Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El text és un resum de les principals contribucions presentades en el I Congrés Internacional d'Oci Educatiu i Acció Sociocultural, organitzat a Barcelona per la Fundació Pere Tarrés.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Carta de las coordinadoras
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: Retos del ocio educativo y acción sociocultural: acceso universal, trabajo conjunto y metodologías compartidas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La gobernanza del ocio en la ciudad emergente
Vivim un context de profundes crisis. El fenomen del lleure, actualment constret a passatemps i abundant benefici, té l'oportunitat de convertir-se en pilar fonamental del canvi de paradigma, cap a un desenvolupament més humà i sostenible, mitjançant una governança més democràtica. El lleure pot contribuir a recuperar l'equilibri mediambiental, econòmic, social i cultural, a través de persones, comunitats i ecosistemes d'innovació transformadora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Leisure Education's Development Union in the Context of Ageing» (LEDUCA): una propuesta de educación del ocio para mayores brasileños con aplicacione
El món viu un accelerat procés d'envelliment. No obstant això, la qüestió plantejada per les entitats globals és com agregar vida a aquests anys. Se sap que la participació en activitats de lleure significatives és important per a l'envelliment saludable. Aquest treball presenta una recerca a nivell postdoctoral que proposa solucions tecnològiques innovadores per treballar l'educació del lleure (EO) amb persones grans brasileres. Recerques recents mostren que els programes d'educació de l'oci (PEO) poden contribuir en diversos aspectes de la vida. «Leisure Education's Development Union in the Context of Ageing» (LEDUCA) té un enfocament qualitatiu, que combina la revisió bibliogràfica i documental, l'anàlisi de contingut dels PEO per a persones grans, les entrevistes semiestructurades i la revisió sistemàtica sobre aplicació d'EO i grups focals. Un dels principals resultats del projecte és una aplicació mòbil d'EO per a persones grans, atractiva i amb un llenguatge senzill. Al final, aquest producte és utilitzat per 500 persones grans i 40 organitzacions associades a l'envelliment (OAE) del Brasil.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La Convención sobre los Derechos del Niño y de la Niña en clave de ocio educativo y acción sociocultural
El lleure és un dels àmbits educatius més fortament afectats per les desigualtats socials quant a l'accés i presenta mancances importants en la protecció jurídica i el desenvolupament de polítiques públiques per garantir l'exercici efectiu d'aquest dret per part de nens, nenes i adolescents. Si bé és cert que la Convenció sobre els Drets de l'Infant reconeix, en el seu article 31, el dret dels nens, nenes i adolescents al joc i a participar en activitats culturals, artístiques i lúdiques, aquest ha estat un àmbit històricament poc desenvolupat des d'aquesta perspectiva convencional. L'objectiu del present capítol és doble: en primer lloc, cerca examinar els principis dimanants de la Convenció sobre els Drets de l'Infant aplicables al context de l'oci educatiu. En segon lloc, pretén analitzar de manera crítica els lineaments associats tradicionalment als centres de lleure educatiu i les activitats formatives que s'hi realitzen, que no aconsegueixen reconèixer i visibilitzar el veritable rol professat per aquests espais comunitaris d'acció social i inclusiva. Per a l'elaboració d'aquest treball de recerca s'ha seguit una metodologia de caràcter qualitatiu amb enfocament hermenèutic de tipus documental. En definitiva, si bé l'heterogeneïtat de les diverses activitats i agents de lleure educatiu no ho faciliten, cal sistematitzar i modernitzar la regulació existent, així com consolidar el dret subjectiu dels nens i les nenes a participar en aquesta mena d'accions en condicions de qualitat i d'igualtat d'oportunitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ocio, derechos de la infancia y condición de pobreza. Perspectivas de implementación para el desarrollo integral de niñas, niños y adolescentes
La Convenció sobre els Drets de l'Infant és l'instrument primordial dels drets de la infància, ratificat per gairebé tots els Estats del món vinculats amb implementar els seus principis, elaborant polítiques centrades en la infància, per mitjà de la seva participació, i apropiades a la realitat local. La realització dels drets de la infància i de les dones és imprescindible per al desenvolupament sostenible i l'assoliment de ciutats més inclusives. Això és encara més crucial després de les mesures adoptades durant la pandèmia pel COVID-19 i les conseqüències socioeconòmiques de la crisi, que han afectat particularment els drets de la infància, el seu accés i fruïció de serveis socials, reduint dràsticament el seu dret al lleure i lliure participació. S'ha evidenciat, igualment, un augment de la violència domèstica. Aquest treball de recerca pretén analitzar, qualitativament i transdisciplinàriament, la relació entre lleure, drets de l'infant i condició de pobresa, destacant les incipients estratègies de la UE, acabades d'establir per fer costat als seus Estats membres a erradicar la pobresa infantil i l'exclusió social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Modelo de Desarrollo Cultural Comunitario a partir del análisis de experiencias internacionales y locales de arte comunitario
El present capítol té com a objectiu mostrar un model d'anàlisi de pràctiques de Desenvolupament Cultural Comunitari. Aquest model parteix, d'una banda, de l'observació i l'anàlisi d'experiències internacionals que es basen en la pràctica artística comunitària i, per una altra, de l'estudi exhaustiu de tres casos de projectes artístics comunitaris situats a Catalunya. A partir dels resultats d'aquesta recerca, es proposa un marc analític per explorar els principis conceptuals i metodològics d'experiències de DCC, amb la finalitat d'entendre el seu impacte, estructurat en tres eixos principals: (1) la dimensió política, en la qual s'inclou el treball en xarxa, el valor públic de la cultura, les institucions culturals, l'accés a la cultura, la sostenibilitat i la transparència, (2) la dimensió educativa, que inclou la perspectiva de l'educació artística, la creativitat, el desenvolupament personal, els nivells d'aprenentatges i les visions pedagògiques i (3) la dimensió social, que analitza l'acompanyament i el vincle, la participació, l'empoderament comunitari i la ciutadania. Finalment, el text aporta propostes específiques que poden ser preses com a full de ruta per a intervencions i projectes que pretenguin relacionar les seves accions amb el DCC.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Herramientas pedagógicas para la implementación de la LOPIVI en las entidades de tiempo libre educativo: el delegado o delegada de protección
La Llei Orgànica 8/2021 de 4 de juny per a la protecció integral a la infància i l'adolescència enfront de la violència està generant perspectives noves sobre com s'aborden aquests aspectes en els diferents àmbits en els quals es desenvolupen les nenes, nens i adolescents. La llei està afavorint la incorporació de la cultura del bon tracte i la promoció d'espais segurs o protectors en els quals es puguin desenvolupar adequadament els drets de la infància. L'esport i el lleure és un dels àmbits per als quals la llei marca actuacions a realitzar en tres adreces: l'elaboració i aplicació de protocols d'actuació, la designació de la figura del delegat i delegada de protecció i la promoció de formació per a les persones que tinguin un contacte habitual amb els nens, nenes i adolescents. En aquest article es recullen els resultats d'una recerca realitzada en set comunitats autònomes sobre com implementar la figura del delegat i delegada de protecció en les entitats de temps lliure educatiu i, especialment, sobre els principis que han de regir la seva actuació, el perfil i les funcions que ha d'exercir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ocio educativo y acción sociocultural: educación comunitaria e inclusiva
El lleure educatiu i l'acció sociocultural han canviat la seva consideració i en l'actualitat, es valoren com quelcom socialment necessari, que implica beneficis de diferent naturalesa, i que impacta, de manera positiva, tant en la persona, com en la societat. La qual cosa contribueix al desenvolupament personal, la qualitat de vida i la millora en les condicions d'inclusió social. Els processos d'inclusió s'apliquen a diferents àmbits i col·lectius, però han estat àmpliament desenvolupats en les persones amb discapacitat, un concepte que ha passat d'estar centrat en el dèficit de la persona, a valorar les característiques de l'entorn. Perquè aquesta inclusió es faci efectiva, les activitats d'oci educatiu i acció sociocultural han d'anar dirigides a la construcció d'autèntiques comunitats humanes en les quals, mitjançant la pràctica educativa i cultural, es facin presents la convivència i el reconeixement a la diversitat. Es necessita un abordatge sistèmic i complex per aconseguir-ho, i garantir així l'exercici d'un dret inalienable de totes les persones, sense barreres físiques, econòmiques, socials, culturals o simbòliques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cohesión social, interculturalidad y ocio educativo en Catalunya
En aquest capítol es presenten les conclusions inicials d'un projecte de recerca que té com a finalitat identificar els models de gestió de la diversitat cultural en una mostra de centres socioeducatius de la comunitat autònoma de Catalunya, a Espanya. L'objectiu és mostrar la presència d'elements constituents de l'enfocament intercultural en el marc dels centres socioeducatius, per a la consecució d'una adequada pràctica intercultural. Aquesta pràctica contribueix a la disminució de barreres a causa de la diferència i a la construcció de relacions inclusives, teixit social i cohesió comunitària. Per això, s'han aïllat indicadors del model multicultural i intercultural i s'ha administrat un qüestionari a una mostra de centres que treballen amb infància, integrats en la xarxa de centres de serveis socials d'atenció diürna, on la participació de famílies immigrants suposa, en molts casos, dos terços o més del total de la població atesa. Els resultats demostren que aquests equips professionals aborden la diversitat cultural des d'un model amb alt enfocament intercultural, basat en el lleure inclusiu, en la participació i en la comunicació intercultural, i que es requereixen majors recursos que compensin les barreres de tipus estructural.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Significados asignados al trabajo y al ocio: un análisis de los dilemas intergeneracionales entre los directores de empresas en Ceará/Brasil
La coexistència de diverses generacions en les organitzacions suggereix concepcions diferents que poden donar lloc diversos dilemes. En aquest sentit, aquesta recerca busca comprendre aquests dilemes intergeneracionals i les implicacions en la gestió a partir dels significats del treball i el lleure per als gestors d'empreses en Ceará/el Brasil. Les teories (post)crítiques es destaquen en el camí investigatiu, qüestionant models reduccionistes d'aprehensió de la realitat i buscant superar les polaritats convergint en relacions dialògiques. Es tracta d'un estudi qualitatiu, empíric i exploratori amb grups de gestors de sis empreses els resultats de les quals mostren condicions estandarditzades en la societat amb arrítmies i cadències referides al sentit laboral i personal de la vida, amb mirades divergents i convergents. Tals moviments es van traduir en l'aprenentatge col·lectiu, les postures dialògiques, les tensions, les fragilitats i l'enfortiment de les relacions organitzatives. En el territori dels temps socials i dels espais reguladors de la producció que caracteritzen al treball, el lleure i delimita l'espontaneïtat i creativitat, reestructurant diferents maneres de sentir, pensar i actuar (talents/ser), i de pertinença (habilitats/estar).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Espacios colaborativos de aprendizaje para el fortalecimiento de la competencia comunicativa de los estudiantes de Licenciatura en Español e Inglés de
L'experiència Espais Col·laboratius d'Aprenentatge per a l'enfortiment de la competència comunicativa dels estudiants de la llicenciatura espanyol i anglès de la Universitat Pontifícia Bolivariana, sorgeix com un dels resultats d'un projecte de recerca fenomenològica sobre els dispositius del cansament en les narratives del subjecte contemporani. Aquesta experiència es va desenvolupar amb el propòsit de generar espais lúdics d'interacció comunicativa i cultural per incrementar l'experiència de l'ús espontani de la llengua addicional LA (anglès). Per tant, pretén potenciar les competències que tenen a veure amb allò circumstancial, allò comunicatiu, el pensament estratègic, la motricitat i l'aprenentatge significatiu. Per aconseguir-ho, els docents líders van identificar què era el que cansava l'estudiant des del seu context formatiu, van conformar un grup entre professors i estudiants per proposar les activitats, van convocar als estudiants i van avaluar l'experiència a través de la seva participació activa i unes entrevistes obertes. Com a resultat, es va identificar que els estudiants troben aquestes activitats significatives i amb una baixa càrrega d'impacte negatiu en el seu procés formatiu. Així mateix, els estudiants van utilitzar la LA de manera natural sense haver de pensar en les estructures lingüístiques, la qual cosa va augmentar la seva autoconfiança i autonomia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La recreación u ocio como abordaje potente de construcción de aprendizaje extensionista en sinergia con desarrollos comunitarios
La «Setmana Universitària del Joc» és un projecte d'extensió universitària que s'emmarca en el repte «com generem valoració i treball conjunt?» en el context de la celebració del Dia Mundial del Joc. Per la vitalitat que presenta el joc és imprescindible que aquesta expressió humanizante sigui universal, intergeneracional, intercultural i diversa. Les Escoles Universitàries d'Educació, Treball Social i Educació Física de la UCASAL, abordem de manera integral, critica i sensible el fenomen del joc en aquest projecte des de l'enfocament de la recreació educativa. Durant una setmana es van realitzar diverses accions estratègiques: el seminari «El Joc en clau de Dret», una proposta oberta al públic «nit de jocs de taula», un seminari virtual amb l'eix central «revolucionant des del joc», al costat del Consell Federal pel Dret al Joc; una conferència virtual internacional amb sis universitats treballant l'eix «Joc com a desenvolupament humà»; finalitzant les activitats amb l'experiència comunitària «CUJUCA, Cim de Jocs De carrer». Quina és la potència del projecte? De quina manera la universitat gesta projectes de recreació o lleure comunitari de manera transformadora, tant cap a dintre de la casa d'estudis com feia i amb la ciutadania?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Komorebi», un proyecto de diversidad y creación comunitaria
El projecte «Komorebi» és una proposta de creació artística dirigida als joves del Centre d'Educació Especial Els Aigües de Mataró, que consisteix a treballar amb la música i les arts del moviment per implicar els joves amb necessitats educatives especials, en àmbits educatius i socials, a ser part de la creació, a desenvolupar habilitats artístiques i generar espais de relació que parteixin del joc amb el so, el moviment i la creativitat. La proposta inicial es projecta a partir del treball amb dos docents de l'Escola Municipal de Música de Mataró (expertes en dansa i música) i el reconegut grup musical The Tyets, que ha culminat amb l'enregistrament d'un videoclip i d'un documental del procés. S'ha treballat creant un espai participatiu i innovador a partir de l'execució musical, escolta activa, improvisació vocal i instrumental, moviment, expressió corporal i creació d'espais sonors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ocio educativo con personas privadas de libertad en Uruguay. Aportes desde la recreación educativa
A l'Uruguai, el sistema penitenciari ha demostrat grans dificultats per generar processos educatius, formals i no formals, que aconsegueixin atendre les necessitats de les persones privades de llibertat. En tal sentit, el dret a l'educació d'aquestes es troba fortament vulnerat. Des de la llicenciatura en Recreació Educativa de la Universitat Catòlica de l'Uruguai (UCU) s'està desenvolupant una línia de treball que busca generar una metodologia d'intervenció, a partir dels principis de la recreació educativa, que permeti el desenvolupament de processos d'aprenentatge que treballin múltiples dimensions de les persones. Aquest article presenta els principals fonaments per pensar l'educació en presons i avança un primer esbós de la Metodologia d'Intervenció en Recreació Educativa (MIRI) que sorgeix del treball de la llicenciatura. Així mateix, es presenten quatre experiències d'implementació d'aquesta metodologia en diferents contextos de privació de llibertat. Com a tancament es proposen dues línies d'acció per continuar enriquint el treball amb persones privades de llibertat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actitudes y prácticas interculturales de educadoras y educadores en el tiempo libre en Catalunya. Identidades cosmopolitas en tiempos de transformació
Aquesta recerca es proposa com a objectiu principal analitzar quin és el paper que té i ha de tenir el diàleg interreligiós en l'àmbit de l'educació no formal en general, i de l'educació en el temps lliure de base comunitària en particular. El context de recerca se situa en el conjunt de Catalunya i la dimensió temporal d'anàlisi és sincrònica. L'estudi ha permès la construcció d'un coneixement que fonamenti polítiques públiques i estratègies formatives eficaces per a un diàleg interreligiós favorable a l'esperit crític i a l'educació per a la ciutadania, cobrint així un buit acadèmic d'escala tant nacional com internacional. La població d'estudi està formada per les educadores i educadors de les associacions i federacions d'educació en el temps lliure de base comunitària registrades en la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya. El marc metodològic de la recerca respon als plantejaments de metodologia mixta de Creswell. Els productes elaborats fruit d'aquesta han estat un mapa derivat d'una escala actitudinal de sensibilitat interreligiosa, un catàleg d'experiències, un informe sobre els valors associats al diàleg interreligiós en el temps lliure, una proposta formativa sobre la temàtica i unes recomanacions polítiques per a la implementació d'una política pública favorable.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensayo intertesis en el escenario internacional Brasil-España: narrativas de sentidos del ocio educativo y sociocultural. Conversaciones entre mujeres
Les narracions neixen a l'interior de l'ésser, encarnen els silencis dels pensaments i germinen en l'estar present en un mateix i per a un mateix. Les narracions de les energies d'allò femení sorgeixen d'experiències viscudes i revelen el nucli de la naturalesa de la dona, passant per l'autoconeixement i l'autodesenvolupament. Permeten el reconeixement d'espais, temps i històries on la interrelació entre treball i conjugalitat ajuda a comprendre realitats i mons interns, i el lleure, com a espai d'integració de sentits, els acosta. En aquest assaig, dues investigadores recopilen les narratives contemplades en les seves tesis doctorals, defensades al Brasil i Espanya, en les quals els subjectes són dos grups de dones brasileres que viuen en espais geogràfics diferents. Amb l'objectiu de comprendre les realitats i els mons interns en els quals el lleure i com a espai d'integració de significats que reuneixen les dones i permeten la comprensió, l'observació i la interpretació de les experiències individuals i col·lectives. En termes metodològics, l'assaig analitza les narratives recollides i marcades en les experiències dels dos grups i els seus significats. Els resultats revelen l'oci com a experiència singular en universos oberts al canvi i permeten concloure que el seu caràcter reflexiu i crític afavoreix la creació de connexions rellevants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Emergencia del ocio restaurativo como dispositivo de reconocimiento de activismos comunitarios de resistencia: colectivos rurales y urbanos en Colombi
El lleure restauratiu és una categoria analítica resultant d'una intervenció investigativa amb enfocament exploratori l'objecte del qual és el reconeixement de fenòmens socials que han emergit des d'expressions populars de resistència i activisme comunitari, avançades per dos grups d'estudi localitzats en territoris rurals i urbans a Colòmbia, víctimes de violències i inequitats socials. Els aspectes distintius d'aquestes expressions, amb possibilitat d'identificació des del lleure, van aflorar a través d'un procés de sistematització d'experiències, el qual va permetre fer evident la presència de l'autogestió des d'allò comunal amb mediació de la festivitat com a forma de manifestació pacífica amb una important càrrega de subjectivitat política, la recursivitat i el saber popular com a forces reivindicatòries de drets socials desatesos per l'Estat colombià. La importància de la categoria proposada cerca l'extensió i l'ampliació del camp de lleure a subjectes, pràctiques, experiències i territoris llatinoamericans, complementant i contrastant amb algunes perspectives anglosaxones i europees posicionades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El Laboratorio Escénico Bemen-3, un proyecto de protagonismo juvenil, corresponsabilidad, arte comunitario y denuncia social
El «Laboratori Escènic Bemen-3» és un projecte escènic d'índole social que parteix del centre educatiu Bemen-3 al barri de Vilapiscina i La Torre Llobeta, Barcelona. Va sorgir en paral·lel a la formació dels cicles formatius de grau superior d'Animació Sociocultural i Turística i d'Integració social. El «Laboratori Escènic Bemen-3» inicia el seu camí el curs 2016-2017 i continua en l'actualitat. En aquests anys s'han dut a terme una desena d'actuacions i un capítol per a un llibre relacionat amb l'animació sociocultural. El LEB-3 treballa des de la possibilitat d'impacte en el creixement personal però també des del posicionament crític, polític i de denúncia. Cerca una incidència social i comunitària en fer propis missatges socials i, des del nostre punt de vista, emergents. Aquests resultats els busca des d'una metodologia de treball on es comença molt abans de tenir cap text a assumir. S'obre el procés creatiu, des de tots els seus vèrtexs al grup, que assumeix el risc i el repte de plantejar conjuntament el que serà la proposta escènica futura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Sempre Acull»: programa para la inclusión de infancia en situación de vulnerabilidad
«Sempre Acull» és un projecte promogut pel Moviment de Centres d’Esplais Cristians Catalans (MCECC). En la nostra societat, la infància en situació de vulnerabilitat és una realitat en creixement i, davant aquest context, és indispensable oferir espais segurs d'inclusió i lleure educatiu. El projecte té com a objectiu principal la incorporació d'aquesta infància en les activitats de temps lliure, a través de l'acompanyament individualitzat dels centres i clubs de temps lliure educatiu del MCECC. Aquest assessorament ha de ser sol·licitat per l'entitat base i es requereix una solidesa i un compromís ferm d'aquesta. Per aconseguir el propòsit del programa, com a federació, ens adaptem a cada entitat. Així oferim eines i recursos als equips de monitors i monitores, per iniciar un treball amb la finalitat de convertir-se en espais inclusius no sols a l'estiu, ja que el treball educatiu passa a ser permanent. A més, el projecte busca que els centres i clubs siguin inclusius a través del treball conjunt amb les entitats del mateix entorn (districte, barri, poble, etc.) per ajudar a enfortir el vincle amb el territori; element primordial si volem aconseguir una participació d'aquests nens i nenes a llarg termini.