. Per tant, és fonamental que el professorat rebi la millor formació disponible, la que està basada en evidències científiques d’impacte social, que són les evidències publicades a les principals revistes de la comunitat científica internacional i que mostren les accions i els programes que possibiliten les millores per assolir resultats des de les altes expectatives per a tot l’alumnat i en tots els contextos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evidencia en la práctica: Aprender contando las historias. El cómic en el aula.
Els estudis demostren que fer còmics motiva els estudiants i els implica en el desenvolupament d’un producte significatiu i creatiu a través de la creació de vinyetes, on es combina el dibuix amb l’escriptura, de manera que es promou l’adquisició d’habilitats comunicatives mitjançant la narració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anatomía de cuatro clásicos: claves básicas para su comprensión y comentario
S’analitzen els materials oferts en obert al blog particular Clases de Lengua a càrrec de Javier Lara, professor de Llengua i Literatura, per a la lectura i l’anàlisi de quatre obres literàries: El árbol de la ciencia, El cuarto de atrás, La casa de Bernarda Alba i La realidad y el deseo. Totes elles són recomanades per al currículum de 2n de batxillerat i per a l’elaboració de la prova d’accés a la universitat (PEvAU).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La maternidad y la paternidad en la narrativa latinoamericana. Claves para la deconstrucción de estereotipos
Es pretén contribuir a l’anàlisi de noves mirades sobre la maternitat i la paternitat, un tema ancestral en la literatura, d’acord amb la lectura i l’anàlisi de diferents textos narratius actuals que permetin a l’alumnat acostar-se a paradigmes específics amb la finalitat de reflexionar-hi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escritura creativa en el aula: una propuesta didáctica para educación secundaria
Aquest recurs inclou la metodologia d’un taller d’escriptura com a base per ensenyar escriptura creativa a l’aula. A partir de la lectura de fragments d’obres literàries es presenten propostes per al desenvolupament de la reflexió, la creativitat, la imaginació i l’expressió escrita. L’objectiu que es persegueix és millorar les habilitats comunicatives i literàries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Story Cubes Online
Disponible en diverses plataformes educatives en línia, ofereix daus virtuals amb imatges per estimular la creativitat, fomentar la narrativa i el pensament lateral. El seu origen prové del clàssic joc Story Cubes, àmpliament utilitzat i venut en diferents plataformes. Com tot en aquest camp de l’educació, ara també es pot trobar en digital, cosa que ajuda a promoure la implicació de l’alumnat, concretament la seva motivació. També cal destacar la seva versatilitat per treballar en diferents nivells educatius i la capacitat de fer adaptacions segons les necessitats i objectius que ens plantegem. A la bibliografia proposem uns quants recursos i generadors per crear els daus que vulgueu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reseña: Aula o Jaula. La escuela en tiempos convulsos. Reflexiones de un profesor vocacional
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encuentros
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.