Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Argumentació i debat
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar a argumentar en sisè de primària
Aquest article pretén mostrar una seqüència didàctica experimentada a sisè de primària durant el curs 2019-2020 a l’escola Lluís Revest, de Castelló de la Plana. La seqüència «Aprenem a argumentar» s’emmarca dins d’una pràctica que situa l’argumentació en un lloc rellevant en tres àmbits d’intervenció: la presa de decisions sobre la vida del centre, la construcció del coneixement científic i la reflexió explícita des de la classe de llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Es correcte dir «Hay que frenar al coronavirus»?
Una gramàtica funcional i descriptiva ofereix un ventall d’opcions lingüístiques, la selecció de les quals està condicionada per les necessitats comunicatives del parlant. Saber argumentar sobre el perquè d’aquesta selecció requereix guiar els estudiants tant en l’observació de la llengua i en la reflexió sobre els seus usos com en la construcció de coneixement gramatical explícit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Argumentar per aprendre
L’article presenta una investigació a l’aula que conjuga l’aprenentatge de temes acadèmics d’àmbit social amb el desenvolupament d’habilitats argumentatives. A partir dels coneixements previs sobre un tema controvertit, se segueix un procés basat en lectures, debat, anàlisi i reflexió. L’objectiu és elaborar un text argumentatiu escrit, fruit del debat, ben estructurat, ric en arguments i rigorós en els conceptes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els «detectors» de fal·làcies en els debats dels estudiants sobre qüestions sociocientífiques
En el marc d’una investigació basada en l’argumentació dels estudiants sobre controvèrsies sociocientífiques (CSC), s’ha promogut que diversos alumnes (els «detectors») seguissin el debat intentant detectar les fal·làcies que s’hi utilitzaven. Els resultats posen de manifest algunes de les que es produeixen més habitualment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Geuk Esan, prenem la paraula
El treball a l’aula amb la llengua oral formal continua sent un dels reptes que cal superar. Geuk Esan (‘prenem la paraula’) ha estat una experiència en la qual l’alumnat de quart de secundària i batxillerat, davant de dos-cents assistents, ha defensat durant tres minuts, en basc, castellà, anglès i francès, la seva postura argumentativa sobre el tema «I tu, què faries per canviar el món?».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preparem el nostre alumnat perquè sigui capaç d´expressar la seva opinió per escrit?
Podria semblar que l’escolarització prepara l’alumnat per expressar les seves opinions per escrit. Això no obstant, si preguntem als estudiants de segon de batxillerat fins a quin punt es veuen preparats en referència a aquest aspecte, descobrim les inseguretats que pateixen. Des del punt de vista educatiu i ciutadà, és útil disposar d’estratègies que activin aquestes capacitats. L’experiència que relatem desvela algunes claus que poden servir per treballar aquesta qüestió als centres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lloc de l'argumentació en les programacions didàctiques
El present article proposa que es reflexioni sobre el lloc que l’argumentació ha d’ocupar en les programacions didàctiques i suggereix algunes propostes per afavorir els aprenentatges argumentatius i millorar la coordinació entre les àrees lingüístiques i no lingüístiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Poemes amb bigoti
Partint de l’assumpció que tot acte poètic és un acte creador i que no hauria de ser una activitat passiva, vam dissenyar el taller titulat «Poemes amb bigoti». El punt de partida era el següent: si Marcel Duchamp va dibuixar un bigoti a la Mona Lisa, es pot posar un bigoti a un poema? L’experiència pretén fer treballar propostes que ajudin a trencar els prejudicis envers el gènere poètic, que contribueixin a dessacralitzar la poesia, que apoderin els lectors i que els converteixin també en creadors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El carnet per punts, una eina d´avaluació formativa
En aquest article s’explica què és i com s’ha implementat el carnet lingüístic per punts, una eina creada per a incentivar la millora en la qualitat de les produccions dels aprenents. El carnet per punts contribueix a regular el procés d’aprenentatge, fa conscient l’estudiant de la seua evolució i alhora incentiva la realització de les pràctiques, factors que incideixen en la millora de l’adquisició de coneixements nous.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica?: La retroacció en els aprenentatges: evidències neuroeducatives
La retroacció, especialment quan es realitza entre iguals, activa l’anomenat cervell social, que inclou diverses àrees del cervell, entre les quals destaquen les implicades amb les recompenses i la motivació (l’estriat), la generació de les emocions (l’amígdala) i de control del comportament, la gestió de les funcions executives, l’aprenentatge conscient i la metacognició (escorça prefrontal).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: La retroacció en els aprenentatges: evidències neuroeducatives. La retroacció durant les revisions mútues de cartes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: «Nuevas rutas»
Es valora la unitat didàctica digital «Nuevas rutas», adreçada als nois i noies de primer d’ESO. Forma part del llibre digital de l’alumnat d’aquest curs dintre del projecte d’Anaya Suma piezas, destinat a treballar la matèria de llengua castellana i literatura. És una maqueta oferta per l’editorial a la qual es pot accedir lliurement i que treballa aspectes d’aquest àmbit relacionats amb tots els blocs de contingut del decret curricular.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Aprenent a argumentar
Es proposa treballar l’argumentació de manera pràctica. Per fer-ho, es plantegen dues activitats basades en el joc i que tenen com a objectiu la planificació i la composició d’un text argumentatiu. En aquesta activitat ens basem en l’obra Las claves de la argumentación, d’Anthony Weston.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: El Monte de las Ánimas: un podcast de llegenda
La proposta didàctica següent té com a objectiu treballar l’expressió oral a partir d’una llegenda de Bécquer. Aquesta tasca està inclosa dintre d’una seqüència didàctica que se centra a mostrar el moviment literari del Romanticisme. S’adreça a l’alumnat de quart d’ESO.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.