Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La guerra «de», la guerra «contra»
Tractar la violència des d’edats primerenques no és fàcil. Al voltant de la violència hi giren una sèrie interminable de qüestions que com a societat no tenim resoltes i és a l’escola on s’ha de transmetre la necessitat de discutir i debatre sobre aquests temes. Així mateix, cal prendre consciència sobre com la violència com a aprenentatge social es pot començar a construir a dins i a fora dels escenaris escolars des de les primeres edats. Aquest capítol recull els discursos en relació amb la infància i el problema de la violència en l’educació primerenca, ja que és la mateixa civilització la responsable de la seva construcció, i es reflexiona sobre la importància de commemorar i celebrar la pau en els escenaris escolars de l’educació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El poder de la imagen: tiranía y desencuentro en la escena escolar
El món visual ha adquirit una gran influència sobre els nens i les nenes. Arran dels últims avançaments de les noves tecnologies, les imatges ocupen gran part de l’espai mental dels petits, fent que el discurs verbal tot sovint passi desapercebut. L’escola, per tant, ha de recuperar i reforçar el poder de la paraula en un espai que necessita que es narrin i discuteixin històries reals i contes, i no que es mirin tantes pel·lícules inspirades en ells. Aquest capítol analitza i reflexiona sobre el poder de la imatge i la influència dels mitjans de comunicació, com ara la televisió, i sobre la visió que té la infància de la violència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El juego y la construcción de identidades
Si bé el joc es tracta d’una activitat que provoca gaudi en els nens i nenes, els docents han de tenir en compte que també hi ha un conjunt de jocs infantils, lligats al desplaer, que ens parlen de la violència que viuen o presencien quotidianament els nens i les nenes, de les maldats del món, de la violència implícita al món i de les maldats que presencien o es cometen amb ells i elles en el seu entorn. Aquest capítol ofereix una reflexió sobre diferents tipus de jocs i joguines que promouen o reflecteixen situacions violentes, així com condicionen les relacions socials i influeixen en la construcció de la identitat dels nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Violencia y diversidad
La violència física i psíquica sobre les persones que són diferents, ja sigui en el pla corporal o quant a la seva cultura o religió, ha estat molt present en la nostra pròpia història cultural. No és estrany, doncs, que s’estigui contribuint a fer que les diferències físiques dels altres, les que s’allunyen dels cànons que hem establert com els únicament vàlids des de la nostra hegemonia sociocultural i econòmica, provoquin en els nens i nenes els temors més variats. Aquest capítol mira de conscienciar els docents de la importància de la seva tasca per evitar l’exclusió social i fugir, així, de certs discursos en relació amb la diversitat que contribueixen a potenciar la violència en els escenaris escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Limpieza, género y maldad
Aquest capítol se centra en la importància d’intervenir en les agressions físiques protagonitzades pels nens i nenes desfent-se de prejudicis associats al gènere. Les aules d’educació infantil no poden romandre alienes a tota la varietat de rituals i comportaments que es produeixen, associats tant a la masculinitat com a la feminitat. En aquest sentit, el professorat ha d’evitar situacions de discriminació i no actuar injustament en funció del gènere a l’hora de posar fre a aquesta mena d’actuacions violentes contra els altres. Així mateix, és necessari discutir i analitzar críticament en el marc escolar les expectatives docents en relació amb els comportaments estimats com a bondadosos dels nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Malvado sí, aunque famoso
És necessari discutir amb els nens i les nenes sobre alguns aspectes de la maldat a partir dels comportaments de certs personatges malvats de les històries i relats construïts per entretenir la infància. Així mateix, cal analitzar en els escenaris escolars com es legitima l’ús de la violència física a través dels més variats contes i històries que es relaten, llegeixen, projecten o representen per a la infància. En aquest sentit, les actuacions de l’adult com a mediador en els conflictes de violència seran fonamentals en la construcció de la bona o mala fama dels nens i nenes, a fi de contribuir a evitar certes etiquetes que influeixen en la consideració social més o menys gran que d’ells es té en els grups, tal com afirma aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las heridas de la pobreza
Avui dia hi continua havent persones que no disposen dels mínims recursos necessaris que els asseguren l’exercici dels drets humans universals. D’aquesta manera, l’escolaritat té un paper fonamental en la construcció d’una consciència crítica referent a aquestes injustícies en els nens i les nenes. Tal com recull aquest capítol, el professorat ha de tenir molt present que entre el seu alumnat hi pot haver nens i nenes amb famílies que no presentin els mínims recursos necessaris per desenvolupar una vida digna, i que aquestes situacions poden desembocar en comportaments agressius en ells, a manera de protesta inconscient per les seves situacions particulars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A modo de síntesis: apuntes para revisar algunas imágenes y prácticas escolares
Aquest capítol sintetitza algunes de les idees i consideracions més importants que poden servir de precedent a la comunitat educativa per continuar reflexionant sobre la infància i la violència, amb la condició de garantir una convivència pacífica entre els més petits. D’igual manera, es presenten algunes premisses per abordar i treballar el tema de la violència des de l’escola en general i a l’aula en particular i s’ofereixen unes quantes idees i exemples de pràctiques educatives que poden ajudar els docents en les seves intervencions amb els nens i nenes des de les edats primerenques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consideración final
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía
Un punt de partida a processos de canvi en l’exercici de la docència en aquells professors i professores preocupats pel tema de la convivència pacífica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un punt de partida a processos de canvi en l’exercici de la docència en aquells professors i professores preocupats pel tema de la convivència pacífica.