Un llibre eminentment pràctic, orientat a facilitar la tasca coordinada del professorat pel que fa al treball de les habilitats de comunicació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un llibre eminentment pràctic, orientat a facilitar la tasca coordinada del professorat pel que fa al treball de les habilitats de comunicació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Agradecimientos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El concepto de proyecto lingüístico de centro (PLC)
Aquest capítol representa una introducció al concepte de projecte lingüístic de centre (PLC), entès com a instrument de coordinació de totes aquelles mesures dirigides al tractament i la millora de la competència en comunicació lingüística en una institució educativa. S'aborda l'evolució del concepte de PLC des dels seus antecedents fins a la situació actual i s'analitzen els avantatges de comptar amb un projecte lingüístic de centre, connectats amb els seus objectius i principis. Així mateix, es realitza una revisió general de les principals línies de treball que constitueixen un PLC, entenent-ho com un projecte obert, adaptable al context i a les característiques pròpies de cada centre educatiu. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La mejora de la competencia en comunicación lingüística (CCL) desde una perspectiva de centro
La competència en comunicació lingüística incideix de manera directa en el desenvolupament de les capacitats que permeten els estudiants construir i comunicar de manera activa els coneixements en les diferents àrees i matèries. En aquest capítol, s'analitza el concepte de competència comunicativa en un context educatiu i ressalta la necessitat d'abordar el treball de les habilitats lingüístiques des d'una perspectiva interdisciplinària. Així mateix, s'aborda la dimensió plurilingüe del projecte lingüístic del centre i la seva relació amb l'atenció a la diversitat des d'una perspectiva lingüística. A més, es dedica un apartat a les tecnologies de la informació i la comunicació orientades a la millora de la competència comunicativa dels estudiants. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Cómo poner en marcha un proyecto lingüístico de centro?
Aquest capítol se centra en el procediment d'elaboració i la posada en marxa d'un projecte lingüístic de centre (PLC) com a proposta original que impacta en la totalitat de la comunitat educativa. Així mateix, s'analitza el paper dels diferents agents que intervenen en la posada en marxa d'aquesta mena de projectes i es determinen aspectes clau que condicionen les possibilitats d'èxit del PLC i la seva capacitat de transformació. A més, es presenten les fases de disseny i elaboració del PLC, oferint orientacions dirigides a realitzar un diagnòstic inicial relatiu al desenvolupament de la competència en comunicació lingüística (CCL) en el centre i a la redacció d'un pla d'actuació. També es faciliten pautes i suggeriments pràctics per a la coordinació i el seguiment del PLC des del centre educatiu. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actuaciones de normalización y toma de acuerdos generales
En aquest capítol s'aborda el concepte de normalització des d'una perspectiva àmplia, que comprèn la cerca de formes compartides de treball per part del professorat que participa en un PLC, pel que fa a l'adopció d'acords globals orientats a abordar de manera interdisciplinària la competència de comunicació lingüística en les diferents assignatures. En aquesta línia, s'apunten diferents propostes pràctiques destinades a normalitzar aspectes com ara els documents de centre, la cartelleria o les normes de cortesia verbal, juntament amb uns altres més curriculars, com l'ortografia o la presentació d'escrits. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El mapa de géneros discursivos en el proyecto lingüístico de centro
El treball a partir de gèneres discursius orals i escrits constitueix un dels principis que sustenta al projecte lingüístic de centre (PLC) com a proposta de millora de les habilitats comunicatives. En aquest capítol, s'aborden els gèneres discursius, la seva importància i com es poden organitzar en el marc del PLC, a partir de l'elaboració d'un mapa de gèneres orals i escrits en el disseny i la implementació dels quals a l'aula participen totes les àrees, matèries i llengües que s'imparteixen en el centre educatiu. Així mateix, es concreta el treball i l'avaluació dels gèneres discursius. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Plan de trabajo de la lengua oral
El treball de la llengua oral resulta clau per afavorir el desenvolupament personal, acadèmic i professional dels estudiants. Es tracta d'una necessitat, encara sense resoldre en nombrosos sistemes educatius, que requereix d'una resposta sistemàtica, recolzada en la selecció de continguts comunicatius i en consensos organitzatius i metodològics vinculats amb l'oralitat. En aquest capítol s'aborda com afrontar el treball de la llengua oral en l'àmbit educatiu i les dimensions de l'elaboració del pla de treball de la llengua oral. S'ofereixen pautes d'actuació que connecten amb diferents gèneres discursius orals representats en el currículum de les assignatures i es descriu l'avaluació posterior de la llengua oral en el marc del PLC. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proyecto lector del centro
L'elaboració rigorosa d'un pla de lectura constitueix un dels pilars sobre els quals se sustenta un projecte lingüístic de centre (PLC). Aquest capítol aborda les dimensions pròpies d'un projecte lector i els conceptes i les orientacions metodològiques que constitueixen una base teòrica necessària per afrontar la millora de la competència lectora dels estudiants a partir d'una perspectiva de centre, des dels aspectes curriculars fins a les relacions existents en el projecte lector (biblioteca, famílies i entorn). A més, tracta els punts clau sobre el seguiment i l'avaluació del projecte lector. Per a finalitzar amb el capítol, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escritura a través del currículo
La millora de les competències escrites dels estudiants constitueix un dels objectius centrals d'un projecte lingüístic de centre (PLC). Aquest capítol aborda el concepte d'escriptura a través del currículum i el tractament de la composició escrita des d'una perspectiva interdisciplinària. Així mateix, presenta diferents propostes metodològiques relacionades amb el treball de l'escriptura a l'aula: iniciació a l'escriptura, escriptura funcional i escriptura creativa, aspectes formals de l'escriptura i tractament dels gèneres discursius escrits. Així mateix, ofereix una secció dedicada al seguiment i l’avaluació del pla de millora de l'escriptura com a part integrant del PLC. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Biblioteca escolar y PLC
La biblioteca escolar constitueix un espai privilegiat per reforçar i atorgar visibilitat a les actuacions que formen part de les diferents línies de treball del projecte lingüístic de centre. En aquest capítol es destaca la importància de la col·laboració entre el PLC i la biblioteca escolar en diferents àrees d'acció, amb l'objectiu fonamental de fomentar el desenvolupament de les habilitats comunicatives, el treball interdisciplinari de la competència informacional i la formació de lectors autònoms. Per aconseguir això, es proposen algunes iniciatives de treball de l'escriptura a l'aula des del marc del PLC i els punts clau en el seu seguiment posteriori avaluació del pla de millora d'escriptura. Per acabar, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Claves para evaluar y estabilizar un proyecto lingüístico de centro
La viabilitat en el temps d'un projecte lingüístic de centre (PLC) es relaciona amb diferents factors, entre els quals destaquen l'existència de mecanismes que assegurin la seva avaluació i el seu seguiment, i la posada en marxa d'iniciatives que impulsin el desenvolupament constant del projecte des d'una perspectiva innovadora. En aquest capítol, es planteja l'avaluació del PLC des de diversos enfocaments, incloent tant aspectes curriculars com organitzatius. S'examinen aspectes crucials per aconseguir la consolidació del PLC en un centre educatiu. A més, inclou una proposta de plantilla per estructurar un document de PLC. Per acabat, es presenten les idees clau juntament amb algunes nocions per a la seva pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relación de siglas