Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: multimodalidad y didáctica
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formar lectores en la sociedad digital. Algunos retos y otros desafíos
La societat digital planteja en l'àmbit de la formació de lectors alguns reptes als quals s'ha de respondre des de la recerca i la innovació. Aquest capítol revisa recerques que han plantejat la combinació entre paradigmes analògics i digitals com a punt de partida per al desenvolupament de models de lectura adequats al context del receptor del segle XXI. En aquest marc d'hibridació, l'estudi proposa l'àlbum de no-ficció i el seu booktrailer com a concreció de les claus teòriques exposades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Comunicación y educación literaria en nuevos entornos: conceptos y realidades
En el nostre actual context, les tecnologies de la informació i el coneixement fomenten un consum que iguala gustos i els lectors esdevenen usuaris irreflexius d'un cànon de lectura imposat per interessos comercials. La tradicional cultura lletrada s'està «dissolent» en noves pràctiques a causa del sorgiment de mitjans de creació i transmissió multimodal. Davant la possibilitat que els potencials consumidors siguin tractats com una massa homogènia, és necessari fomentar una educació literària social en la qual el mediador formi lectors competents que desenvolupin la seva capacitat crítica per discernir els productes del mercat. Instrumentar una competència cultural davant les noves tendències constitueix un repte per a investigadors, formadors i institucions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El proceso de redacción y las interacciones multimodales
Aquest capítol té la intenció, d'una banda, d'oferir una revisió sobre el concepte multimodalitat entesa com una manera de crear coneixement que para esment al procés de composició en totes les seves instàncies i que procura reformular la redacció de textos promovent, així, un pensament reflexiu que integri les diferents maneres de crear significat; per un altre, de vincular la multimodalitat amb la necessitat creixent d'iniciar l'alumnat en la lectura integral, holística de les produccions literàries contemporànies, ampliant així la seva competència digital i facilitant la posterior implementació d'activitats didàctiques que incorporin les potencialitats d'aquests recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aportaciones de las TIC para la educación literaria en primeras edades
Aquest capítol realitza una revisió de les principals aportacions de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) per a l'educació literària en educació infantil. En primer lloc, s'examinen dues formes de literatura infantil digital: l'àlbum il·lustrat digital i el llibre augmentat. Seguidament, es presenten diferents pràctiques pedagògiques amb TIC per al desenvolupament de la competència literària i la promoció lectora, amb especial atenció a la creació de relats digitals i les activitats amb realitat augmentada. Finalment, es destaca l'interès d'aquests recursos, que ofereixen noves oportunitats per a la innovació i la recerca en l'educació literària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La risa medieval y la educación literaria: narratio brevis para el fomento lector desde la pedagogía de la multialfabetización
Els tòpics i llocs comuns vinculats al còmic medieval poden funcionar com a incitació positiva en el desenvolupament d'hàbits lectors, en virtut de la funció socialitzadora de la literatura i l'humor, permetent el coneixement fruïtiu de la tradició literària. En aquest sentit, existeixen algunes obres narratives en diferents llengües i dialectes romànics que, tenint en compte uns certs criteris filològics i didàctics, poden servir per fomentar la lectura en contextos educatius que assumeixin la realitat de noves pràctiques lletrades multimodals. Amb aquest propòsit, presentem una selecció de textos i experiències emmarcats en el model de l'educació literària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La realidad aumentada en la literatura juvenil actual
Aquest capítol pretén estudiar si la realitat augmentada (RA) pot constituir una eina educativa valuosa per a la formació literària juvenil. En particular, s'analitza un corpus d'obres des de la perspectiva de la interacció entre llibre i públic per esbrinar quin tipus i grau de participació possibilita. L'anàlisi revela que la RA aconsegueix la interacció i fomenta l'interès lector, però rares vegades arriba a constituir una veritable pràctica creativa. Malgrat aquesta limitació, aquesta eina pot enriquir l'experiència lectora, especialment quan la complexitat i bona implementació dels recursos digitals arriben a reforçar el potencial comunicatiu de l'obra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Instruir deleitando con libros ilustrados de no ficción en el aula de educación infantil
Són adequats els llibres il·lustrats de no-ficció a l'etapa d'educació infantil? Com es podria explotar la seva doble faceta, informativa i estètica? Partint d'aquestes preguntes, s'analitzen els processos de recepció d'un grup de 2n d'educació infantil al llibre Mi museo, de Joanne Liu (2018). S'observa un desenvolupament d'estructures verbals i cognitives i coneixements, però els episodis anecdòtics dificulten la comprensió del missatge principal (conceptes d'art i museu). En definitiva, és necessari avançar en l'anàlisi de la recepció d'aquests llibres per valorar en quina mesura aconsegueixen els objectius que es proposen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Investigación exploratoria del uso de recursos audiovisuales para el desarrollo de la competencia lecto-literaria en las aulas chilenas
Aquesta recerca presenta un estat de la qüestió sobre la utilització de recursos audiovisuals per part dels docents per al desenvolupament de la competència lectoliterària en l'alumnat, a pesar que les bases curriculars xilenes el proposen per a textos expositius i argumentatius. L'instrument de recollida de dades va ser un qüestionari en línia que van contestar 74 docents. Es va fer una anàlisi estadística bàsica i una anàlisi temàtica. Els resultats confirmen que el 93,2% dels docents els empra com un element de motivació. Els recursos més utilitzats són els curtmetratges (4,2%), la publicitat i propaganda (84,1%) i les pel·lícules (76,8%).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las videorreseñas y la formación de maestros como mediadores de literatura infantil
Aquesta recerca es planteja la utilització de la videorressenya en la formació de mestres en relació amb l'alfabetització acadèmica i el desenvolupament de l'hàbit lector. L'anàlisi de les ressenyes d'àlbums il·lustrats infantils realitzades per estudiants de Magisteri permet indagar en la utilització del vídeo com a eina de socialització de les pràctiques lectores. A més, es comprova la potencialitat de la videorressenya en la formació de mediadors en l'àmbit educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Booktubers de Literatura Infantil y Juvenil: un proyecto para el desarrollo de habilidades lingüísticas y compentecia literaria
Aquest capítol té la intenció, d'una banda, d'oferir una revisió sobre el concepte multimodalitat entesa com una manera de crear coneixement que para esment al procés de composició en totes les seves instàncies i que procura reformular la redacció de textos promovent, així, un pensament reflexiu que integri les diferents maneres de crear significat.
Per una altra, de vincular la multimodalitat amb la necessitat creixent d'iniciar l'alumnat en la lectura integral, holística de les produccions literàries contemporànies, ampliant així la seva competència digital i facilitant la posterior implementació d'activitats didàctiques que incorporin les potencialitats d'aquests recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Publicar y compartir la literatura infantil y el fomento de la lectura: docencia dual a partir de Instagram
L'objectiu d'aquesta recerca ha estat analitzar la influència d'Instagram en l'interès per la lectura de textos literaris infantils en futurs mestres d'educació infantil (N=180). Per això es va desenvolupar una recerca-acció a l'aula (Latorre, 2007; Agudelo, Cruz i David, 2019) seguint una metodologia mixta (Creswell, 2009; Hernández i altres, 2010). Els resultats quantitatius permeten concloure que l'experiència va ser acollida positivament, encara que amb baixa participació. A més, aquests resultats deriven en què els estudiants perceben Instagram com un espai museístic on es fa necessari començar a reconsiderar les xarxes socials com a aules virtuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Esos otros mundos donde habitan nuestros estudiantes: mediar la literatura en aula sincrónica. Una propuesta a través de las multiliteracies
La proposta se suma als estudis sobre educació literària en entorns digitals i incorpora les multiliteracies del professorat en formació. L'experiència es va situar des de la comprensió del professor com un subjecte digital a partir de l'anàlisi del seu PLE i des d'aquest horitzó, dissenyar seqüències didàctiques per a l'educació literària a partir de les multiliteracies des de la seva perspectiva pedagògica. Això últim va permetre als futurs professors desenvolupar una lectura literària a partir de la incorporació dels sabers dels seus estudiants i mitjançar la interpretació dels textos des dels entorns digitals, motivar la seva participació, ampliar el seu intertext i valorar la literatura canònica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los libros de no ficción y el booktrailer para el desarrollo de la competencia lectoliteraria desde la formación inicial del maestro
Aquest treball analitza el booktrailer com a eina per a la promoció de la lectura mitjançant llibres il·lustrats de no-ficció (LINF) entre futurs mestres del Grau d'Educació Primària de l'UCA. Primer van analitzar un LINF d'un corpus delimitat per posteriorment elaborar un booktrailer (Sharon, 2011). Després de l'activitat, es va utilitzar un qüestionari com a base del grup focal amb estudiants per valorar l'activitat i els coneixements sobre LINF i booktrailer (Young i altres, 2007). El Nvivo12 va evidenciar que el booktrailer és clau en la formació lectora i LINF promouen el plaer i la curiositat en el lector (Tabernero, 2013).
Aquest llibre ens parla d'educació literària, de continuïtats i de canvis, d'innovacions i de falses renovacions en l'àmbit de la formació literària i l'hàbit lector.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre ens parla d'educació literària, de continuïtats i de canvis, d'innovacions i de falses renovacions en l'àmbit de la formació literària i l'hàbit lector.