Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Personalidad e identidad social en las generaciones actuales de adolescentes
En l'etapa adolescent, la creació d'estereotips socials i culturals influeix en la configuració de la personalitat dels joves i contribueixen a la definició d'una identitat col·lectiva. La imatge física, la manera de vestir, la sexualitat, els canvis psíquics o els gustos musicals evolucionen al mateix temps que l'univers adolescent s'aferma en aquests estereotips. L'anàlisi de la societat s'estructura entorn de dicotomies recognoscibles (masculina-femenina, públic-privat, visible-invisible, autonomia-dependència, etc.), a través de relacions jerarquitzades establertes a partir dels estereotips de gènere, que es defineixen com el conjunt de creences fonamentades en idees preconcebudes sobre com són i han de comportar-se dones i homes, a partir de la seva adscripció primerenca a un sexe o altre. Per transformar aquest sistema sexe-gènere i rebutjar els comportaments sexistes i els estereotips que suposen la discriminació entre dones i homes, és imprescindible educar en igualtat i introduir la perspectiva de gènere de manera transversal en tota la pràctica docent. Durant l'adolescència, el grup d'iguals adquireix importància com a agent de construcció de la identitat de gènere. És el grup de referència i en molts casos està enfrontat a altres agents socialitzadors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Valores de los estudiantes de educación secundaria: aplicación práctica
El capítol versa sobre l'aplicació pràctica de l'educació en valors en adolescents d'educació secundària. Per això, es mostren unes idees clares i concises sobre conceptualització axiològica, que permeten albirar la importància del tema en aquestes edats, així com la dificultat en l'adquisició, assimilació i integració dels valors sense una aplicació metodològica clara, d'aquí ve que es plantegin alguns models d'educació en valors per treballar a l'aula; igualment, s'indiquen possibles valors (amb algunes accions incidentals) que poden treballar-se amb alumnat de secundària, tenint en compte la personalitat de l'adolescent, així com propostes pràctiques concretes que els generin conflictes cognitius i els facin repensar sobre les seves pròpies accions diàries (amb la seva família, amics, centres educatius, la societat, en general). En definitiva, l'objectiu del capítol és facilitar guies i pautes que serveixin als docents de l'àrea de coneixement de música, no sols per instruir en aquest àmbit, sinó, també, en la transmissió i educació en valors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estereotipos psicosociales en la música popular actual: una mirada desde la perspectiva de género
En aquest capítol s'examinen els missatges que contenen les cançons de la música popular actual. Els joves es decanten per determinats estils musicals sense ser conscients que, en determinades cançons, es normalitzen situacions de violència i s'ofereix una visió des d'una perspectiva psicosocial, en la qual es fomenta la generació de conflictes i la desigualtat entre homes i dones, la qual cosa s'aparta de l'interès actual que es manifesta a través dels avanços obtinguts en matèria d'igualtat de gènere. Per això, s'aprofundeix en aquells aspectes més rellevants que transmeten les músiques que escolten els joves en relació amb la perspectiva de gènere. En la revisió realitzada de diferents estils musicals que escolten els joves, s'han trobat temes que parlen d'amor i la conquesta de la dona per part de l'home. D'altra banda, hi ha cançons en les lletres de les quals es degrada la dona i només s'hi presenta com a objecte per aconseguir plaer, creant i augmentant els estereotips de gènere. Com a conclusió, és necessari sensibilitzar i fer conscients els adolescents del biaix de gènere i la discriminació presents en la música que consumeixen, la qual cosa pot servir per prevenir la violència cap a la dona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preferencias musicales y estereotipos en estudiantes madrileños de educación secundaria obligatoria
L'estudi de les preferències musicals és una línia de recerca que té una llarga trajectòria en la qual s'ha posat de manifest, la complexitat i diversitat de plantejaments en els quals s'articula. Sens dubte, l'etapa que més s'ha investigat és la de l'adolescència, a causa de les profundes implicacions que té per als joves la interacció amb la música que escolten, principalment, pel seu component social i el que aporta a les seves vides, ja que és un aspecte essencial de la conformació de la seva identitat. Així, a través d'un estudi per enquesta, aquest treball examina les preferències musicals, quins agents hi influencien i quins estereotips socioculturals li associen. 4.001 estudiants d'ensenyament secundari de la ciutat de Madrid, 2.040 dones (51%), 1.949 homes (48.7%) i 12 persones no binàries (0.3%), d'entre 12 i 18 anys (M = 13.79, DT = 1.347). Els resultats obtinguts mostren que els estils musicals més escoltats s'agrupen entorn de la música popular urbana (pop, reggaeton, trap, rap, electrònica), estils que transmeten a través de les seves estètiques, la imatge en els seus vídeos musicals o el contingut de les lletres de les seves cançons, missatges clarament estereotipats que poden influenciar negativament en la imatge i en l'autopercepció dels participants. De fet, els estereotips que associen als seus gustos musicals apunten cap a la seva generació, la seva personalitat, el seu comportament i la seva relació amb els altres, la qual cosa revela l'estreta relació existent entre aquests estereotips amb la conformació de la identitat en aquesta etapa. Per això, des de l'aula de música cal atendre no sols qüestions de base musical, sinó també dotar els estudiants de les eines necessàries perquè siguin crítics amb els estereotips implícits en la música que escolten, evitant normalitzar aspectes que s'allunyen del respecte, la tolerància i la igualtat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programa de actividades para trabajar los estereotipos emergentes en la música que escuchan los adolescentes
En aquesta era, caracteritzada per un desenvolupament tecnològic en constant evolució, els adolescents disposen d'un ampli ventall de mitjans d'accés i recepció de la música que escolten i que influeixen en el seu desenvolupament personal, social i conductual. A causa de la importància que té la cultura musical en aquesta etapa, s'ha de tenir en compte la varietat d'estímuls que reben els estudiants a través dels mitjans de comunicació de masses, ja que divulguen determinades imatges estereotipades. Per això, és convenient dur a terme, a les aules de secundària, programes didàctics en els quals educar en la inclusió i la igualtat social, mitjançant la visibilització de les desigualtats, els prejudicis i les creences que es manifesten en determinats estils musicals majoritàriament preferits pels joves. En aquest capítol, es mostra el disseny d'un programa d'activitats didacticomusicals, a partir d'aquestes preferències musicals, per desenvolupar la capacitat crítica sobre els diferents estereotips emergents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Implicaciones educativas de la creatividad artística a través de diversas formas de diálogo en el aula de música de secundaria
L'objectiu d'aquest capítol és examinar el paper del diàleg en relació amb la creativitat artística en la improvisació col·lectiva, concebuda des d'una perspectiva interdisciplinària, i inter/intrapersonal. L'estudi s'ha desenvolupat en el marc d'un projecte didàctic transdisciplinari que ha involucrat àrees artístiques, humanístiques i científiques, i en el qual els estereotips de gènere s'han abordat de manera transversal. Des del rol de docents i investigadors, les dades s'han obtingut mitjançant l'ús de tècniques i instruments qualitatius. Els resultats evidencien la construcció de diàlegs multidimensionals i en diferents nivells que han afavorit una comprensió holística del coneixement per part de l'alumnat, així com augmentar la seva implicació, a través, entre altres, de la seva identificació amb els productes musicals elaborats. Com a implicacions per a la pràctica docent, el concepte de diàleg podria utilitzar-se per: a) establir la relació entre les disciplines, b) guiar el procés creatiu a través del diàleg a l'aula i c) explicitar els resultats de l'aprenentatge. Quant a les definicions de la creativitat artística, es proposa una aproximació més àmplia, tenint en compte diverses formes artístiques desenvolupades a partir del segle xx i la seva dimensió col·laborativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proyectos musicales en el aula de secundaria desde una perspectiva inclusiva y comunitaria
La gestió i participació en projectes musicals a l'escola té un rol fonamental en el desenvolupament d'aprenentatges personals i socials i és, alhora, un mitjà per a la millora de la institució escolar. En el present capítol es descriu com la participació d'un grup d'estudiants d'educació secundària pertanyents a un programa de suport educatiu, en la preparació i gestió d'un projecte musical, promou l'adquisició de capacitats socials vinculades a la pertinença a un grup d'iguals i el desenvolupament de la identitat, i permet plantejar propostes de millora des de l'aula de música. Així, per dur a terme aquest estudi s'ha optat per un disseny de recerca qualitativa entorn d'un estudi de cas, caracteritzat per tractar-se d'un grup d'alumnes amb dificultats d'aprenentatge i baixa motivació. Per recaptar les dades es van prendre les notes de camp necessàries i es van entrevistar els participants (n= 16 estudiants, de 15 a 17 anys, la coordinadora i tres professors del Departament d'Orientació). Els resultats posen de manifest que la gestió del projecte ha aconseguit desenvolupar competències de treball en grup, consolidant el sentiment de pertinença i el reconeixement de la comunitat escolar. Igualment, s'ha comprovat el rol fonamental de la coordinadora i el centre educatiu en el desenvolupament del projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diseño Musical Multisensorial: educar a los adolescentes para la vida a través de la música
L'adolescència es caracteritza per ser un període emocional i complex en el qual els individus tenen la sensació d'estar perduts, amb moltes inseguretats, i en el qual es qüestionen cada fet. En aquesta etapa, els joves necessiten eines que els permetin sentir-se segurs i trobar respostes a través d'espais de trobada entre iguals. Per això, es pot generar una atmosfera que faciliti aquestes interaccions a l'aula a partir de la música. El disseny musical multisensorial (DMM) és un model teòric i un marc definit des de l'educació musical com a part de l'educació general, en el qual s'exploren els elements musicolingüístics per: a) aclarir la concepció de la música com una forma d'interacció, i b) delinear la comprensió de la música en l'àmbit educatiu, a partir dels tres elements principals del model: mirades, espais i línies de temps. Aquest model és útil per donar suport a la comprensió dels desafiaments als quals s'enfronten els joves en aquesta etapa, al mateix temps que emfatitza en la importància que té la inversió de recursos per a tal finalitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
El llibre ofereix una àmplia perspectiva, tant a docents especialistes en educació musical, com d'altres àrees de coneixement, en la qual es mostren referents actualitzats sobre la importància que té entendre què significa i quins valors té la música per als adolescents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre ofereix una àmplia perspectiva, tant a docents especialistes en educació musical, com d'altres àrees de coneixement, en la qual es mostren referents actualitzats sobre la importància que té entendre què significa i quins valors té la música per als adolescents.