Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación inclusiva
Mantenir tots els alumnes junts en una mateixa via educativa fa més difícil l’ensenyament a causa de la seva heterogeneïtat. Aquest fet suposa la necessitat de comprendre les individualitats del grup i, per tant, saber prendre les mesures d’atenció a la diversitat necessàries per garantir l’aprenentatge de l’alumnat. La inclusió implica presència, participació i aprenentatge, i només s’aconsegueix ajustant l’ensenyament a les característiques de cada alumne i alumna. Aquest capítol defineix les claus de l’educació inclusiva, els seus principis, els seus reptes, els èxits que es van assolint i les barreres que hi continua havent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención a la diversidad en la escuel inclusiva
En aquest capítol s’analitzen quines són les diverses mesures que els centres inclusius posen en marxa per respondre a la diversitat del conjunt del seu alumnat, tant des del punt de vista del currículum com de la flexibilitat en l’organització i el funcionament del centre. D’aquesta manera, es revisen les característiques que ha de tenir un centre inclusiu, els agrupaments específics com a mesures d’atenció a la diversitat, la flexibilització del currículum pel que fa a l’organització dels continguts, programes de suport a l’aprenentatge, entre d’altres, i el paper de l’orientador com a coordinador del pla d’atenció a la diversitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las dificultades de aprendizaje: la lectura y la escritura
Quan no s’aconsegueix ajustar l’ajuda educativa a les necessitats particulars de l’alumnat, s’incrementa la probabilitat que es produeixin dificultats d’aprenentatge. En aquest capítol es presenta una de les necessitats més rellevants: la comunicació a través de la llengua escrita. S’hi analitza la naturalesa de les dificultats d’aprenentatge en la lectura i l’escriptura, coneixements que ha de saber un orientador. Els orientadors han de ser experts en la prevenció d’aquest tipus de dificultats, cosa que vol dir que han de poder assessorar els docents en els principis psicopedagògics subjacents en l’ensenyament d’aquests aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las dificultades de aprencizaje: las matemáticas
Quan no s’aconsegueix ajustar l’ajuda educativa a les necessitats particulars de l’alumnat, s’incrementa la probabilitat que es produeixin dificultats d’aprenentatge. En aquest capítol es presenta una de les necessitats més rellevants: el coneixement matemàtic. S’hi analitza la naturalesa de les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques, especialment en el procés de solució de problemes, coneixements que ha de saber un orientador. Els orientadors han de ser experts en la prevenció d’aquest tipus de dificultats, cosa que vol dir que han de poder assessorar els docents en els principis psicopedagògics subjacents en l’ensenyament d’aquests aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención a los alumnos y las alumnas en desventaja cultural
Determinades característiques dels alumnes i les alumnes exigeixen canvis en les formes d’ensenyament. En aquest capítol s’analitza la manera més adequada d’organitzar l’escolarització dels alumnes l’origen sociocultural dels quals pot suposar un desavantatge per a l’aprenentatge. L’acollida de l’alumnat immigrant, la importància de la tutoria, l’aprenentatge de la llengua o llengües de la societat d’acollida, l’atenció a les famílies, la interculturalitat i l’aprenentatge en el temps de lleure són els temes tractats al llarg del capítol, en el qual també es presenten algunes estratègies metodològiques i d’adaptació del currículum de la classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención al alumnado con necesidades educativas especiales
Determinades característiques dels alumnes i les alumnes exigeixen canvis en les formes d’ensenyament. Aquest capítol descriu l’evolució que ha tingut la manera d’entendre les anomenades necessitats educatives especials (NEE), i com caldria atendre aquest alumnat en els centres inclusius. S’hi explica l’origen i les controvèrsies sorgides al voltant del concepte de les NEE, les barreres per a la presència, l’aprenentatge i la participació com a alternativa a aquest enfocament, i la funció que té l’orientació educativa davant les demandes d’intervenció amb aquest alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención al alumnado con altas capacidades
Determinades característiques dels alumnes i les alumnes exigeixen canvis en les formes d’ensenyament. En aquest capítol s’aborda la resposta als alumnes i les alumnes amb altes capacitats i es parla de la importància de conèixer, detectar i identificar les diferents tipologies d’alumnat d’altes capacitats a fi de saber quines necessitats educatives han de ser satisfetes. Així mateix, es presenten els objectius i les estratègies d’intervenció educativa, les seves implicacions per a l’organització i el funcionament dels centres i l’actuació del professorat a les aules i amb les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los problemas de comportamiento
Determinades característiques dels alumnes i les alumnes exigeixen canvis en les formes d’ensenyament. Aquest capítol s’ocupa de la manera com s’han d’afrontar els problemes de comportament. Els problemes emocionals i de conducta a l’aula constitueixen una de les preocupacions principals de la comunitat educativa; els alumnes i les alumnes que presenten aquest tipus de problemes estan en risc d’exclusió educativa i social. Des de l’educació inclusiva, el capítol aborda l’anàlisi de les barreres que hi ha als centres educatius per promoure l’aprenentatge i la participació de l’alumnat que presenta aquests problemes, i facilita les claus per donar una resposta eficaç des de l’aula i el centre per a la seva prevenció i intervenció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La atención al alumnado con problemas de salud mental
Determinades característiques dels alumnes i les alumnes exigeixen canvis en les formes d’ensenyament. Aquest capítol analitza les dificultats que els centres educatius estan tenint per identificar, entendre i respondre a les necessitats dels alumnes i les alumnes amb problemes de salut mental, un àmbit d’intervenció especialment complex, entre altres factors, per l’exigència del treball intersectorial que implica. S’hi descriuen els diferents tipus de patologia psiquiàtrica, abordant els aspectes clau que permeten afrontar aquest tipus de dificultats en el context escolar, en integració amb la resta de serveis sanitaris, educatius i socials.
En el volum s’analitzen les dificultats d’aprenentatge en dues de les competències bàsiques de més rellevància instrumental: la lectura i l’escriptura, i les matemàtiques; s’aborda la resposta a l’alumnat en desavantatge cultural; es revisa el concepte de necessitats educatives especials i la forma amb què es va donant resposta a aquest col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En el volum s’analitzen les dificultats d’aprenentatge en dues de les competències bàsiques de més rellevància instrumental: la lectura i l’escriptura, i les matemàtiques; s’aborda la resposta a l’alumnat en desavantatge cultural; es revisa el concepte de necessitats educatives especials i la forma amb què es va donant resposta a aquest col·lectiu.