Aquest llibre ofereix experiències i propostes de seqüències didàctiques tenint en compte la diversitat de gèneres i els diferents nivells educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre ofereix experiències i propostes de seqüències didàctiques tenint en compte la diversitat de gèneres i els diferents nivells educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducció
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Text, procés, context, activitat discursiva: punts de vista diversos sobre l’activitat d’aprendre i d'ensenyar a escriure
La investigació sobre el text i els processos de producció i comprensió textual, així com sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge de la lectura escrita, ha experimentat en els últims cinquanta anys un desenvolupament com cap altre. Aquest capítol parla d’això, analitzant els enfocaments teòrics i metodològics des dels quals s’ha abordat aquest tema. Igualment, exposa i defineix els diferents objectius clau que conformen el procés d’ensenyament i aprenentatge de la composició escrita: el text, el procés, el context i l’activitat discursiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectes de llengua entre la teoria i la pràctica
Aquest capítol consta de dues parts: a la primera, s’explicita el conjunt de referents que conflueixen en la tasca per projectes i, a la segona, s’exposen les opcions metodològiques que s’adopten en la línia de treball esmentada. D’aquesta manera, el seu contingut permet endinsar-se en els projectes de llengua entre la teoria i la pràctica des de les seves diferents fases: preparació, realització i avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectes per aprendre llengua
Aquest capítol aborda la metodologia del treball per projectes a primària i secundària, mostrant alguns aspectes d’aquesta modalitat de treball i l’important paper que pot tenir en la innovació en l’ensenyament de la llengua. Així, es presenten un conjunt de treballs basats en unes característiques generals com la funcionalitat de l’ús de la llengua, la motivació, la integració d’habilitats lingüístiques (parlar, escoltar, escriure, llegir) i la diversitat d’interessos i habilitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre a narrar. Un projecte sobre la novel·la d’intriga
Aquest capítol aborda el tema d’aprendre a narrar a partir d’unprojecte sobre la novel·lad’intriga, concebentelsprojectesd’escriptura des de la voluntatd’innovar, buscant noves maneresd’ensenyar a escriure i narrar mésd’acordamb les necessitats de l’alumnatsegons les noves concepcions de l’aprenentatge. Així, mostra una experiència real d’un centre sobre la narraciód’intriga que busca aconseguir la <span class="NormalTextRun Spelling
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’escriptura per projectes: «Tu ets l’autor»
Aquest capítol aborda el tema de la redacció escolar des dels projectes d’escriptura, mostrant diverses activitats d’escriptura de textos a partir d’una experiència real. Així, explica el desenvolupament del projecte des de la seva estructura (fases de l’escriptura), amb activitats per a l’exercitació d’alguns aspectes de la narrativa, fins a la presentació del treball final.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’heroi medieval: un projecte de literatura europea
En aquest capítol s’explica el desenvolupament d’un projecte de literatura europea a secundària des de l’enfocament del treball per projectes. Amb això es pretén acostar l’alumne a la visió de la presència de tòpics i motius literaris que estableixen fortes relacions d’intertextualitat entre un conjunt d’obres determinades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com ensenyar a escriure el relat històric? Elaboració de dues seqüències didàctiques i avaluació de l'impacte pedagògic que té a l'escola primària
Saber escriure constitueix una necessitat absoluta a la nostra societat, per la qual cosa és essencial abordar el desenvolupament de l’expressió escrita en l’alumnat. Aquest capítol parla d’això a través de l’elaboració de dues seqüències didàctiques sobre el relat històric amb alumnes de primària. Així mateix, s’ofereixen activitats destinades a diferenciar la narració d’altres formes discursives (el relat històric, d’altres gèneres narratius) i exercicis que miren de solucionar les dificultats dels alumnes relatives a la cohesió del text.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Seqüències didàctiques per ensenyar a argumentar a l’escola primària?,
Aquest capítol se centra en l’interès pedagògic d’ensenyar l’argumentació a l’escola primària. Així doncs, ofereix una sèrie d’orientacions per a l’ensenyament sistemàtic de l’argumentació, com els principis d’organització de les seqüències didàctiques, els tallers d’aprenentatge, els objectius relacionats amb les activitats de lectura/escriptura amb exemples il·lustratius, l’organització del text argumentatiu, la textualització i la producció final.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure textos argumentatius: una seqüència didàctica
Aquest capítol presenta una seqüència didàctica sobre l’escriptura de textos argumentatius. La seqüència es divideix en quatre fases, cadascuna de les quals parteix de diferents propostes didàctiques (actuació, reflexió, anàlisi i generalització), que són estudiades en aquestes pàgines tenint en compte els seus pressupòsits teòrics i activitats per a l’alumnat. Igualment, s’ofereix un ampli annex en aquest sentit amb orientacions i instruments per poder aplicar aquesta seqüència a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una exposició de poesia: poemes per llegir i comprendre, per dir, per mirar, per jugar
Aquest capítol presenta un projecte de treball sobre el llenguatge poètic a primària, centrat en l’organització d’una activitat d’exposició poètica a través d’una proposta de lectura i producció de textos escrits. Les diferents activitats que s’ofereixen se centren a llegir poemes, comprendre’ls, dir-los en veu alta, descobrir la intenció comunicativa del poeta o classificar poemes en funció de les seves característiques formals o de contingut, entre d’altres. En definitiva: familiaritzar-se amb el llenguatge poètic a través de tot el procés de preparació de l’exposició.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La composició de notícies
Aquest capítol aborda la composició de notícies en un context escolar amb la voluntat de desenvolupar la competència textual de l’alumnat. Mostra una intervenció per a l’aprenentatge tant pel que fa al discurs periodístic com pel que fa a la producció de textos escrits en general, i que preveu activitats com l’elaboració d’un pla de text, la redacció del titular i l’entrada, i del cos de la notícia, insistint especialment en els procediments de cohesió del text.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De l’entrevista al reportatge periodístic (o de la llengua oral a l’escrita)
Aquest capítol presenta una experiència real d’aula perquè l’alumnat aprengui a passar del monòleg oral informal a la llengua escrita formal. D’aquesta manera, mostra el desenvolupament d’una seqüència didàctica en què s’aborda el procés de l’entrevista al reportatge, detallant les fases de la seqüència didàctica en la realització de l’entrevista, la comunicació dels resultats i l’elaboració del reportatge. També inclou una pauta de valoració, així com un fragment d’exemple de com va canviar un text de l’alumnat del monòleg oral a l’escrit en acabar la seqüència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escrivint crítiques teatrals. Experiència de secundària
Aquest capítol aborda els projectes d’escriptura centrats en la redacció de crítiques teatrals i el seu interès didàctic. En aquest marc, analitza i reflexiona sobre el tema explicant l’experiència, la dinàmica i el contingut de les diferents sessions proposades en el context de secundària, mostrant, també, exemples del resultat del treball d’alguns alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Textos expositius: el resum
Aquest capítol mostra una seqüència centrada en la lectura de textos expositius, orientada a obtenir informació sobre un tema concret per dur a terme una exposició temàtica amb intenció divulgativa. Així, detalla els objectius de la seqüència, centrats a seleccionar la informació pertinent de diverses fonts i tractar-la de manera organitzada d’acord amb una intenció i uns objectius, així com el desenvolupament, criteris didàctics i orientacions per a la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les activitats d’escriptura en les àrees curriculars no lingüístiques
Les investigacions fetes en relació amb l’activitat de l’escriptura han afavorit canvis en la concepció de què és escriure i com s’aprèn a escriure. Des d’aquesta perspectiva de l’activitat d’escriptura cal replantejar-se l’ensenyament-aprenentatge del llenguatge i també pel que fa a la resta de les àrees del currículum escolar. Aquest capítol parla d’això, centrant-se en el procés de composició de textos escrits com a procés de construcció de coneixements. Igualment, s’aborden temes com el llenguatge oral, el llenguatge escrit o els coneixements de l’escriptor, insistint especialment en la importància de la situació discursiva (el procés d’escriptura, el discurs expositiu...). També inclou un complet annex amb la descripció dels objectius i accions dels projectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La reflexió gramatical en un projecte d’escriptura: «Manual de procediments narratius»
El contingut d’aquest capítol se situa en l’elaboració com a treball global d’un projecte d’escriptura anomenat «Manual de procediments narratius», una proposta de manual d’instruccions per escriure textos perquè l’alumnat faci en paral·lel al treball de les unitats didàctiques de l’àrea de llengua, en un trimestre aproximadament. Així, es detallen els diferents elements que componen el projecte, incidint en temes com la persona gramatical, els procediments de modalització i les formes verbals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura en els projectes de treball
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referències bibliogràfiques