Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: En busca del espacio perdido
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: El imaginario espacial de la infancia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los territorios vitales de la infancia
La primera infància està exposada diàriament a diferents espais i contextos amb els quals es pot interactuar, fet que suposa la construcció progressiva del coneixement de l’infant. En aquest capítol s’exploren les vivències de l’espai mitjançant successives aproximacions, acostant el lector al concepte de l’espai des de diversos enfocaments que permetin entendre’l com un espai de llocs, d’objectes, d’emocions, un espai corporal... per submergir-se en un espai comprès com a entorn vital.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los territorios conquistados para la infancia
A continuació, en aquest capítol es presenta un recorregut a través de l’obra d’arquitectes i artistes que han pres el món de la infància com a origen i referència de les seves propostes arquitectòniques. Amb això es pretén posar en primer pla l’argument constructor de les diverses estratègies de jocs i projectes que busquen transformar i crear un món per a la infància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Territorios de la cultura infantil
L’experiència de l’espai es transmet des d’una memòria col·lectiva que constitueix la mateixa cultura infantil, construint un bagatge que passa a formar part de la seva memòria individual: els nens descobreixen l’espai en l’exploració de l’entorn o en els jocs i contes, i enriqueixen, així, el seu bagatge sensorial, emotiu, contextual... En aquest capítol es fa un peculiar recorregut per la narrativa i els jocs populars infantils, així com pel joc entès com un lliure divagar, i es descobreix com els jocs també es conformen des de claus espacials, freqüentment oblidades en pro d’altres interpretacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los territorios de juego de la infancia
El joc és una acció imprescindible per al desenvolupament en la infància, tant a dins com a fora de l’escola. Per aquest motiu, aquest capítol se centra en el paper que la nostra societat atorga al joc i com és entès en els contextos de la ciutat i l’escola. Posteriorment s’analitza la construcció d’escenaris i jocs espacials, que van reconquerir llocs i situacions de joc lliure per a la infància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Territorios posibles en la escuela infantil
En aquest capítol es presenta una visió de l’escola com a àmbit en què es vinculen pedagogia i arquitectura. Ambients creats des de propostes pedagògiques (l’escola Montessori i el pensament de Loris Malaguzzi, desenvolupat a les escoles reggianes amb relació a la creació d’ambients en un projecte cultural i educatiu) a partir de la idea bàsica d’establir relacions importants entre arquitectura, disseny arquitectònic i disseny d’objectes. Amb un doble enfocament disciplinari, s’acosta el lector a la construcció d’espais educatius des de les propostes pedagògiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Territorios de investigación
Conèixer l’àmbit de l’escola permet ser espectadors d’experiències que hi tenen lloc, i veure’n l’organització i el projecte pedagògic. Partint d’algunes qüestions metodològiques i estratègies de recerca educativa, en aquest capítol es mostra com s’ha d’observar l’infant per tal d’estudiar la relació que els nens i les nenes estableixen amb l’espai-ambient a l’escola infantil. Així mateix, al final del capítol s’ofereixen unes quantes propostes dutes a terme a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diálogos
Experiències i anàlisis de projectes en què hi ha un profund diàleg entre arquitectura i pedagogia. De la conquesta de l'espai urbà i escolar, al disseny d'objectes de sensibilitat especial per a la infància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiències i anàlisis de projectes en què hi ha un profund diàleg entre arquitectura i pedagogia. De la conquesta de l'espai urbà i escolar, al disseny d'objectes de sensibilitat especial per a la infància.