Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Secuencias didácticas para aprender gramática (SDG)
Les SDG tenen com a objectiu l’ensenyament i l’aprenentatge de la gramàtica com a objecte d’ensenyament. Aquest capítol presenta aquest model d’ensenyament-aprenentatge, que preveu un conjunt de tasques diverses, totes elles relacionades amb un objectiu global que els dona sentit. Les activitats que s’hi inclouen són fonamentalment de dos tipus: de recerca, per descobrir el funcionament de la llengua en algun aspecte (morfològic, sintàctic, textual, discursiu), i d’aprenentatge, perquè l’alumne obtingui uns coneixements que resultin disponibles per a activitats i aprenentatges posteriors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La cohesión textual en la enseñanza de la lengua
Escriure és difícil, ja que requereix posar en joc molts sabers pràctics, entre altres els relacionats amb l’anomenada cohesió. En aquest capítol s’aborden algunes qüestions relacionades amb aquesta propietat textual, i s’adopta fonamentalment una perspectiva didàctica. S’hi destaca la importància d’accedir als mecanismes cohesius per millorar tant la comprensió lectora, amb referència específica a la necessitat de treballar els nivells intermedis de la informació textual, com la capacitat de l’expressió escrita, a través de projectes d’escriptura. A partir d’unes quantes propostes d’activitats tipus per treballar a l’aula, s’apunten valoracions sobre els continguts de l’àmbit textual que poden ser més adients segons les diverses etapes educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gramática y uso: los conectores en los textos argumentativos
Aquest capítol es fonamenta i narra una experiència d’ensenyament dels elements de connexió en el marc d’una seqüència didàctica basada en un projecte, «El racó d’opinió», consistent en l’elaboració d’un fitxer de valoracions personals dels llibres que, preceptivament, llegien els alumnes. La descripció del procés se centra en l’activitat dels alumnes i en la seva diversa implicació en la tasca, en els camins que recorren per construir el seu saber sobre les formes, en el pes de l’argumentació gramatical de tipus principalment semàntic en aquests processos i, sobretot, en l’intent de sistematitzar no sols els continguts perquè puguin arribar a estar disponibles per a activitats posteriors, sinó també els procediments que els permeten reflexionar i descobrir l’adequació en el discurs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sintaxis y educación literaria
Els autors d’aquest capítol proposen una via d’integració de l’educació lingüística i literària que facilita la combinació de certs recursos literaris de caràcter sintàctic, com el paral·lelisme, o de caràcter semàntic, com la metàfora i la comparació, mitjançant activitats d’observació i de manipulació de la forma lingüística, per, com a objectiu últim d’aprenentatge, atribuir-los sentit en els textos literaris en els quals s’usen. Amb això es pretén desenvolupar la capacitat metalingüística dels alumnes vinculant la reflexió gramatical a la interpretació dels textos literaris. Així mateix, se supera la tradicional descripció gramatical dels enunciats i s’evita la instrumentalització dels textos literaris en les activitats de vocabulari o d’anàlisi gramatical.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El tiempo de la narración: una secuencia de trabajo gramatical
La seqüència presentada en aquest capítol se centra en el reconeixement i en la manipulació dels procediments lingüístics relacionats amb la temporalitat del relat, respecte a la relació entre el temps de l’enunciat, el temps de l’enunciació i els procediments que cohesionen el text narratiu mitjançant l’alternança de temps verbals, de manera que l’alumne arribi a la seva comprensió i al seu ús adequat. El capítol descriu detalladament els objectius de la seqüència, la proposta de desenvolupament de les activitats que es proposen –tenint en compte dos tipus de continguts: contextuals i textuals– i els criteris didàctics que la guien. Finalment, s’ofereix una proposta d’avaluació a partir de la integració dels conceptes gramaticals en la producció d’un text narratiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aspecto verbal en las narraciones de ficción. Una reflexión interlingüística
La seqüència didàctica d’aquest capítol estudia l’aspecte verbal des d’una perspectiva interlingüística i proposa una reflexió sobre el seu funcionament en narracions de ficció en castellà, català i anglès. Des d’una perspectiva integradora, basada en el plantejament del paper de la gramàtica contrastiva en l’ensenyament, en les característiques dels aprenents multilingües i en la necessitat de planificar un tractament integrat de les llengües en el currículum de l’educació obligatòria, es planteja una proposta d’intervenció que té en compte el caràcter global del coneixement lingüístic dels escolars plurilingües i que proposa construir el coneixement a partir de la reflexió compartida sobre el sistema lingüístic i els seus usos. El capítol descriu de manera detallada els objectius, les activitats i els instruments didàctics de la seqüència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcción del conocimiento gramatical de los alumnos de secundaria a través de la investigación y el razonamiento
La recerca en què s’inscriu el treball presentat en aquest capítol es proposa incidir en una metodologia d’ensenyament gramatical que tingui en compte la diversitat de llengües presents a l’aula, la variació lingüística, l’exploració activa de l’alumnat i la capacitat de raonament metalingüístic basat en l’observació i no en la competència lingüística ideal. En l’exemple, l’alumnat s’enfronta, com a investigador de camp, a la diversitat de formes que els parlants actuals adopten per resoldre la referència locativa que el català normatiu resol amb la utilització del pronom hi. El disseny de les proves i els diàlegs de l’aula propicien ocasions per consultar gramàtiques, per resoldre dubtes i, en definitiva, per aprendre la mateixa forma normativa que ells constaten que es perd.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo funcionan los relativos? Aprender gramática investigando
En aquest capítol presentem una seqüència didàctica per a alumnes d’ESO i de batxillerat enfocada a l’ensenyament i a l’aprenentatge de la gramàtica, amb l’objectiu que el coneixement resultant afavoreixi un millor ús i coneixement de la llengua. La SDG se centra en l’anàlisi de les formes i en la freqüència dels relatius en textos de diferent tipus, tenint en compte la variació en l’ús de la llengua. Els alumnes que van posar en pràctica aquesta seqüència van fer un projecte de recerca lingüística sobre els pronoms relatius en llengua catalana que els va permetre descobrir el seu ús i la seva normativa, a través de la reflexió sobre aquests aspectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los alumnos investigan sobre gramática: un breve trabajo de campo estructurado como una secuencia didáctica
Aquest capítol planteja una seqüència didàctica centrada en l’observació i anàlisi de l’ús dels pronoms de la llengua catalana que presenten més dificultat per als alumnes o amb una variació més gran. La proposta pren la forma d’un petit treball de camp dins de l’àmbit escolar, amb un procés de recerca que permet fer explícit el raonament gramatical dels estudiants. La SDG implica, d’una banda, crear situacions de reflexió compartida entre els alumnes i, de l’altra, un canvi de perspectiva en el treball dels alumnes: passar de respondre preguntes i resoldre exercicis gramaticals a ser ells els qui formulin preguntes i proposin activitats per analitzar què saben sobre la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajamos la oración
L’autor d’aquest capítol defensa la importància de mantenir el coneixement explícit de certs aspectes del codi de la llengua dins d’un enfocament de l’ensenyament de la llengua orientat a la competència comunicativa. Des de la seva preocupació per trobar la millor manera d’abordar la sistematització d’alguns coneixements gramaticals bàsics al final de l’ESO, proposa dues seqüències d’activitats: una sobre el subjecte i l’altra sobre la complementació verbal. S’observa en els alumnes una competència metalingüística insuficient, producte de la forma habitual de transmissió dels continguts gramaticals i de les activitats centrades en la identificació i etiquetatge de formes lingüístiques, en detriment del joc lingüístic i de la manipulació del llenguatge. Per superar-ho, proposa una doble tasca: incitar els alumnes a examinar els seus coneixements previs i, a continuació, orientar-los en la construcció dels nous conceptes gramaticals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La actividad metalingüística: más allá del análisis gramatical
La major part de les activitats gramaticals que proposen els llibres de text consisteix en el reconeixement i l’anàlisi de formes lingüístiques, operacions necessàries per al desenvolupament de la capacitat metalingüística, però que perden la seva virtualitat formativa quan l’anàlisi es converteix en un mer exercici escolar. El desenvolupament de la capacitat metalingüística de l’alumnat requerirà, per tant, la diversificació de les activitats de reflexió gramatical. Amb aquest objectiu, el capítol esbossa una tipologia d’activitats basada, d’una banda, en una diversitat d’operacions implicades en el procés de conceptualització (observar, analitzar, manipular, sistematitzar les observacions, etc.), i, de l’altra, en el llenguatge emprat en l’activitat metalingüística (sense discurs metalingüístic, llenguatge ordinari, metallenguatge gramatical, etc.). Aquesta tipologia pot considerar-se un instrument per elaborar seqüències didàctiques i per planificar l’activitat metalingüística implicada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una secuencia didáctica sobre la complementación verbal: la clasificación de los verbos según los complementos verbales
En aquest capítol presentem una seqüència didàctica de gramàtica (SDG) feta a segon i tercer d’ESO sobre un aspecte gramatical molt tractat a les classes de llengua: la complementació verbal. Aquesta SDG parteix de la idea que la manipulació de dades lingüístiques per part dels alumnes i la verbalització de procediments i conceptes pot ajudar els alumnes a regular el procés d’aprenentatge. Així doncs, l’instrument de classificació dels verbs segons els complements que admeten serveix per activar tots els eixos en situacions interactives molt diverses. Les explicacions orals als companys i l’elaboració de síntesis enteses com a eines per aprendre, per recordar i per recapitular pensant en nous aprenentatges es mostren com a elements imprescindibles en el procés compartit d’elaboració del coneixement gramatical.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza de la gramática: pensar la oración
A partir de la caracterització del coneixement gramatical dels alumnes, aquest capítol proposa la reflexió entorn de dos eixos: les situacions d’ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, i els objectius i continguts gramaticals del currículum, centrats en el concepte d’oració. L’interès de l’activitat metalingüística dels alumnes, implicats en seqüències didàctiques que permeten i promouen el contrast de representacions i interpretacions sobre els elements lingüístics, es dibuixa com una via útil per a l’ensenyament de la gramàtica. Seguint aquesta mateixa línia, el capítol descriu una proposta de mediació en l’elaboració de coneixement gramatical mitjançant el model de seqüència didàctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencia bibliográficas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacia una gramática pedagógica
Aquest capítol se situa en el marc de la necessitat d’una gramàtica pedagògica que pugui servir d’instrument per a la programació dels continguts gramaticals, considerats pertinents per al desenvolupament d’una seqüència didàctica, dins d’un enfocament integrador de la reflexió gramatical i de l’ús de la llengua. En aquesta gramàtica no serà suficient descriure les formes lingüístiques, sinó que el més important serà mostrar per a què serveixen i com s’utilitzen en els diferents usos socials de la llengua. Limitant-se al terreny de la sintaxi, l’autor propugna que aquesta gramàtica pedagògica té una base semàntica i pragmàtica (segons els models de les gramàtiques funcionals i cognitives), com a condició necessària perquè l’activitat metalingüística dels alumnes en el marc de l’oració pugui tenir sentit en el desenvolupament de capacitats lingüisticocomunicatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.