Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: enseñar y aprender en la educación secundaria
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El sistema educativo español: evolución histórica
El capítol presenta una síntesi de l’evolució del sistema educatiu espanyol amb una atenció especial en l’ensenyament secundari, fent referència a les seves característiques i els factors que n’han condicionat la configuració. Així, es parteix de l’anàlisi dels orígens d’aquest sistema educatiu a través de les diferents lleis que hi han repercutit (LGE, LOGSE...) i també es parla del paper del govern i la gestió del sistema educatiu. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Contexto de la educación secundaria: estructura y organización
En aquest capítol es parla del context de l’educació secundària tenint en compte la complexitat de l’estructura organitzativa i curricular dels instituts. A més, es descriuen i s’analitzen els diferents òrgans que formen un institut i el seu entorn i les relacions que s’estableixen entre ells, i també es reflexiona sobre l’exercici de la professionalitat docent al centre de secundària. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El currículo en la educación secundaria
El punt de partida d’aquest capítol són els principis i compromisos de la Llei orgànica d’educació (LOE). A partir d’aquesta anàlisi, l’autor aprofundeix en el currículum de l’educació secundària obligatòria i de batxillerat des de la seva estructura i organització, i ofereix una valoració crítica del model curricular basat en competències, des del punt de vista pedagògic i didàctic. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los procesos de comunicación y de interacción en la institución educativa y en el aula de educación secundaria
En aquest capítol s’analitza la comunicació i la interacció que es produeix en el procés d’ensenyament-aprenentatge a l’educació secundària quan el docent interactua amb els seus companys i amb l’alumnat. També es parla de tot el que fa referència a aquest procés, que es considera un procés educatiu, social, cultural i interpersonal amb característiques complexes en què intervenen múltiples elements. Així mateix, s’analitzen les relacions comunicatives en la institució educativa i la seva interacció amb la comunitat. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Abordando la conflictivitat social en el instituto de secundaria
En aquest capítol es tracta la complexitat de la conflictivitat escolar i la convivència escolar. Amb aquest objectiu s’analitzen els problemes socials i de convivència més freqüents que podem trobar als centres d’educació secundària (disruptivitat, indisciplina, violència escolar i assetjament escolar) i s’ofereixen alternatives per donar-los una resposta preventiva i pal·liativa. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Competencias emocionales: ¿qué debe saber un docente de secundaria sobre la educación emocional?
Aquest capítol parla del concepte de competència emocional del professorat de secundària, atès que és imprescindible que el docent sigui emocionalment competent per poder-se relacionar amb altres persones, per mantenir un estat de salut òptim i per poder educar emocionalment els seus alumnes. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La labor tutorial en la educación secundaria
Aquest capítol posa l’accent en la necessitat de la tutoria a l’educació secundària reflexionant sobre els seus objectius i la funció del tutor. Partint d’això, s’aborda la planificació de l’acció tutorial i orientadora tenint en compte el treball conjunt del tutor amb professors, famílies i l’atenció individual amb l’alumne. També ofereix elements de reflexió encaminats a l’educació de la motivació de l’esforç i a l’orientació acadèmica i professional. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formación ciudadana y formación en valores
Aquest capítol analitza amb rigor el concepte de ciutadania activa i la necessària educació civicoètica a les aules, i aborda a la vegada l’important paper del professorat en la formació ciutadana i en valors de l’alumnat de secundària. Amb aquesta finalitat es presenten diverses propostes a l’entorn de temàtiques com l’educació per a la ciutadania, la democràcia, els drets humans, els conflictes de gènere, la igualtat entre homes i dones o la diversitat cultural i interculturalitat, projectes i programes de coeducació. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proyecto educativo de centro en la enseñanza secundaria
En aquest capítol es parla de la dimensió institucional de l’educació escolar, des de la necessitat de construir acords (des de l’àmbit acadèmic, administratiu, de govern institucional, de serveis i de desenvolupament professional) i el projecte educatiu de centre com a instrument per recollir-los. Així, se suggereixen formes d’intervenció per mirar de donar coherència i sentit a un conjunt d’actuacions que, quan les acompleixen persones diferents i en espais laborals diferents, corren el risc de ser desajustades, contradictòries o antagòniques. El capítol finalitza amb un apartat d’activitats i fonts documentals i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A modo de epílogo: el conocimiento profesional del profesorado en la educación secundaria
Les noves formes i processos d'ensenyar i aprendre obliguen a repensar les funcions de la professió educativa i a desenvolupar una major capacitat de relació, comunicació, collaboració, saber gestionar les emocions i actituds, i de compartir la problemàtica educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les noves formes i processos d'ensenyar i aprendre obliguen a repensar les funcions de la professió educativa i a desenvolupar una major capacitat de relació, comunicació, collaboració, saber gestionar les emocions i actituds, i de compartir la problemàtica educativa.