Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Redes para la inclusión social y educativa: conceptualización, investigación y experiencias
Aquest article ofereix un acostament reflexiu i analític sobre les bases conceptuals i epistemològiques que comparteixen quatre recerques en desenvolupament. Els estudis coincideixen en el seu interès per comprendre i promoure projectes d'indagació i millora desenvolupats per diverses xarxes i equips amb una clara finalitat inclusiva. El treball sosté la necessitat de revisar críticament les bases des de les quals es pensa i es projecta la recerca, que aborda processos d'inclusió i pren postura per un model de recerca participativa, basat en la construcció compartida d'aportacions d'actors, disciplines i fonts de coneixement diversos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notas del equipo coordinador: Investigando sobre la creación de redes para la inclusión desde un enfoque inclusivo: una revisión crítica
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La mejora del apoyo y refuerzo educativo con voluntariado mediante redes socioeducativas
Durant l'emergència sanitària produïda per la COVID19 en aquest any 2020 s'ha fet evident la importància de la labor comunitària per a donar resposta a les necessitats socials. Una expressió d'aquesta labor poden ser els programes i projectes de suport i reforç educatiu on voluntàries i voluntaris acompanyen i creen espais de descans, socialització i aprenentatge. Aquest capítol se centra en el cas de Guipúscoa i en la labor del voluntariat de la UPV/EHU, Creu Roja Joventut i Hazi eta Ikasi. Els seus programes de reforç escolar acompanyen cada curs acadèmic a més de 400 nenes, nens i adolescents d'entre 6 i 16 anys dos dies per setmana. L'anàlisi d'aquests projectes revela les oportunitats que presenten la col·laboració i el treball en xarxa per a la sostenibilitat i l'abast dels mateixos i, especialment, per a millorar les competències acadèmiques de l'alumnat i el seu benestar. Una major corresponsabilitat entre agents socioeducatius, comunitat i família, farà possible afrontar millor la present crisi socioeconòmica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Redes de trabajo para la creación de un servicio de apoyo entre iguales
Les persones amb malaltia mental són un grup vulnerable i exclòs socialment. L'articulació de xarxes de treball augmenta la seva participació i la informació col·lectiva. A través del treball en xarxa es pretén donar respostes efectives a la complexitat de les problemàtiques socials. El suport, la coordinació i la sinergia de col·lectius i institucions és un repte inexcusable per a aconseguir objectius comuns. El treball en xarxa implica l'aprenentatge cooperatiu, l'adaptació a realitats concretes i el treball efectiu. Aquesta recerca té com a objectiu descriure una proposta de treball en xarxa entre entitats socials per a persones amb malaltia mental. La idea sorgeix després de la implementació d'ACOMPANYA'M!, un programa de formació per a persones amb problemes de salut mental que participen en entitats socials. La satisfacció mostrada pels companys i companyes de suport (persones formades) i la demanda de més formació ens porta a plantejar el treball en xarxa. Es proposen reunions mensuals: a) amb els companys i companyes de suport i b) amb representants de les entitats i les persones de suport. Sempre amb la col·laboració de personal de recerca de la Universitat de Burgos. Aquest treball en xarxa fomentarà els acostaments i els projectes compartits, així com el desenvolupament de capacitats individuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mosaico de sonidos: un proyecto para la inclusión a través de la música
El projecte Mosaic de sons va sorgir de l'Associació Espanyola d'Orquestres Simfòniques (AEOS), i va comptar amb l'aliança de Plena inclusió Espanya i la Fundació BBVA. Els protagonistes d'aquest projecte van ser persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID). Aquestes persones van realitzar diferents creacions artístiques i les van inserir en el conte musical que va vertebrar el projecte Mosaic de sons: La flor més gran del món, obra composta per Emilio Aragó amb text de José Saramago. Van participar 14 orquestres, 8 federacions de Plena inclusió i 228 persones amb DID. Els objectius del projecte van estar encaminats, d'una banda, a avançar en la construcció d'una societat justa i inclusiva, a partir d'aliances sostenibles entre agents que comparteixen valors, a més d'incidir en la transformació de les orquestres simfòniques com a agents socials constructius. D'altra banda, la intenció va ser promoure els drets i igualtat d'oportunitats, generar espais de participació i suports per a persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. En aquesta comunicació es fa una anàlisi documental (premsa escrita, programes de mà, material audiovisual) i una interpretació dels testimoniatges d'alguns participants en el projecte.
La música enriqueix a l'ésser humà per mitjà del so, del ritme i de les virtuts pròpies de la melodia i l'harmonia; eleva el nivell cultural per la noble bellesa que es desprèn de les obres d'art, reconforta i alegra a l'oïdor, a l'executant i al compositor. La música afavoreix l'impuls de la vida interior i apel·la a les principals facultats humanes: la voluntat, la sensibilitat, l'amor, la intel·ligència i la imaginació creadora. Per tot això, la música és considerada gairebé unànimement com un factor cultural indispensable. Willems (1984, p. 2).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcción de redes sociales y de amistad. Un instrumento para diseñar buenas prácticas de apoyo a las personas con discapacidad intelectual
Les relacions interpersonals significatives són essencials per a desenvolupar i gestionar una xarxa social de suport i estan intrínsecament relacionades amb la participació i la inclusió social. La recerca internacional mostra que les persones amb discapacitat intel·lectual solen experimentar dificultats en la construcció i manteniment de relacions interpersonals i, per tant, en l'establiment de xarxes socials que puguin secundar-les en els processos d'inclusió. Aquest capítol presenta un «Marc de qualitat per a les bones pràctiques de suport a la construcció de xarxes socials», instrument que té per objecte facilitar la identificació, l'anàlisi, el disseny i l'avaluació de pràctiques de suport a la construcció i gestió de xarxes socials. Aquest instrument, que ha estat sotmès a un procés de validació a través de grups de discussió amb professionals de l'àmbit educatiu escolar i professionals que treballen en organitzacions que ofereixen serveis a persones adultes amb discapacitat, consta de cinc àrees: persona amb discapacitat, persona sense discapacitat, família, organització i comunitat; cadascuna amb subàrees i principis d'actuació orientats a facilitar el disseny i avaluació de pràctiques de suport a la construcció de xarxes socials de persones amb discapacitat intel·lectual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Inclusión social y educativa de mujeres mineras en situación de vulnerabilidad en el departamento de Bocayá (Colombia)
En aquest capítol es presenta l'estudi de cas de l'Associació de Dones Mineres Emprenedores (composta per dones mineres de carbó i terrissaires extractores d'argiles) en Boyacá (Colòmbia). Neix en 2017 per impuls de l'ONG ARM (Mineria Responsable) i el suport del Fons Canadenc per a Iniciatives locals i la Fundació Ajuda, que té com a objectiu promoure l'equitat de gènere i el respecte als drets de les dones en el sector miner. L'experiència de treball col·laboratiu entre diferents agents ofereix certs resultats que incideixen en una millora de la inclusió social i comunitària d'aquestes, així com de la seva educació. S'observa també una millora en l'autoestima i reconeixement com a subjectes de drets en les dones. A més, la creació de xarxes de suport i solidaritat entre dones, en ocupació, suport psicosocial, denúncia i prevenció i discriminació en l'entorn laboral miner. Així mateix, s'ha donat un desenvolupament de mecanismes de prevenció i identificació de discriminació i violències de gènere respecte a assetjament sexual i discriminació salarial. I, finalment, la conformació de l'associació, on cristal·litzen valors i principis de l'economia social i solidària (ESS), com a actor que representa els interessos de les dones enfront d'autoritats locals i gremis empresarials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiencias etnográficas en torno a redes informales de inclusión tras catástrofes naturales
Les catàstrofes naturals tenen un profund impacte en el si de les societats on aquestes succeeixen, ja que canvien d'arrel les estructures socials existents i conseqüentment provoquen situacions de vulnerabilitat que afecten diversos col·lectius (Feixa i Ferrándiz, 2005). Més enllà dels danys materials que sofreixen les infraestructures més bàsiques i les llars, una de les pitjors conseqüències sol ser la suspensió de la normalitat social i la desaparició dels entramats institucionals que ofereixen seguretat i estabilitat a les persones. El present treball examina des d'una perspectiva etnogràfica i un treball de camp participant diversos processos d'inclusió social de col·lectius vulnerables impulsats per una sèrie de xarxes informals d'ajuda, que van sorgir a la regió de Kumamoto després del terrible terratrèmol de 2016. S'analitzen, doncs, les xarxes d'inclusió i el rol de la població civil en el procés de recuperació de la regió. En analitzar i descriure els desafiaments socials i culturals als quals s'enfronten diàriament certs col·lectius en risc d'exclusió, podem comprendre i abordar millor el fenomen de l'estigmatització i marginació social per a poder així avançar cap a propostes i metodologies que garanteixin la inclusió social de totes les persones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo se sienten en el instituto? La pertenencia escolar a prueba
En aquest estudi es presenta una variable important en els processos de desenganxament escolar: el sentit de pertinença. L'enganxament i el sentit de pertinença escolar són factors de prevenció dels temuts abandó i fracàs escolar que assolen el nostre sistema educatiu. D'aquesta forma, es presenta un treball de tall mixt amb dos estudis, un extensiu i un altre intensiu. L'objectiu de l'estudi extensiu és conèixer el sentit de pertinença escolar dels estudiants del segon curs d'Educació Secundària Obligatòria dels instituts públics de la ciutat de Pontevedra. L'objectiu de l'estudi intensiu, basat en un estudi de cas amb un únic centre educatiu, és conèixer en profunditat la situació de pertinença del centre i elaborar propostes de millora d'índole participatiu. Els resultats de l'estudi extensiu mostren uns sentiments generals positius cap als centres, i els resultats de l'estudi intensiu corroboren les dades de l'extensiu i mostren millores per realitzar en els centres en instal·lacions i recursos, metodologia, normes i organització i funcionament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Abuso sexual contra la infancia: Creando una red de prevención e inclusión para las víctimas entre el profesorado
Avui dia tres de cada deu menors sofreixen abusos sexuals; no obstant això, existeix molt poca formació sobre la problemàtica i menys encara xarxes de prevenció i suport. Davant això, aquesta experiència relata com es va crear la primera formació pública i acreditada per al professorat sobre abús sexual contra la infància amb la finalitat d'incorporar aquest professorat a una xarxa multidisciplinària de professionals. L'associació Gure Sarea juntament amb un grup de docents de la UPV/EHU va presentar la proposta de formació sobre abús sexual contra la infància (AScI) a la convocatòria Pla Prest_Gara, de Formació Contínua del Professorat en el curs 2018-2019. Aquest curs se'ls va ser concedit i es va dur a terme seguint l'estructura i característiques dels Blended Learning. Les formadores del curs van prendre el rol de guia, impulsant la reflexió i el debat en la plataforma i en les sessions presencials. Es conclou que aquesta formació és necessària per a la prevenció, detecció i acompanyament de les víctimes, ja que la majoria dels quals van participar va manifestar haver hagut de bregar amb casos de AScI en el seu recorregut professional. Així mateix, es defensa que formar a una gran part del professorat promouria la creació d'una xarxa d'ajuda i contenció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Redes de sociabilidad en la cultura digital: cocreación de ambientes formativos inclusivos a partir del proyecto Conexión Escuela-Mundo
Aquest capítol busca promoure la discussió d'aspectes vinculats al camp teòric de la cultura digital, les seves possibilitats d'organització i l'intercanvi de coneixements, sabers i cultures entre professors i alumnes. El seu focus de recerca és reflexionar si existeix (i com es dóna) l'apropiació dels espais híbrids de les xarxes de sociabilitat a l'escola des de la perspectiva de la constitució d'ambients de formació inclusius. El context d'aquest estudi és el projecte Connexió Escola-Món (Conexão Escola-Món), en el qual participen universitats i escoles del Brasil, Espanya i Itàlia. La metodologia d'intervenció seleccionada és compresa des de la perspectiva artística del terme, materialitzada per mitjà de l'escolta sensible i la participació horizontalizada, a més de la col·laboració, coautoría i llibertat. Les dades van ser produïdes per mitjà de registres en diaris de camp, fotografies, enregistraments i transcripcions. Els resultats assenyalen: a) un buit en els debats sobre els drets humans equivalent a la voluntat dels estudiants per a discutir temes vinculats amb aquest camp d'interès; b) que xarxes de sociabilitat, promotores de la inclusió social i educativa de joves estudiants, s'enforteixen en el procés; i c) que ambients formatius poden ser cocreados com a espais híbrids de sociabilitat i formació per a alumnes i professors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Universidad y escuela unidas a través de la lectura y el aprendizaje-servicio: Un proyecto inclusivo
A continuació, es presenta un projecte d'aprenentatge-servei desenvolupat amb l'alumnat matriculat en l'assignatura Mètodes de Lectura i Escriptura del grau de logopèdia de la Universitat d'Oviedo. L'objectiu principal del projecte és el desenvolupament, per part de l'alumnat universitari, d'un projecte inclusiu que redundi en el benefici de l'alumnat escolaritzat en educació infantil i primers cursos d'educació primària en centres escolars d'Astúries. La metodologia emprada és l'aprenentatge-servei, «embullant» a l'alumnat universitari amb un equip d'orientació educativa de la zona que pretén desenvolupar en els seus centres una proposta inclusiva per a reduir els reforços escolars fora de l'aula d'alumnat amb dificultats de lectoescriptura. Per a això, l'equip d'orientació considera precisa l'elaboració d'un material que faciliti el desenvolupament de la proposta en els centres escolars. És llavors quan el paper de l'alumnat universitari cobra sentit, ja que elabora el material a l'una que estudia la problemàtica escolar. Els resultats obtinguts són multidimensionals, abastant tant l'aprenentatge acadèmic i social de l'alumnat universitari com l'establiment de llaços entre la universitat i l'escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluación del proyecto de investigación participativa «En conexión» desde la visión de sus protagonistas
Presentem part de l'avaluació d'un projecte denominat «En connexió», que va ser realitzat durant el curs 2018-2019 en la localitat de Dues Germanes (Sevilla) destinat a connectar a estudiants de diferents nivells educatius (primària i secundària) amb persones que havien tingut trajectòries educatives singulars. L'objectiu fonamental era abordar la problemàtica del desenganxament i abandó escolar. Partim de la creació d'un grup interinstitucional, que després de reflexionar i investigar sobre els factors, orígens, característiques del desenganxament escolar i una anàlisi de la realitat educativa local, vam posar en marxa un projecte col·laboratiu titulat «En connexió». Després de descriure breument les fases d'aquest, ens centrem en el procés d'avaluació dut a terme abans, durant i després de la seva implantació, a fi de valorar la seva eficàcia i aprendre de l'experiència per a futures actuacions. Per a això s'utilitzen instruments de recollida de dades qualitatives i quantitatives, que ofereixen visions des de les veus dels diferents participants i permeten una avaluació participativa. Els resultats són positius quant a la valoració que rep el projecte per part de l'alumnat i del grup interinstitucional. Com a conclusió general podem destacar la necessitat d'abordar el desenganxament escolar des d'un treball en xarxa i l'avantatge de desenvolupar projectes innovadors inclusius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
PISEC: Programa de Intervención Socio-Educativa Cocurricular: Respondiendo a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo e integral
Un Programa d'Intervenció Soci-Educativa Cocurricular (PISEC) és un programa de prevenció universal que complementa la labor que es realitza des de l'escola, articulant-se en el projecte educatiu de centre com un recurs per als seus equips docents i altres programes i serveis propis de la comunitat. La seva metodologia es nodreix fonamentalment de l'aprenentatge de servei, les comunitats d'aprenentatge i el paradigma de ciutat educadora. Per a la seva implementació és clau l'educador i l'educadora cocurricular, professional que, estratègica i operativament, s'integra en el Departament d'Orientació i les tasques i les funcions de la qual s'ordenen en intervenció socioeducativa, coordinació cocurricular i formació. Per a avaluar els resultats d'aquest programa, s'han passat qüestionaris d'autopercepció a diferents grups d'alumnat i s'ha recollit la valoració dels equips docents i directius referents dels PISEC implementats en cinc centres de Vitòria-Gasteiz durant els cursos 2017-2018, 2018-2019 i 2019-2020: IES Federico Baraibar, Ikastola Abetxuko, CEIP Sant Ignasi, CEIP Santa María de Vitòria i CEIP Miguel de Cervantes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunidades virtuales: la mirada universal del aprendizaje
Entre els reptes actuals de l'educació es troba el dret d'accessibilitat universal a aquesta, la qual cosa implica una revisió dels models de desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge. En aquest sentit, les comunitats virtuals en obert permeten ampliar la mirada educativa i posar en valor els sabers compartits, donant cabuda a les alfabetitzacions múltiples i posant en valor el disseny universal d'aprenentatge. Mitjançant aquest capítol, es pretén donar a conèixer els resultats obtinguts després de la recerca de la comunitat virtual d'aprenentatge d'una trobada formativa massiva obert sobre Sistematització digital realitzat del 19 de març al 5 d'abril de 2019 en el qual van participar 130 docents d'Euskadi i Llatinoamèrica. Respecte a la metodologia de recerca, a més de fer un seguiment observacional amb registre de la dinàmica de la comunitat, es va realitzar´ un recompte dels productes lliurables i es va passar´ un qüestionari de satisfacció al final d'aquesta. Les conclusions ressalten que pràcticament la totalitat de les persones participants perceben la comunitat virtual com un espai acollidor i de creixement exponencial del coneixement, de fàcil accés als continguts i adequat per a l'aportació de noves idees.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apuntes para el desarrollo del trabajo en red en los servicios socioeducativos en el ámbito local
La realitat de l'atenció des dels serveis socials al llarg del temps ha fet visible la necessitat de la participació de diferents agents per a garantir la resposta a les persones en el territori. Per part seva, s'ha desplegat una cultura de corresponsabilitat a l'hora de la intervenció i de la consecució dels assoliments que es persegueixen en la millora de les condicions de vida de la ciutadania. Aquest article pretén aportar unes consideracions i recomanacions que, a partir de l'experiència en la intervenció en l'àmbit municipal i, per a això, en la generació de xarxes, són proposades i ordenades amb la idea d'afavorir el desenvolupament del treball en xarxa. Les relacions coordinades, ja siguin per a la intervenció amb les persones a través dels seus plans individuals, com per al treball comunitari, són bàsiques i, en aquest capítol, s'exposen algunes claus per a contribuir a la seva eficàcia en el primer cas, i estratègies que garanteixin el seu desenvolupament en el segon.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El liderazgo en la investigación participativa para la generación de redes de innovación para la inclusión
Aquest treball vol respondre a l'interrogant de com ha de ser la comunicació i el lideratge en processos de recerca participativa. Per a això, estudia com s'ha gestionat el lideratge en una recerca participativa duta a terme en un projecte desenvolupat al País Basc sobre xarxes d'innovació per a la inclusió socioeducativa de la infància en situació de vulnerabilitat. S'han analitzat, en relació amb el lideratge, els diferents debats metodològics i decisions que s'han pres en aquest procés, tant per part de l'equip investigador de la universitat com per part de l'equip global, possibilitant revelar algunes claus, dificultats i reptes a l'hora de liderar aquest tipus de projectes de recerca.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La radio comunitaria: una manera participativa e inclusiva de acercar la escuela a la comunidad
La iniciativa que presentem s'emmarca dins d'un projecte I+D+I del Programa Estatal de Recerca, Desenvolupament i Innovació orientada als reptes de la societat, titulat «Xarxes d'innovació per a la inclusió educativa i social: infància vulnerable» (EDU2015-68617-C4-2-R) (MINECO/FEDER, UE). La finalitat d'aquest capítol és mostrar la ràdio comunitària com una estratègia inclusiva i participativa, centrant-nos en el bloc d'escola-família-comunitat, la qual cosa permet acostar la realitat escolar a la comunitat a través de la creació d'una xarxa col·laborativa per a l'organització del propi bloc temàtic. Basant-nos en una metodologia participativa hem pogut identificar aquells aspectes organitzatius que han potenciat el caràcter inclusiu i participatiu del projecte, així com aquells que l'han dificultat. En definitiva, la ràdio comunitària suposa una estratègia útil per a crear xarxes d'inclusió social i educativa, en aquest cas entre alumnat, professorat, famílies i diversos agents comunitaris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ocio, acción sociocultural y cohesión social. El caso del barrio de Abusu (Vizcaya)
En aquest treball, mitjançant una recerca avaluativa-participativa de caràcter mixt, s'analitza la correlació entre activitats d'oci i acció sociocultural i la cohesió social en el barri de Abusu de la ciutat de Bilbao i Arrigorriaga (Biscaia). En concret es tracta d'un dels quatre barris de Barcelona i Bilbao estudiats com a casos en el projecte I+D+I titulat «Oci, Acció Sociocultural i Cohesió Social» (EDU2014-57212-R). En el treball de camp realitzat en 2016 es van dur a terme 9 entrevistes semiestructuradas amb persones significatives del barri i 4 amb professionals de diferents entitats socioculturals del territori. També es van realitzar dues entrevistes i un grup de discussió amb participants en activitats socioculturals i dues històries de vida amb exparticipantes en aquestes activitats. Al seu torn es van realitzar 100 qüestionaris a veïns i veïnes del barri, així com 76 a participants en activitats socioculturals. Els resultats de l'anàlisi plantegen que existeixen molts i diferents recursos socioeducatius que afavoreixen la cohesió social, on hi ha gran un ventall de possibilitats per a la participació i la inclusió en el territori. També aquesta recerca posa en valor el paper del lideratge en la creació i generació de xarxes socioeducatives que pot tenir l'escola en un territori.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo en red: más allá de una estrategia de coordinación profesional
Aquest capítol presenta els resultats d'una recerca realitzada a Castell-Platja d'Aro (Girona) centrada en l'anàlisi del treball en xarxa desenvolupat en el municipi. Es tracta d'un model de treball que els agents socials que el duen a terme denominen relacional-vincular i que s'ha configurat a partir dels principis de la pedagogia social comunitària. Amb l'objectiu d'analitzar els efectes d'aquest model, s'ha realitzat una recerca avaluativa, de caràcter participatiu, en la qual es van avaluar sis programes (Espais familiars i petita infància, Programa d'adolescència, Aula d'adults, Programa d'acolliment i convivència, Programa de Prevenció i benestar de les persones majors i Comissió per a la promoció de la convivència), que tenien una trajectòria d'almenys 15 anys en l'aplicació del model relacional-vincular. El capítol posa el focus en els resultats relacionats amb els efectes del treball en xarxa sobre els processos d'inclusió social. Els efectes que els professionals destaquen fan referència a la millora de la coordinació dels serveis del municipi i a l'adaptació d'aquests a les necessitats de la ciutadania, així com, també, al desenvolupament d'actuacions preventives per a la millora de la cohesió social de la comunitat. D'altra banda, l'anàlisi de la percepció dels participants en els diversos programes permet afirmar que aquest model de treball facilita l'atenció centrada en la persona i una major implicació i corresponsabilitat dels participants.
Ofereix aportacions teoricopràctiques per a qualsevol persona que treballi tant en el tercer sector privat o social, administracions, universitats, i tingui interès en la generació de xarxes per a la inclusió social i educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ofereix aportacions teoricopràctiques per a qualsevol persona que treballi tant en el tercer sector privat o social, administracions, universitats, i tingui interès en la generació de xarxes per a la inclusió social i educativa.