Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Principios y base metodológica del proyecto «¡Nosotros proponemos!»
El projecte educatiu «Nosaltres proposem! Ciutadania, sostenibilitat i innovació en l’educació» pretén promoure i incentivar la participació ciutadana dels més joves, fomentant la innovació educativa a través de la interdisciplinarietat i del treball en equip. Un treball en què l’estreta col·laboració entre Universitat, Ajuntament i centres educatius permet detectar i aportar solucions creatives als problemes de la seva localitat. Aquest capítol presenta els principis i les bases metodològiques d’aquest projecte, així com el paper dels docents, alumnes i institucions implicades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El trabajo de campo como herramienta didáctica y su relación con el medio en el proyecto «¡Nosotros proponemos!»
El projecte «Nosaltres proposem!», desenvolupat a Ciudad Real durant el curs acadèmic 2016-2017, ha permès desenvolupar entre l’alumnat participant d’educació primària i secundària una sèrie de competències bàsiques i específiques entre les quals destaquen les de caràcter geogràfic, a fi de dissenyar i implementar treballs de camp metòdics i organitzats al voltant d’uns objectius planificats. En aquest capítol es presenten les pautes bàsiques per organitzar aquest tipus de treball de camp, descrivint les regularitats espacials i la seva localització en el plànol urbà de Ciudad Real.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Repensar el espacio urbano a través de la mirada de niños y adolescentes
El projecte «Nosaltres proposem!» es fonamenta en la sinergia entre l’escola i l’espai urbà. Per poder entendre i emprar el veritable potencial didàctic de l’espai urbà en les etapes d’educació primària i secundària (ja que el seu ús en aquestes etapes és molt més limitat), cal saber quins elements integren aquest espai i quines possibilitats didàctiques ofereix, qüestions que s’aborden en aquest capítol, fent atenció a la relació que nens i adolescents tenen amb aquest espai.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar y aprender en la ciudad
Les transformacions econòmiques, socials i culturals a escala local i global exigeixen noves estratègies per a l’ensenyament i l’aprenentatge destinades a l’etapa obligatòria, primària i secundària. Entre les moltes que apareixen com a innovadores, destaquen les que es basen en l’anàlisi dels contextos més propers a l’alumnat, contextos de relació i desenvolupament com les ciutats i els pobles en què habiten. Concretament, aquest capítol se centra en la ciutat com a marc per a l’ensenyament i l’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje basado en proyectos y el desarrollo de las competencias calve: La adquisición de la competencia digital y la competencia comunicativa e
La innovació educativa és una exigència de la societat del coneixement que comporta una sèrie de canvis socials i laborals que afecten l’educació. En aquest sentit, el model de l’aprenentatge per projectes constitueix un instrument eficaç per a l’adquisició de les competències clau necessàries per al desenvolupament personal, social i professional. Aquest capítol analitza com el projecte «Nosaltres proposem!» s’inscriu dins de la rúbrica de l’aprenentatge basat en projectes i com aquest model es connecta amb l’enfocament de l’aprenentatge per competències, especialment de les competències digital i lingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajo cooperativo: una estrategia para el aprendizaje basado en proyectos
«Nosaltres proposem!» és un projecte educatiu centrat en la participació ciutadana que pretén fomentar l’actuació dels alumnes perquè analitzin i proposin solucions als problemes de la seva localitat, de manera interdisciplinària. Per aconseguir el compliment dels seus objectius, i en particular el foment de l’estudi de camp per part dels alumnes, cal seleccionar l’estratègia d’aprenentatge més adient per afrontar el treball. En aquest cas, el capítol recull el treball grupal i cooperatiu com l’estratègia triada per a l’aprenentatge basat en projectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proyectos para aprender: una nueva dinámica en el devenir del aula
L’aprenentatge de l’alumne és l’objectiu principal de la tasca docent; així i tot, el procés d’ensenyament-aprenentatge ha evolucionat en les últimes dècades. La situació actual requereix un canvi de rumb a l’aula, ja que l’ensenyament no pot quedar al marge de la realitat en què viuen els alumnes. Si es vol afavorir l’adquisició de competències clau per al desenvolupament personal, social i professional de l’alumnat, cal aplicar una metodologia docent que faciliti la seva adquisició i desenvolupament, com ara l’aprenentatge basat en projectes, dinàmica descrita en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La experiencia educativa en el aula
El projecte educatiu «Nosaltres proposem! Ciutadania, sostenibilitat i innovació en l’educació» es va desenvolupar per primera vegada a Espanya durant el curs 2016-2017, i Ciudad Real va ser la primera ciutat espanyola a acollir aquest projecte, nascut a Portugal. En aquest capítol es relata com va ser aquesta primera experiència educativa a l’aula: es descriuen els objectius principals, el curs que va dur a terme el projecte, les temàtiques triades per treballar, les competències desenvolupades, els treballs seleccionats i premiats en acabar el projecte i, finalment, el seguiment que va tenir de premsa i televisió.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La universidad ante los retos de la sociedad
Una de les finalitats de la comunitat educativa és mostrar-se oberta a tot el que passi al seu voltant. Així doncs, s’estableixen relacions de cooperació amb totes les institucions que puguin repercutir positivament en un millor aprofitament i funcionament de la comunitat. El projecte «Nosaltres proposem!» mira de generar el màxim nombre de relacions entre les institucions implicades dins de la comunitat educativa, obrint-se i col·laborant amb diferents entitats. Aquest capítol se centra concretament en el context d’actuació de la Universitat i en les relacions que estableix amb l’Ajuntament, els centres escolars, altres universitats i la societat, entre d’altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«¡Nosotros proponemos!»:¡Nosotros aceptamos!
Des de l’Ajuntament de Ciudad Real, aquest capítol relata l’experiència viscuda quan es va acollir la proposta d’implementar el projecte «Nosaltres proposem!». Es descriu l’arribada del projecte, la seva posada en marxa als centres educatius participants de la ciutat, el premi atorgat al treball guanyador, la relació de l’alumnat amb els alumnes participants de Lisboa, l’avaluació final del projecte... En definitiva, una experiència que va suposar el descobriment de la ciutat com un element important per a l’educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El papel de la ciudad en la educación: La edudación ciudadana ciudadana comienza con los más pequeños
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formar en accesibilidad
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiencias educativas en educación primaria
L’objectiu d’aquest capítol és el recull dels diferents treballs dels alumnes d’educació primària que van participar en el projecte «Nosaltres proposem!». Així, se situa cada centre al mapa de Ciudad Real per poder contextualitzar cada treball amb l’entorn i s’assenyala el col·legi o centre, el curs, el nom del treball (s’indiquen els que van participar a la Facultat d’Educació i els que ho van fer a Lisboa, amb una estrella com a distintiu), el nom del docent que ha dirigit el treball i els alumnes participants, juntament amb un resum del seu treball.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiencias educativas en educación secundaria
L’objectiu d’aquest capítol és el recull dels diferents treballs dels alumnes d’educació primària que van participar en el projecte «Nosaltres proposem!». Així, se situa cada centre al mapa de Ciudad Real per poder contextualitzar cada treball amb l’entorn i s’assenyala el col·legi o centre, el curs, el nom del treball (s’indiquen els que van participar a la Facultat d’Educació i els que ho van fer a Lisboa, amb una estrella com a distintiu), el nom del docent que ha dirigit el treball i els alumnes participants, juntament amb un resum del seu treball.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Resultados estadísticos y conclusiones del proyecto: «¡Nosotros proponemos!» en Ciudad Real
El principal objectiu de la investigació en el projecte educatiu «Nosaltres proposem!» és conèixer la valoració de la ciutat i la relació amb el seu entorn educatiu per part de l’alumnat dels centres de Ciudad Real. Amb aquesta finalitat, es va dur a terme un primer qüestionari als i les alumnes el setembre del 2016 abans que elaboressin els treballs de la ciutat, i posteriorment es va llançar un segon i últim qüestionari, el març del 2017, després d’haver fet els treballs i exposicions. En aquest capítol es recullen els resultats estadístics i les conclusions extretes d’aquests qüestionaris.
Aquest treball suposa la primera reflexió teoricopràctica del projecte, i aporta a més a més les experiències del desenvolupament del projecte a Espanya, amb la finalitat que serveixi de base per a altres ciutats que vulguin participar d’aquesta iniciativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest treball suposa la primera reflexió teoricopràctica del projecte, i aporta a més a més les experiències del desenvolupament del projecte a Espanya, amb la finalitat que serveixi de base per a altres ciutats que vulguin participar d’aquesta iniciativa.