L'objectiu del llibre és contribuir a consolidar l'ús dels horts ecològics com a contextos d'ensenyament-aprenentatge a la secundària, convençuts que són motor de transformació per als nostres estudiants i societats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'objectiu del llibre és contribuir a consolidar l'ús dels horts ecològics com a contextos d'ensenyament-aprenentatge a la secundària, convençuts que són motor de transformació per als nostres estudiants i societats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Dónde hay suelo cultivable en nuestro instituto? Uso de datos y pruebas para argumentar en torno a la salud del suelo
La comprensió del sòl com un ecosistema dinàmic és essencial en l'educació, destacant la importància de la biota edàfica en la seva formació i nutrició vegetal. A través de paràmetres físics, químics i biològics, es pot diagnosticar la salut del sòl i suggerir millores, fomentant una visió ecosistèmica més complexa en l'estudiantat mitjançant propostes didàctiques específiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un tesoro oculto en la basura. Indagando sobre la biodegradación de nuestros residuos orgánicos
La gestió de residus sòlids urbans (RSU), especialment la fracció orgànica, presenta desafiaments ambientals significatius. El compostatge en horts educatius ofereix una solució pràctica, transformant deixalles en esmenes orgàniques valuoses i reduint impactes ambientals. Aquesta activitat connecta pràctiques de consum i gestió de RSU amb conceptes científics, com la descomposició i el cicle de carboni, malgrat la falta de comprensió estudiantil sobre el procés biològic involucrat. El compostatge escolar permet experimentació pràctica i aprenentatge actiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué nos indican los niveles de ozono y temperatura? Medida y análisis de datos para argumentar en torno a la calidad del aire que respiramos
L'alumnat de secundària sol tenir una comprensió limitada sobre el concepte de mesura, enfocant-se en dimensions bàsiques com la longitud, l'àrea i el volum. Aquest projecte busca expandir aquest enteniment en introduir el mesurament de variables meteorològiques i la qualitat de l'aire, destacant la importància de l'anàlisi estadística en l'avaluació de la qualitat de l'aire i el seu impacte en la salut humana. A través de l'aplicació de matemàtiques en contextos reals, es busca motivar i enriquir l'aprenentatge de l'alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Dónde podemos construir un microhumedal en nuestro entorno escolar? Diseñar, construir y evaluar un ecosistema acuático
Els microaiguamolls, encara que siguin petits, són crucials per a la conservació d'espècies amenaçades. El seu disseny i la implementació en l'educació permeten a l'alumnat comprendre els factors ecològics que els afecten, practicar habilitats d'enginyeria i aprendre ecologia de manera pràctica. La comunicació efectiva dels seus projectes fomenta habilitats metacognitives, mentre que abordar problemes reals promou un fort vincle i motivació per a la conservació ambiental.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Quién vive en nuestro instituto? Estudiando la biodiversidad mediante la indagación guiada
El model de biodiversitat en estudiants és simplista, enfocat en espècies visibles i ometent diversitat genètica i d'ecosistemes. És crucial ensenyar el rol de les espècies en ecosistemes i la importància dels serveis ecosistèmics per al benestar humà. Les propostes educatives han de revelar la biodiversitat pròxima i promoure la seva conservació, permetent a l'alumnat desenvolupar habilitats científiques a través de la pràctica de la ciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Sabes quién es quién en nuestro huerto? Observar y dibujar artrópodos para clasificarlos y valorar su diversidad
L'educació biològica cerca que l'alumnat valori la biodiversitat mitjançant coneixements taxonòmics i anatòmics. El dibuix, un recurs tradicionalment vinculat a la ciència, promou l'observació detallada d'éssers vius, millorant l'aprenentatge. Els horts, rics en artròpodes, ofereixen contextos reals per estudiar la seva morfologia i les seves funcions ecològiques. Superar el rebuig a aquests organismes mitjançant l'apreciació estètica i el contacte directe enriqueix l'experiència educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué hace esa mosca posada en esa flor? Observar, dibujar y muestrear en el huerto para aprender cómo se reproducen las plantas y qué insectos
L'ensenyament sobre reproducció sexual de plantes i pol·linització pot ser complexa per als estudiants, els quals mantenen idees errònies. L'hort escolar proporciona una plataforma real per observar flors d'espècies monoiques i hermafrodites, emfatitzant en estructures internes com els òvuls a través d'observacions detallades i disseccions. La importància de la pol·linització entomòfila, especialment en contextos ecològics, destaca el paper de diversos pol·linitzadors més enllà d'abelles i papallones, incloent mosques i escarabats. Activitats com el dibuix científic i el mostreig en l'hort ajuden a superar el rebuig cap als insectes i reconèixer la seva diversitat i funció en la pol·linització.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo podríamos aumentar el rendimiento de nuestros cultivos? Una indagación guiada sobre los factores que condicionan el vigor y desarrollo de las pl
Com a mètode d'ensenyament en pràctiques científiques, la indagació és altament valorada per la seva capacitat per ensenyar a procedir científicament, desenvolupar idees científiques i entendre la naturalesa de la ciència. Encara que requereix una considerable inversió de temps i atorga autonomia a l'alumnat, la qual cosa pot generar incertesa en el docent, l'anàlisi del vigor i desenvolupament de plantes durant 3 o 4 mesos s'alinea amb competències específiques en biologia i geologia a l'ESO. L'experiència de la seva implementació ha estat positivament valorada, malgrat els esforços de planificació i organització requerits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Es tu alimentación respetuosa con tu cuerpo y con el planeta? Uso de evidencias para fundamentar el cambio personal hacia una dieta saludable
La importància de les eleccions alimentàries en la salut i el medi ambient és crucial, suggerint-se un enfocament educatiu integral a l'aula que combini aspectes de nutrició, sostenibilitat, i reflexió crítica entre adolescents. Promoure el debat i la contextualització realista de l'alimentació busca fomentar en l'alumnat la capacitat d'argumentar i prendre decisions informades i conscients sobre la seva dieta, amb la finalitat d'influir positivament en els seus hàbits futurs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Podemos custodiar biodiversidad agrícola en nuestro instituto? Reflexionamos sobre la biodiversidad agrícola y el papel que juegan los agricultores y
La conservació de la biodiversitat agrícola, crucial enfront del canvi climàtic, depèn dels coneixements ecològics tradicionals dels agricultors. Comprendre el cicle vital de les plantes i la capacitat de generar llavors des d'una única mostra és essencial, encara que l'alumnat sol tenir concepcions simplistes sobre la reproducció vegetal. Aquest coneixement permet valorar el paper de les llavors com a embrió de la planta i font d'aliment inicial per al seu creixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Financiación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexo I