Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación del libro
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción al tema
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Inmersión en el crecimiento emocional
Les vivències emocionals són el motor principal de la nostra vida i les nostres relacions. A l’educació el món emocional també hauria de ser el motor per contribuir al desenvolupament integral dels nens i les nenes, és a dir, educar emocionalment per impulsar-ne el creixement emocional. Aquest capítol presenta les capacitats que formen part del motor emocional: l’entorn social, el diàleg intern, l’equilibri entre proximitat i distància i la sensibilitat estètica. L’engranatge d’aquestes peces farà funcionar el motor emocional i, així, es podrà arribar a un creixement harmònic en els nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relaciones entre los contextos afectivos del niño
El creixement dels nens i les nenes està relacionat amb les característiques i relacions que s’estableixen entre els diferents contextos afectius que formen part del seu entorn. La família, l’escola, el grup-classe, el mestre, la comunitat i la societat són els principals contextos que influeixen en el seu creixement emocional i, doncs, aquest capítol se centra en les interaccions que s’estableixen entre ells i es detalla l’aportació de cadascun al benestar emocional del nen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Clima y actitudes que deben contagiarse entre los diferentes sistemas de relación del niño y la niña
Per contribuir al creixement emocional dels nens i les nenes hem de tenir en compte les actituds que mostrem davant d’ells, ja que poden ser decisives en la construcció de les seves creences i valors. Al llarg d’aquest capítol es mostren algunes de les actituds més favorables i positives que poden facilitar un creixement emocional en el nen, com ara la transparència, la confiança, el tacte, la responsabilitat, l’elasticitat i l’harmonia. Cadascuna d’aquestes actituds pot potenciar les seves capacitats i competències perquè arribi a ser un ésser íntegre, autònom i social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Herramientas para la observación y la interpretación de los procesos psicosociales
És complicat arribar a valorar el procés emocional dels alumnes durant les vivències i experiències emocionals de l’aula. Així doncs, cal tenir en compte l’observació com a via per obtenir i interpretar els resultats dels processos psicosocials del nen en les diverses experiències emocionals que es duguin a terme. Es presenten dos tipus d’observacions diferents, la introspectiva i la sistemàtica, les quals serviran per valorar de manera integral tota l’experiència abans, durant i després de viure-la a través d’una sèrie d’objectius, indicadors i paràmetres que cal tenir en compte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción. Qué se pretende aportar
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relaciones de vida cotidiana
En els primers anys de vida, les vivències quotidianes són les que més afavoreixen i estrenyen els lligams afectius dels més petits i l’adult, per tal que aquest pugui conèixer bé com és el nen i pugui satisfer, així, les seves necessitats més bàsiques. La proposta educativa següent presenta l’entorn i la quotidianitat com a elements fonamentals que afavoreixen el creixement emocional autònom dels nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Juego simbólico
A través del joc simbòlic els nens i les nenes poden créixer emocionalment, ja que poden interpretar les seves relacions afectives i exterioritzar les seves emocions, viure els seus desitjos o equivocar-se sense tenir por de les conseqüències. Per tant, l’adult ha de proporcionar un entorn afavoridor que permeti el joc simbòlic lliure dels petits. La proposta següent presenta les condicions que cal tenir en compte per a l’organització espacial i temporal, els materials i ambients que permetin el joc simbòlic lliure dels nens i les nenes, així com el paper de l’adult durant la seva intervenció en el joc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Emociones primarias y su alquimia
L’amor, la por, la ràbia, la tristor i l’alegria són les primeres emocions que tenim tots quan naixem. A partir de les emocions primàries, la proposta següent presenta un marc teòric de referència amb aportacions de diversos autors especialistes en la matèria, per facilitar a l’educador una base de treball professional que li permeti establir activitats per als nens i les nenes, així com també s’aporten idees clau sobre cada emoció que ajudaran l’educador durant la seva intervenció i les actituds que ha d’adoptar en cada cas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tiempos y ritmos de acogida
Els horaris marquen una planificació i distribució del temps i, a l’escola, aquest horari respon a les concepcions educatives. El temps es converteix, així, en una acció educativa, en la qual es pot tenir en compte la quotidianitat i diferents factors temporals, com ara el silenci i els ritmes individuals, del grup-classe i del mestre. Tenint en compte aquests factors es poden arribar a proposar seqüències temporals que ajudin el creixement emocional dels nens i les nenes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vivencias compartidas en grupo
Les emocions es poden activar a través de les relacions entre un grup de persones i el contacte que s’estableixi entre elles. Segons amb qui estiguem i d’acord amb les circumstàncies personals de cadascú, la sensació i els sentiments davant i respecte a l’altra persona canviaran, i és important expressar-ho posteriorment. Donar i rebre ens permet estar interconnectats emocionalment amb els altres. La proposta següent es basa a fomentar la comunicació a l’escola i facilitar el contacte proper entre els nens i les nenes, a partir d’objectes i parts del cos que permetin el contacte entre ells.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los símbolos personales y el imaginario colectivo
Els símbols són elements culturals que ens ajuden a ser conscients de les nostres emocions i són utilitzats, juntament amb les imatges, per transmetre creences comunes d’una tradició cultural que atorga al grup social una identitat, un imaginari col·lectiu que els uneix emocionalment. Aquesta proposta presenta algunes estratègies educatives, per exemple els contes, que permetran als nens i les nenes poder identificar les seves emocions personals i associar-les a un símbol o imatge que les representi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Palabras del pensamiento
Hi ha diverses maneres d’exterioritzar una emoció i una d’elles és a través de la paraula. Traduir les emocions i els sentiments a partir del pensament es tracta d’una estratègia que ajuda els nens i les nenes a comprendre i millorar el seu món emocional. Per a ells és molt més fàcil exterioritzar-los a partir de dibuixos o del moviment; així i tot, cal parlar amb ells posteriorment per recollir per escrit tot el que expressin verbalment. Les habilitats del pensament i les converses amb els petits són els aspectes que recull la següent proposta educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Música y emoción
El llenguatge musical és universal i ens permet connectar directament amb el nostre món emocional per exterioritzar-lo a través del ritme o del moviment. La música, per tant, ajudarà els nens i les nenes a reforçar els seus vincles afectius i a exterioritzar físicament els seus sentiments i estats d’ànim. La proposta següent presenta la importància de la música cantada com a transmissora de cultura i la relació que permet establir entre nen i adult, el simbolisme de la música i els seus beneficis amb relació a l’educació emocional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Arte y emoción
A través de l’art, és a dir, del llenguatge visual i plàstic, els nens i les nenes poden arribar a expressar i exterioritzar el que pensen i senten i compartir-ho amb els altres. L’experimentació amb textures, llum, colors i espais són les primeres expressions plàstiques dels més petits. A continuació es presenta una proposta educativa basada en la importància del llenguatge visual i plàstic per mostrar emocions i sentiments, així com el paper que ha de tenir el mestre amb els nens i les nenes a l’hora de proposar i posar en pràctica les propostes que determini.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Expresión corporal
Les emocions i els sentiments es poden exterioritzar i captar a través del llenguatge corporal. El cos dona respostes als estímuls que percep i es modela d’acord amb cada emoció. La memòria del que hem viscut es transmet no només intel·lectualment sinó també amb el propi cos. A la proposta següent es tenen en compte els aspectes que s’han d’afavorir per a l’expressió corporal de les emocions, així com les actituds que s’han de fomentar en els nens i les del mateix educador respecte al llenguatge corporal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo
Les vivències emocionals i afectives són el motor de la nostra vida i de les nostres relacions, per tant, haurien de ser-ho també a l'educació. Aquest llibre aporta elements de reflexió i d'anàlisi, suggeriments, invitacions, recursos ...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les vivències emocionals i afectives són el motor de la nostra vida i de les nostres relacions, per tant, haurien de ser-ho també a l'educació. Aquest llibre aporta elements de reflexió i d'anàlisi, suggeriments, invitacions, recursos ...