Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre presenta una gran varietat d'experiències que s'analitzen des de diferents marcs de la filosofia del llenguatge i la didàctica de les ciències, i es proposen 41 suports i bastides didàctiques (plantilles, exemples, rúbriques…) lingüístics llestos per enriquir el disseny d'activitats d'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: La sombra de una simetría esencial
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: ciencia, lenguaje y discurso
En aquest capítol, s'explora com el llenguatge no sols és una eina per comunicar-se amb els altres, sinó també una manera d'interactuar amb el món. Aquest descriu la relació entre el pensament i el llenguatge, i com aquesta relació es reflecteix en els patrons discursius utilitzats en l'àmbit científic. El capítol recorre oportunitats lingüístiques de processos clau de la creació del coneixement científic: formular preguntes, descriure, narrar i formular explicacions o justificacions. Presenta enfocaments metodològics i les seves implicacions lingüístiques per a l'ensenyament de les ciències. Aquest capítol ve acompanyat de quadres i figures que ajuden i complementen el contingut desenvolupat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Interrogar el mundo y los textos: formular preguntas
La ciència té propòsits específics i una forma característica de plantejar preguntes. Aquestes preguntes sovint sorgeixen de conflictes entre el que ja sabem i el que observem, i això influeix en les estratègies científiques per formular-les. En aquest capítol, s'analitza el paper de les preguntes, l'observació i el conflicte en la creació de coneixement científic; els iniciadors de frases com a estratègia per formular preguntes; la importància d'establir diàlegs amb textos i amb el que sabem i no sabem d'un sistema mitjançant preguntes; les seqüències de preguntes per activar habilitats de raonament científic; i, finalment, les orientacions per al treball a l'aula amb preguntes. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Describir y narrar para observar
L'observació i la documentació són elements fonamentals en la construcció del coneixement científic, i revelen una particularitat: en ciències, narrem i descrivim sense interpretar, per permetre que uns altres puguin interpretar de manera diferent a com ho fem nosaltres. En aquest capítol s'exposa el paper de la narració i la descripció en la creació del coneixement científic; la importància de descriure i narrar el que encara no sabem i posposar el judici inicial, usar destreses de pensament per veure el que no hauríem vist, fer narracions i descripcions que serveixin amb pertinència, exhaustivitat i precisió; el lèxic, metàfores i dibuix científic per distingir l'essencial i l'accessori; i, finalment, les orientacions per descriure i narrar científicament a l'aula. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Explicar y justificar para comprender el mundo
L'objectiu de la ciència és aconseguir consensos sobre les respostes a preguntes sobre el com i el perquè del funcionament del món. En aquest capítol s'aborda el paper d'explicar i justificar en la creació de coneixement científic; la importància de proposar models que formulin explicacions (hipòtesis) i contrastar les prediccions amb les observacions; la formulació d'explicacions com a procés progressiu: la lectura com a indagació; els models construïts utilitzats per justificar fenòmens; els models que permeten establir cadenes de causes; la formulació d'explicacions com a procés creatiu i comunitari; i, finalment, les orientacions per explicar i justificar científicament a l'aula. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Argumentar para validad conocimiento y tomar decisiones
El pensament científic no sols implica la part «exploratòria» i «creativa» d'imaginar i idear hipòtesis, sinó també una part «crítica» i «avaluativa» que busca determinar que raonables són aquestes hipòtesis, si estan recolzades per dades i si permeten fer prediccions. En aquest capítol s'exposa el paper de l'argumentació en la creació del coneixement científic; el procés d'avaluació de proves, l'especificitat, suficiència i fiabilitat; l'argumentació com a estructura lingüística i la connexió amb models; les conclusions, amb diferents graus d'incertesa, que proposa l'argumentació; argumentar per decidir i per resoldre problemes, ampliant la mirada amb la contraargumentació; i, finalment, les orientacions per argumentar a l'aula de ciències. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura crítica para una ciudadanía libre
Ser crítics amb el nostre entorn, la informació i la tecnologia no és qüestió només d'actitud, sinó que requereix el domini d'estratègies d'anàlisis i connexió amb el coneixement científic sobre el funcionament dels fenòmens. Aquest capítol aborda el paper de la ciència en l'esperit crític; la lectura crítica dels textos per a la lectura crítica del món; l'anàlisi i la selecció de les fonts: la competència informacional; la importància d'integrar i ponderar la informació: de les fake news a la complexitat; la cognició epistèmica, biaixos i lectors crítics; i, finalment, es proporcionen conclusions per al treball de la lectura crítica a l'aula. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los géneros discursivos de la ciencia
La ciència no es limita a ser només un conjunt de coneixements, sinó que també és una pràctica i una cultura que es pot aprendre. En aquest capítol s'aborden els gèneres discursius i la creació del coneixement científic; els gèneres textuals i l'estructura dels textos; el text i el propòsit, la coherència, cohesió i adequació; els gèneres discursius i les tipologies textuals; la comunicació més enllà del text: litúrgies, comunitat i valors; i, finalment les orientacions per treballar amb gèneres discursius. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Diseño de unidades Didácticas de Trabajo Integrado de Lengua y ciencia (TILC)
El llenguatge exerceix un paper crucial en totes les activitats relacionades amb el coneixement, i en programar i dissenyar activitats és necessari fer explícit aquest paper. En aquest capítol es planteja la necessitat de programar amb rigor, de fer emergir els objectius i les eines lingüístiques; el llenguatge científic, acadèmic i col·loquial; la seqüenciació: demanda cognitiva i demanda lingüística; el disseny d'activitats: triar i adaptar textos per aprendre ciències; el saber proporcionar suports i ajustar la demanda; l'avaluació: saber si sabem; objectius d'aprenentatge, criteris i indicadors; i, finalment les orientacions per dissenyar unitats didàctiques de treball integrat de llengua i ciències. El fil conductor del capítol és una situació d'aula i es proposa al lector «mirar» aquesta situació des de la simetria entre ciència i llenguatge. Mantenint aquesta doble mirada mentre s'ofereixen activitats de treball integrat de llengua i ciència, aplicats en diversos cursos de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La transferencia y cooperación en el centro educativo
La col·laboració lingüística en el centre educatiu implica identificar connexions significatives en el currículum des de les diferents àrees i desenvolupar sinergies i estratègies des de la pròpia pràctica docent. Aquest capítol planteja la necessitat d'establir una col·laboració real i efectiva entre totes les matèries que s'imparteixen en un centre; professionalitzar la pràctica i connectar la iniciativa individual i la col·lectiva en departaments; la col·laboració entre departaments cap a un currículum integrat; el disseny i l’avaluació de plans d'innovació i millora; els objectius, actuacions, recursos, responsables, instruments i indicadors per dur a terme els plans d'innovació i millora; i, finalment les orientacions per a la transferència i la innovació TILC en el centre educatiu. Aquest capítol ve acompanyat de quadres i figures que ajuden i complementen el contingut desenvolupat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conclusiones
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hiperglosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Índice de actividades de aula por modalidades (lectura, escritura, oralidad)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexos
Apartat que inclou una selecció de quaranta-un recursos, esquemes, plantilles i rúbriques útils per ensenyar a pensar ciències a l'aula, juntament amb indicadors sobre com portar-los als centres educatius.
El llibre presenta una gran varietat d'experiències que s'analitzen des de diferents marcs de la filosofia del llenguatge i la didàctica de les ciències, i es proposen 41 suports i bastides didàctiques (plantilles, exemples, rúbriques…) lingüístics llestos per enriquir el disseny d'activitats d'aula.