Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nota de las editoras
La societat contemporània està enfrontant-se a nous reptes a una velocitat vertiginosa. Si entenem la inclusió social i educativa com un concepte holístic que busca superar les barreres existents, i al seu torn proveir les competències necessàries per a crear una participació comunitària plena i empoderada, és necessari afrontar els reptes que se'ns presenten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Retos feministas ante la pandemia del COVID-19: una revisión crítica.
En el present article es pretén reflexionar sobre els debats i obstacles més significatius que s'han trobat en el procés de creació de la Casa de les Dones d'Errenteria. Per això es va dur a terme una recerca de caràcter etnogràfic, que va possibilitar la realització de diverses observacions participants i diverses entrevistes en profunditat, com es detalla en l'article. Les cases de les dones es defineixen com a espais de trobada, organització, formació i empoderament feminista, però també un espai privilegiat per conèixer el pols de les relacions entre agents socials. En el cas d'Errenteria, la constitució de la casa s'ha dut a terme de manera participativa i mixta, ja que van participar tant moviments socials com institucions públiques i la presa de decisions va tenir un marcat caràcter horitzontal. Encara que des d'un primer moment aquest projecte ha tingut una clara vocació inclusiva, s'ha topat amb alguns reptes per portar-lo a la pràctica, ja que la participació activa s'ha circumscrit a dones de característiques i procedència socioculturals similars. També han sorgit debats interessants entorn de la participació activa o no d'homes i al disseny i l'ús de les instal·lacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacia un espacio inclusivo: debates emergentes en la creación de la Casa de las Mujeres de Errenteria
En el present article es pretén reflexionar sobre els debats i obstacles més significatius que s'han trobat en el procés de creació de la Casa de les Dones d'Errenteria. Per a això es va dur a terme una recerca de caràcter etnogràfic, que va possibilitar la realització de diverses observacions participants i diverses entrevistes en profunditat, com es detalla en l'article. Les cases de les dones es defineixen com a espais de trobada, organització, formació i apoderament feminista, però també un espai privilegiat per a conèixer el pols de les relacions entre agents socials. En el cas d'Errenteria, la constitució de la casa s'ha dut a terme de manera participativa i mixta, ja que van participar tant moviments socials com institucions públiques i la presa de decisions va tenir un marcat caràcter horitzontal. Encara que des d'un primer moment aquest projecte ha tingut una clara vocació inclusiva, s'ha topat amb alguns reptes per a portar-lo a la pràctica, ja que la participació activa s'ha circumscrit a dones de característiques i procedència socioculturals similars. També han sorgit debats interessants entorn de la participació activa o no d'homes i al disseny i ús de les instal·lacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El grupo como herramienta de empoderamiento emocional de la madre puérpera
Aquest treball pretén analitzar la importància del treball emocional per a l'empoderament de la mare puèrpera. Per això es van analitzar les diferents percepcions de 16 mares puèrperes que van participar en un programa anomenat «Programa d'intervenció per a l'empoderament de la mare puèrpera». Les respostes van ser obtingudes a partir de preguntes obertes de manera qualitativa. L'estudi va concloure que aquestes mares percebien necessària la participació en aquest grup d'empoderament emocional, destacant sobretot que havien après molt sobre elles mateixes i que va suposar un gran suport en aquest moment per a elles. Amb això, en aquest estudi podem concloure que els grups de suport emocional per a mares poden jugar un paper important i són necessaris per a aquestes perquè se senten empoderades i, per tant, poden ajudar a transitar aquesta etapa de postpart amb millor salut emocional per a la mare i així també per al bebè. Aquests grups poden ser compatibles amb les sessions de postpart realitzades per llevadores/ors en tots els centres de salut.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sociedad en mente. El viaje dialéctico de las relaciones entre la sociedad, las cogniciones personales y el autocuidado moldeado por el género
L'alumnat de les nostres universitats reflecteix en gran manera els avenços, les dificultats i les contradiccions associades als processos de socialització de gènere vigents en la nostra societat. Així, l'alumnat i futur/a agent educatiu interioritza diferents maneres de visualitzar la realitat i de percebre-s'hi, igual que patrons diferents d'actuació en diferents realitats acadèmiques i fins i tot socials, la qual cosa impacta en la seva cura i ajust general. Per això, es van analitzar les diferències de gènere en processos cognitius superiors, així com l'autodiàleg, l'habilitat de resolució de problemes i les estratègies d'autocura en 306 (238 dones i 67 homes) futurs agents educatius de la Facultat d'Educació de Bilbao. Els resultats van mostrar que les diferències de gènere basades en creences i patrons profunds continuen estant latents, la qual cosa ens porta a reflexionar sobre l'impacte d'això en diferents àmbits de la vida, inclòs el professional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ser mujer, magrebí y musulmana en el mundo laboral: Construyendo la igualdad de oportunidades
El tracte discriminatori en l'àmbit laboral per raons de sexe, ètnia i religió és habitual, especialment quan es dona una interseccionalitat d'aquests factors. A Espanya, s'ha demostrat que les dones magribines i musulmanes són les que, en gran mesura, pateixen aquesta discriminació, influenciada per creences negatives generalitzades contra aquest col·lectiu. Per això, l'objectiu del present estudi va ser elaborar i avaluar una formació en presa de perspectiva i psicoeducació per reduir els biaixos implícits discriminatoris i estereotips cap a dones magribines musulmanes en l'àmbit laboral entre l'alumnat de grau. Es va utilitzar un disseny factorial mixt 2 × 2: factor intersubjectiu (haver rebut o no entrenament) i factor intrasubjectiu (pre i post) en una mostra d'estudiants de la UPV/EHU (N = 144). Es comprova que la formació disminueix la distància cultural percebuda entre la cultura pròpia i la magribina, l'ansietat intergrupal i la crítica secular a l'islam. No obstant això, els resultats per als estereotips, la conformitat amb l'ús del hijab i l'islam-prejudici no són significatius. Les troballes demostren que la intervenció, amb accions sostenibles, contribueix als ODS 4, 5, 8 i 10, promovent la inclusió i interculturalitat en un context educatiu universitari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La violencia entre hombres adolescentes y la construcción de la masculinidad hegemónica
La violència entre homes és una temàtica poc estudiada des de la perspectiva de gènere i és, fins a un cert punt, naturalitzada i normalitzada en la societat actual. Els resultats de l'estudi del qual parteix aquest capítol l'han posat en evidència. Un estudi l'objectiu del qual era analitzar les percepcions i les maneres d'entendre i viure la masculinitat que tenen les persones adolescents en el territori de Biscaia. Utilitzant entrevistes amb persones adultes i grups de discussió amb adolescents (de nois, noies i mixtos) en tres centres educatius de Biscaia (i un grup de temps lliure), conclou que una de les principals preocupacions que tenen els homes adolescents és la competitivitat pel lideratge i el respecte dels seus parells, una cosa construïda mitjançant la violència verbal o física, des d'edats primerenques. La violència entre nois i cap a ells mateixos forma part de l'aprenentatge de la vida. Una vegada contrastats els resultats amb dues persones expertes i amb tres grups de persones adolescents que hi van participar, es presenta una reflexió sobre la repercussió que aquest aprenentatge de la violència té en la construcció de la masculinitat adolescent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Teorías Explicativas de la Violencia en las Relaciones de Noviazgo
Són moltes les recerques que han intentat explicar el fenomen de la violència en les relacions sentimentals entre joves des de diferents teories i models teòrics per aprofundir en l'explicació del fenomen. L'objectiu d'aquest estudi és explorar els factors predictors de la violència en les relacions sentimentals entre joves i les diferents teories explicatives que puguin ajudar a entendre millor el fenomen, així com les seves possibles causes. Aquest estudi ajuda a entendre millor en profunditat el fenomen i analitzar la seva relació amb altres variables contextuals i funcionals que es donen en les relacions de parella joves. Per tot això, la transmissió de valors positius és responsabilitat també de l'escola, és a dir, educar en bons valors és necessari. No obstant això, és important subratllar la necessitat de trobar un model o paradigma per poder presentar una proposta teoricopràctica que ajudi a detectar i prevenir situacions violentes futures.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una propuesta desde las epistemologías transfeministas para promover inclusión y la equidad en el ámbito escolar
Avui dia, el transfeminisme ha tingut notables reivindicacions en les agendes feministes. En la mateixa línia, els reptes del moviment feminista del País Basc s'han manifestat en l'àmbit educatiu i, per això, les pedagogies feministes estan guanyant força. En aquest estudi de cas s'analitzen els processos d'inclusió de l'escola des d'una perspectiva transfeminista. Per això, s'han recollit un total de 35 veus mitjançant 14 entrevistes a professionals de l'àmbit educatiu i 4 grups de discussió sobre les memòries de les infàncies amb dissonàncies de gènere. L'anàlisi s'ha realitzat gràcies a un sistema categorial. Els resultats han demostrat la importància de la interseccionalitat com a paradigma a l'hora de parlar de diversitat i també la necessitat de reflexionar sobre els models inclusius escolars. Les conclusions mostren la necessitat de fer una reflexió educativa i la falta d'espais creatius, flexibles i crítics on no es reprodueixin els valors que fomenten l'exclusió i l' «altretat».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Discriminación de género autopercibida por futuro profesorado: las dos caras de las misma moneda
L'actual concepció educativa advoca per derrocar barreres en matèria de gènere, promovent espais d'inclusió i equitat entre totes les persones que constitueixen la comunitat educativa. En aquest context, cal destacar la rellevància de la formació docent, atès que constitueix un motor per al desenvolupament d'aquesta igualtat. Davant un repte tan exigent, cal qüestionar-se si els formadors i les formadores de les futures generacions estan sensibilitzats/des i compromesos/es amb la discriminació de gènere. Així, aquest treball pretén explorar l'autopercepció del professorat en la seva formació inicial. Per això, es van examinar 183 situacions, al costat dels seus respectius autodiàlegs i emocions, identificades per 141 estudiants (102 dones i 39 homes). La informació es va obtenir mitjançant tècniques qualitatives com la identificació de situacions i emocions i el llistat de pensaments, els quals van ser analitzats mitjançant el programari Iramuteq. Els resultats aconseguits van mostrar una escassa consciència sobre la qüestió per part del futur professorat, a més de postures contraposades en situacions autopercebudes com a discriminatòries. Així mateix, es va trobar que aquestes realitats eren coincidents amb els estereotips de gènere tradicionals. Tot això ens condueix al qüestionament i a la reflexió entorn de l'impacte que podria tenir en l'educació escolar. No s'ha d'oblidar que el sistema educatiu pot exercir una doble funció que és antagònica en si mateixa: d'una banda, pot constituir un mitjà de lluita contra aquesta discriminació. No obstant això, a l'altra cara de la moneda, també pot incidir en la transmissió d'estereotips que alimenten la desigualtat en les nostres societats. A quina cara de la moneda se situen els formadors i les formadores del futur?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Percepción del profesorado y de los padres y madres en torno a la idoneidad de la educación sexual en los centros educativos
El present treball se centra en l'anàlisi de la percepció del professorat i dels pares i mares entorn de la idoneïtat de l'educació sexual en els centres educatius de l'Estat, i de com aquestes percepcions poden interrelacionar-se considerant diverses variables sociodemogràfiques com l'edat, el sexe i l'orientació política. El principal objectiu de l'estudi és descriure la percepció dels diversos grups estudiats i analitzar les possibles connexions entre la idoneïtat de l'educació sexual en els centres educatius i les variables sociodemogràfiques analitzades. Per a la seva consecució es va dissenyar i distribuir un qüestionari de tipus Likert amb 65 ítems que comptava també amb 10 preguntes obertes. El qüestionari va ser respost per 255 persones de diferents comunitats autònomes. Les dades obtingudes van ser posteriorment analitzades mitjançant l'eina d'anàlisi estadística IBM SPSS. Els resultats de la recerca van mostrar que l'orientació política i la situació sociolaboral van ser determinants a l'hora de considerar o no la idoneïtat de l'educació sexual a les aules. Així mateix, els docents, pares i mares que es van autodefinir com d'«esquerra» consideren que l'educació sexual seria una disciplina necessària en els centres educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diversidad sexual y de género en la práctica docente en historia del arte: una mirada queer al arte Barroco
Es presenta una aproximació, des de les teories i les pedagogies queer, a la diversitat afectivosexual i de gènere en el currículum d'història de l'art d'època barroca. En primer lloc, es proposa desconstruir i refer el discurs normatiu de la disciplina, alhora que s'analitzen les dificultats i els reptes per afrontar-lo. En segon lloc, es concreten diferents lectures de la història de l'art barroc relacionades amb aquesta perspectiva que tracten diferents representacions, artistes i mecenes. Es planteja així un procés d'ensenyament i aprenentatge crític i disruptiu que contribueixi a considerar la història de l'art des de la diversitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evolución en el uso de plataformas de aprendizaje en Educación Superior en tiempos de COVID, una perspectiva de género
El present treball realitza una revisió dels usos de plataformes d'aprenentatge tipus LMS (learning management systems) en els entorns universitaris des d'una perspectiva de gènere i basant-se en la revisió de les publicacions internacionals en la matèria. Se n'observa una major ocupació i valoració positiva; destaca l'ús d'aplicacions mòbils i la interacció mitjançant feedback i missatges com a bones pràctiques que redunden en un índex superior de satisfacció i millors resultats acadèmics. L'educació tecnològica en general i les plataformes d'aprenentatge en particular es troben en un moment d'expansió propiciat per la irrupció de la pandèmia causada per la covid-19 que requereix estudis holístics macro que ens permetin prendre decisions més adequades sobre la implementació tecnològica i la seva relació amb la perspectiva de gènere a la universitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Género, ansiedad y consumo durante el confinamiento por la COVID-19
El govern espanyol va declarar una emergència nacional el 15 de març de 2020, confinant tota la població fins el mes de juny de 2020, quan el nombre de casos de COVID-19 es va reduir de manera substancial. Les persones estaven confinades a les seves llars a causa de les restriccions de moviment a tot el país i, en conseqüència, els hàbits de consum van canviar dràsticament en tota la població. Per tant, el present estudi se centra en l'anàlisi dels hàbits de consum de les persones durant el brot de covid-19 a Espanya i considera determinats factors sociodemogràfics com el sexe, l'edat i els nivells d'ansietat. Es va dissenyar i va distribuir un qüestionari tipus Likert dirigit a la societat en general, al qual van respondre 704 persones de diferents regions de l'Estat espanyol. A continuació, les dades es van analitzar amb l'eina d'anàlisi estadística SPSS. Les dades recollides en aquest estudi mostren que els nivells d'estrès i ansietat derivats de la pandèmia de covid-19 van modificar significativament els hàbits de consum de les persones durant el part, especialment en el cas de les dones. Les dades també suggereixen que existeixen relacions directes entre els nivells d'estrès i ansietat i la tendència a consumir més béns de diversa índole. Així, els grups amb menors nivells d'ansietat van informar haver consumit menys que aquells amb majors nivells d'ansietat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En definitiva, es tracta d'una obra plural que esperem que contribueixi a plantejar nous interrogants entorn dels reptes que ens portin cap a un escenari social i educatiu més inclusiu.