Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación infantil
Aquest capítol pretén aprofundir en el concepte de participació infantil des de la reivindicació de la seva multidimensionalitat, més enllà de ser un dret fonamental; explicar les raons de la participació infantil; mostrar quatre tipus de participació infantil que són presents en la quotidianitat dels nens i les nenes, i, finalment, aprofundir en alguns dels criteris que amplifiquen el potencial formatiu de la participació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcción de la ciudadanía
El concepte de ciutadania s’ha convertit en una de les claus dels sistemes democràtics; per això és un tema fonamental d’estudi per a diverses disciplines, entre elles la pedagogia. Aquest capítol presenta una aproximació teòrica al concepte de ciutadania, les categories i nivells de ciutadania i, finalment, el desenvolupament de competències associades a la ciutadania democràtica, presentant les capacitats més rellevants que s’exerciten mitjançant la participació activa a l’escola, a les entitats del temps lliure i al consell infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El recuerdo de las experiencias infantiles
En la memòria dels escolars podem trobar una gran diversitat de records, tant positius com negatius, sobre les seves experiències educatives. Basant-se en els resultats d’un qüestionari i algunes entrevistes, aquest capítol recull els resultats obtinguts de l’estudi dut a terme a un grup de persones, els integrants del qual van respondre a preguntes relacionades amb el record de les seves experiències educatives infantils. La gran majoria de records que guarden d’aquestes experiències es divideixen en dos grans categories: les persones (i les relacions que hi van establir) i les activitats fetes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El impacto percibido de las experiencias infantiles
Les experiències viscudes influeixen en el camí de cadascú i les viscudes en la infància ho fan en diferents àmbits i en moments posteriors. Els resultats de l’estudi fet sobre les experiències educatives infantils que es presenten en aquest capítol fan referència a una sèrie d’aspectes en què les experiències de participació infantil han marcat la manera de ser i les trajectòries personals dels subjectes entrevistats. L’anàlisi de les respostes obtingudes determina les diferències d’aquests aspectes en funció de tres àmbits d’estudi: temps lliure, escola i consells infantils.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las condiciones y características de la participación infantil auténtica
Un dels reptes amb què es troben els professionals de l’educació és el d’afavorir la participació dels nens i les nenes. Si bé és necessària la revisió de dinàmiques, estructures, etc., també ho és saber quines haurien de ser les condicions necessàries per facilitar la participació real i efectiva de nens i nenes i quines característiques han de tenir les experiències de participació infantil. Aquesta és, precisament, la qüestió que pretén donar a conèixer aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las voces de los participantes: pasado y presente de la participación infantil
En aquest capítol es dona veu als nens, nenes i joves que tenen experiència en participació, a partir dels continguts d’una taula rodona que se situa dins de les jornades internacionals en què es van donar a conèixer els resultats de la investigació «Participació infantil i construcció de la ciutadania». Prèviament al contingut d’aquesta taula rodona, s’explica al lector el perquè i el per a què d’aquesta taula, així com el procés de selecció dels participants i la preparació prèvia que es va dur a terme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo: La participación de niñas y niños en el gobierno de la ciudad: un desafío y un recurso
La ciutat que s’ha anat desenvolupant en els últims temps ha tingut en compte, exclusivament, les necessitats dels ciutadans amb més influència política. En canvi, ha oblidat, exclòs i ignorat la veu i les necessitats, principalment, de nens i nenes, els quals ja no poden sortir de casa sols i han perdut el seu temps lliure. Canviar aquesta situació requereix escoltar i tenir en compte les seves opinions, tal com es defensa en aquest capítol. S’hi recullen propostes com el projecte «La ciutat dels infants» i consells per promoure l’adequació d’espais per a la participació infantil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.