Aquesta obra coral cerca impulsar el reconeixement i la valoració de la participació ciutadana dels nens i adolescents en la societat, amb l'objectiu de construir un present més inclusiu i participatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquesta obra coral cerca impulsar el reconeixement i la valoració de la participació ciutadana dels nens i adolescents en la societat, amb l'objectiu de construir un present més inclusiu i participatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Infancia y participación ciudadana: un marco de referencia compartido
Entenem la participació de la infància des d'una perspectiva multidimensional: no sols com un dret substantiu i un motor de desenvolupament individual i social, sinó també com un eix essencial per a la formació d'una ciutadania activa, com un exercici civicopolític i com una experiència comunitària, assentada en una metodologia de treball col·lectiu. La infància participa des de diferents intensitats d'implicació en espais vius que s'autoconstrueixen sobre la base de la mateixa participació, deliberació i lideratge, amb la voluntat de contribuir a una causa a partir de la corresponsabilitat. Aquest capítol aporta claus a l'enfocament de la participació de la infància que han emergit en l'àmbit de la recerca col·laborativa, en diàleg amb figures tècniques municipals, càrrecs electes i referents infantils de consells municipals. Aquests avenços han de repensar-se i implementar-se a partir d'un treball col·laboratiu de caràcter inclusiu que busqui innovacions i impliqui la infància com un agent fonamental i imprescindible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajo en red para la promoción de la participación infantil en la Comunidad de Madrid: ventajas y dificultades
La promoció de la participació infantil requereix d'estratègies que possibilitin la transformació de les relacions de dominació de grup etari i la concepció de societats i estructures polítiques i comunitàries adultocèntriques. En aquest capítol es posa en valor la coordinació, connexió i cooperació entre diversos agents municipals i comunitaris mitjançant el treball en xarxa intermunicipal de la Xarxa d'Infància i Adolescència (RIA) i el treball en xarxa intramunicipal de les Comissions de Participació Infantil i Adolescent (CÒPIA) de l'Ajuntament de Madrid. Aquests dos exemples mostren els avantatges del treball en xarxa per potenciar espais de participació infantil mitjançant l'intercanvi d'experiències, l'articulació d'estructures participatives (inter i intra) municipals de continuïtat o la incidència en polítiques d'infància. De la mateixa manera, ens mostren les dificultats que han d'afrontar: entre elles, mesurar l'impacte de les actuacions del treball en xarxa, l'organització jurídica d'una estructura supramunicipal o la manca d'una cultura política que inclogui de manera transversal la participació de les infàncies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los talleres participativos como estrategia de construcción colectiva para fortalecer las oportunidades de participación de la infancia y la adolescen
Aquest capítol il·lustra el procés seqüencial a seguir per al disseny i el desenvolupament de tallers participatius en el camp professional, concretament en l'àmbit municipal, a fi d'indagar i analitzar una temàtica d'interès juntament amb els agents implicats. La proposta de tallers que protagonitza aquest capítol aposta per la trobada reflexiva com un espai per enfortir la capacitat professional davant el compromís, en aquest cas amb la infància. Després d'una breu contextualització de les finalitats dels tallers participatius i presentar el marc de recerca que acull aquesta experiència, es mostra el desenvolupament d'aquesta mitjançant una reflexió entorn de la seqüència de tallers participatius que s'ha realitzat. Així mateix, s'assenyalen aquells elements que han orientat els moments previs, sincrònics i posteriors de cadascuna de les sessions, amb la voluntat d'afavorir aquells contextos i escenaris que busquin i implementin estratègies de reflexió i deliberació interdisciplinària de caràcter col·laboratiu i propositiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los talleres participativos como estrategia de desarrollo profesional en el ámbito local: una propuesta temática con ocho acciones
L'objectiu d'aquest capítol és posar en valor la tècnica dels tallers participatius com a estratègia de capacitació i desenvolupament professional tant per a equips tècnics municipals com per als qui assumeixen responsabilitats polítiques a nivell local coordinant i liderant programes i accions per promoure la participació infantil. En aquest sentit, els tallers participatius permeten generar un coneixement cooperatiu que brinda a les entitats locals incidir en el seu territori amb noves estratègies i idees per consolidar, reformular o innovar en matèria de participació infantil. Sobre aquest tema, es descriu una proposta que pugui orientar el disseny i la implementació d'aquests tallers a partir de tres principis: (co)-disseny, (co)-avaluació i (co)-difusió, i vuit accions estratègiques. La naturalesa «participativa» dels tallers fa que el coneixement que emergeix sigui situacional, col·laboratiu, experiencial i rizomàtic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación infantil en municipios rurales gallegos: significados y estrategias de acción
El concepte «ciutat» gaudeix de gran centralitat en les principals propostes pedagògiques que assumeixen el repte de garantir la participació infantil a nivell municipal. Encara que s'empra com a terme paraigua per englobar la diversitat de demarcacions territorials, la veritat és que el que no s'anomena se li resta visibilitat. En concret, els autors d'aquest capítol centren la seva mirada en l'àmbit rural. A través de l'experiència de tres municipis gallecs referents en participació infantil (Moeche, Tomiño i Teo), i tenint en compte les condicions particulars d'aquests contextos, s'identifiquen els elements diferenciadors en relació amb els aprenentatges, estratègies organitzatives, oportunitats o dificultats per garantir la participació infantil inclusiva, atenent factors associats al seu caràcter rural. Com a exemple, s'analitzen tres bones pràctiques desenvolupades per les nenes, nens i adolescents entorn de problemàtiques que vivencien i els preocupen en les seves realitats quotidianes, posant el focus en les formes de participació generades. S'evidencia que implicar les infàncies i adolescències en els governs rurals gallecs és sinònim de garantia de futur en termes de consolidació de població, així com de renovació pedagògica i inclusiva de la governança municipal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Participación y ciudadanía infantil: marcos normativos
En aquest capítol es descriu el context i els marcs normatius que orienten les polítiques de participació infantil municipals. L'objectiu és presentar la trajectòria dels quinze municipis estudiats en aquest àmbit de les comunitats autònomes d'Andalusia, Catalunya, Galícia i Madrid fins al moment actual; explorar el valor que se li dona a la participació de nenes, nens i adolescents i les raons per impulsar-la; i analitzar la mirada i el marc regulador des d'on el govern local referma el seu model de governança en matèria de participació i ciutadania de la infància, així com identificar els suports en els quals es recolzen per promoure-la. Aquestes dimensions d'anàlisis es descriuen en clau pràctica, des dels «coms» i les estratègies que es desenvolupen per a la seva gestió en els municipis analitzats, fins a l'esbós de reptes i propostes comunes que s'han identificat per avançar en polítiques i gestió de la participació de la infància en el pla local.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Representaciones sociales: navegando entre las concepciones de niñas, niños, adolescentes y profesionales
Les representacions socials són aquelles «mirades entorn de» que, en major o menor mesura, compartim com a societat en un moment sociohistòric determinat. En aquest capítol, s'aborden, d'una banda, les representacions socials que han compartit nenes, nens i adolescents organitzats i no organitzats sobre el concepte de participació i, per una altra, les mirades del personal tècnic municipal, càrrecs electes i dinamitzadores i dinamitzadors de consells d'infància i adolescència entorn dels conceptes d'infància i adolescència, ciutadania de la infància i participació de la infància. Els seus relats evidencien que, en molts municipis, els imaginaris compartits s'orienten cap al reconeixement i la inclusió real de nenes, nens i adolescents com a ciutadania activa en el moment present. Així mateix, al final del capítol es formulen una sèrie d'orientacions clau, a manera de síntesis propositives, per incidir en la reflexió i construcció de representacions socials no adultocèntriques, amb perspectiva de drets de la infància i l'adolescència i fonamentades en una participació autèntica i significativa dels més joves en els seus municipis.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escenarios de oportunidad y cogobernanza democrática
Els nens, nenes i adolescents s'impliquen en pràctiques participatives que es donen juntament amb altres agents d'interlocució que aborden temàtiques d'interès per al municipi, des de l'autogestió i lideratge col·laboratiu per part d'elles i ells. Aquestes pràctiques són escenaris d'oportunitat per a la cogovernança amb transcendència, transformació i desenvolupament comunitari. El capítol aporta onze elements que caracteritzen aquestes pràctiques com a oportunitats que esdevenen significatives i genuïnes. Així mateix, descriu diverses propostes i estratègies que facilitarien processos d'innovació per potenciar pilars pedagògics que garanteixen una participació significativa de la infància en els municipis. Entre elles, destaquen: donar estabilitat a les polítiques de participació de la infància; mapejar pràctiques; codissenyar iniciatives amb les infàncies; incrementar formes d'interlocució; definir un ideari referencial; i visibilitzar el consell de participació i altres iniciatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Participación inclusiva de niños, niñas y adolescentes: visiones y retos municipales
El caràcter inclusiu de la participació infantil i juvenil en els municipis constitueix un dels principals reptes a aconseguir si es vol continuar avançant cap a democràcies comunes i no excloents. A partir d'una anàlisi de la situació que s'experimenta en els municipis, es presenta en aquest capítol una aproximació a la percepció que figures tècniques, figures polítiques i nenes, nens i adolescents tenen sobre les oportunitats que ofereixen per a una participació inclusiva, així com les pràctiques que es reconeixen com a facilitadores i promotores de la inclusió, i aquells desafiaments identificats per continuar millorant en aquesta línia. Es constata que intentar facilitar l'accés de diferents infàncies i la seva presència no garanteix la plena inclusió. Per poder aconseguir-ho, és fonamental que des dels municipis es promoguin mesures de sensibilització i formació, de difusió de les iniciatives i identificació de participants des de diferents territoris i realitats culturals, amb diversitat funcional, activant, a més, mesures d'adaptació i acompanyament. Així mateix, com a desafiaments més significatius es planteja disposar de més espais que permetin participar de manera transversal, a partir d'estratègies, normatives i altres actuacions que polítics, tècnics i nenes, nens i adolescents poden exercir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aportaciones de niñas, niños y adolescentes: ¿qué es necesario para avanzar en la participación infantil en los municipios?
Plantegem aquesta pregunta en una trobada participativa amb nens i nenes per poder identificar quins són els reptes que aquest col·lectiu considera primordials per avançar en la participació infantil en els seus municipis. En primer lloc, vam poder compartir algunes propostes que prèviament havien treballat en els seus grups de participació, espais en els quals es reuneixen per tractar temes de la ciutat, els quals, com a ciutadans, els afecten. Prosseguim amb un espai de debat, en el qual van participar més nenes, nens i adolescents que són membres d'altres grups de participació, les intervencions de la qual van sumar nous elements a la llista de reptes de la participació infantil en els municipis. Les múltiples aportacions que van compartir en la trobada coincideixen en la importància d'augmentar les oportunitats de participació, reivindicant l'escolta activa per part dels adults, la implicació de la infància en la vida quotidiana del municipi i en tots els seus contextos, des de l'escola al municipi. Així mateix, van reivindicar la participació infantil en la creació de polítiques i el lideratge infantil en els seus espais de participació, destacant la importància d'involucrar els joves que han format part dels grups de participació en la dinamització dels Consells d'Infància i Adolescència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participación ciudadana: estrategia esencial de las ciudades educadoras en su empeño por construir entornos más inclusivos
La ciutadania reclama, cada vegada més, una participació més directa en les decisions que l'afecten; sol·licita tenir veu i ser escoltada. A això se suma que els governs locals s'enfronten a problemes cada vegada més complexos, les respostes dels quals requereixen de la cooperació i de la intel·ligència col·lectiva. En aquest context, es fa necessari obrir els processos de presa de decisions a la ciutadania i avançar cap a un model de democràcia més deliberativa. Al seu torn, a través de la participació ciutadana es regenera el compromís i la responsabilitat cívica i es reforça el sentiment de pertinença a la ciutat.
Abordar de manera conjunta els problemes i les necessitats permet a les institucions i a les persones créixer juntes en la diversitat i oferir respostes més sostenibles als problemes. A més, aquestes experiències participatives desencadenen processos d'aprenentatge que milloren les capacitats dels governs locals, al mateix temps que formen les persones implicades com a membres d'una comunitat.
Formar una ciutadania activa, crítica i corresponsable és primordial per a les Ciutats Educadores. Una ciutadania d'aquestes característiques no s'improvisa. Per instaurar els canvis necessaris en la gestió municipal, generar oportunitats de formació en pràctiques de participació i crear espais d'experimentació perquè es doni la pràctica ciutadana es requereix determinació i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La trayectoria de participación de niños y niñas a través de la iniciativa Ciudades Amigas de la Infancia
L'àmbit local és l'administració més pròxima per als nens, nenes i adolescents. Fer-los partícips de l'entorn en el qual viuen és una de les claus d'una Ciutat Amiga de la Infància. Suposa, a més, que les entitats locals coneguin la situació en la qual viuen els més joves en el territori, planifiquin i realitzin seguiment de les accions considerant el marc de la Convenció sobre els Drets del Nen. El compromís d'escolta i el foment d'una ciutadania activa ha de ser assumida pels que prenen decisions. El dret a la participació s'ha d'entendre des d'un enfocament de procés, d'aprenentatge i de real contribució a les polítiques locals per part de la infància i l'adolescència. Aquesta iniciativa de Ciutats Amigues de la Infància transcendeix les nostres fronteres, ja que s'impulsa en més de quaranta països a nivell internacional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía